Hybride auto te koop: tweedehands en nieuw

Hybride auto

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste hybride auto's

Tweedehands hybride auto's: een combinatie van benzine en elektriciteit

Onder de autofabrikanten gold de hybride auto destijds als de top van de voertuigtechniek. De voordelen van de elektrische auto’s worden gecombineerd met de sterke punten van een auto met een verbrandingsmotor. Op korte afstanden rijden hybride auto’s dankzij de elektrische motor stil, schoon en zuinig. Is men langer onderweg dan dat de accu stroom kan leveren, hoeft men niet een pitstop te maken bij de dichtstbijzijnde laadpaal. In plaats daarvan zal de benzine- of dieselmotor de motor aandrijven. Wanneer nodig, zorgt de verbrandingsmotor ook tussendoor voor net dat beetje extra power. Voor nieuwe hybride auto’s verlangen producenten vaak echter nog hogere prijs. Vandaag de dag hoeft het echter niet altijd een nieuwe auto te zijn: een uitstekend alternatief zijn de hybride auto’s die op de tweedehandsmarkt te verkrijgen zijn.

Een overzicht van de voordelen van een hybride auto

  • Combinatie van een elektro- en een verbrandingsmotor
  • Bijzonder milieuvriendelijk
  • Zuiniger en groter rijplezier
  • Tweedehands zeer voordelig in de aanschaf

AutoScout24’s Next Top Models: deze hybride auto’s zijn als occasion zeer populair

Door de combinatie van een elektro- en een verbrandingsmotor veroveren hybride auto’s de automarkt. Enkele jaren geleden zag men modellen als de BMW ActiveHybrid7, de VW Touareg Hybrid en de Peugeot 2008 Hybrid slechts sporadisch op de weg. Inmiddels zijn ze echter een waar fenomeen. Wij stellen de topmodellen aan onze klanten voor: BMW i8 von hinten BMW i8 seitlich BMW i8: sinds 2013 is deze echte sportwagen met hybridemotor verkrijgbaar. Daarnaast maakt de BMW i8 al in de standaard uitvoering al indruk: de benzinemotor heeft 231 pk met daarbij nog eens 131 pk extra van de E-aandrijving. Het totaal komt daarmee op 362 pk die de i8 een topsnelheid vaan maar liefst 250 km/h. Voor de accu’s worden lithium-ion-batterijen gebruikt, die ook met behulp van een normaal stopcontact in huis opgeladen kunnen worden. Het resultaat gaf de sportwagen niet alleen een gastrol in de actiefilm “Mission: Impossible – Phantom Protocoll”, ook de politie in Dubai maakt gebruik van de snelheid van de i8. Mercedes-Benz S 500 Plug-in-Hybrid Mercedes-Benz S 500 Plug-in-Hybrid Mercedes Benz S 500 e: eveneens in het jaar 2013 introduceerde Mercedes-Benz de nieuwe S-klasse. Een jaar later kon er gekozen worden uit een hybride met diesel- of benzine-aandrijving. De S 500 e combineert een 3.0-liter-V6-benzinemotor met een elektromotor en heeft maximaal 442 pk. De topsnelheid ligt bij 250 km/h, van 0 tot 100 km/h accelereert de S-klasse in 5,2 seconden. De clou zit hem in het verbruik: met 2,8 liter op 100 kilometer is het een zware luxeauto met lig- en massagestoelen zoals alleen Mercedes-Benz dat kan. De radius van de elektrische motor ligt bij ongeveer 33 kilometer. Lexus RX 450h von vorn Lexus RX 450h von hinten Lexus RX 450h: Lexus is onderdeel van de luxe divisie van Toyota en de RX-serie was eigenlijk het geheime vlaggenschip. In 1997 werd de eerste generatie voorgesteld, sinds 2000 is de Lexus RX ook op de Duitse markt verkrijgbaar. Vanaf 2006 wordt de SUV ook met hybridemotor verkocht – na de Toyota Prius was de RX in dat land de tweede verkrijgbare hybride auto. In 2015 werd de derde generatie met de vierde generatie vervangen en weer was een hybridemotor onderdeel van het aanbod. De RX 450h beschikt zowel over een V6-benzinemotor met 249 pk als twee (!) elektromotoren met een vermogen van maximaal 299 pk. Toyota Prius Plug-in-Hybrid Toyota Prius Plug-in-Hybrid beim Aufladen Toyota Prius: de Toyota Prius is de nummer één onder de hybride voertuigen, tenminste voor enige tijd. Toen in 1997 de eerste Prius daadwerkelijk in productie ging, werkten andere autofabrikanten nog aan hun prototypen. Inmiddels is de vierde generatie beschikbaar, waarbij varianten als de Prius+, een familiewagen met zeven zitplaatsen, nog niet worden meegerekend. Meer dan 1,3 miljoen exemplaren van de hybride auto zijn inmiddels door Toyota verkocht. Sinds de derde generatie worden er sterkere motoren ingebouwd en momenteel heeft de Prius, afhankelijk van het model, een vermogen van 98 pk en meer. Inmiddels wordt er ook een plug-in-versie aangeboden die thuis ’s nachts opgeladen kan worden. Honda Insight Hybrid von vorn Honda Insight Hybrid von hinten Honda Insight: slechts twee jaar na de Prius introduceerde Honda in 1999 de kleine personenauto Insight. Deze hybride auto werd in eerste instantie niet hier verkocht, maar in de VS verbrak het model verkooprecords. In 2009 kwam de tweede generatie als compactwagen op de markt. De 1.3-literbenzinemotor met 88 pk wordt door een 14 pk elektromotor ondersteund, waardoor de topsnelheid op 182 km/h ligt. De Honda Insight Hybrid werd in 2009 bovendien uitgeroepen tot milieuvriendelijkste auto van het jaar. In 2013 werd de verkoop echter gestaakt, waardoor deze hybride auto vandaag de dag alleen nog tweedehands te vinden is.

Verdere topmodellen

ModelPrestatieTopsnelheidActieradius elektromotorAudi A3 e-tron204 pk222 km/htot 50 kmBMW 330e252 pk225 km/htot 40 kmMercedes-Benz C 350 e279 pk250 km/htot 31 kmMitsubishi Outlander PHEV203 pk170 km/htot 52 kmVW Golf GTE204 pk217 km/htot 50 kmVolvo V60 PiH (Plug-in-Hybrid)283 pk230 km/htot 50 kmPorsche Panamera S E-Hybrid416 pk270 km/htoto 36 km

Hoe werkt een hybride aandrijving?

Het begrip “hybride” stamt af van het Griekse en betekent zoveel als “gemixt wezen” of “twee gedaantes”. In de biologie worden organismen als hybride omschreven als ze zijn ontstaan uit een kruising van twee verschillende soorten. Ook in het genre sciencefiction wordt dit beeld gebruikt wanneer bijvoorbeeld mens en dier tot een nieuw leven versmelten. Futuristisch is het idee van de hybride aandrijving echter niet. In principe worden er twee verschillende manieren van aandrijven gecombineerd, waarbij er een balans ontstaat tussen de sterktes van ene aandrijving en de zwaktes van de andere aandrijving. Tot de eerste hybride voertuigen behoorden zeilschepen met stoomaandrijving. Die schepen gebruikten hoofdzakelijk de wind als gratis brandstof. Was het echter windstil, dan konden ze alsnog varen.De aandrijving van hybride auto’s functioneert in principe niet anders. Ook hier worden een elektro- en een verbrandingsmotor (hoofdzakelijk benzine, soms ook diesel) met elkaar verbonden. Wat in eerste instantie eenvoudig lijkt, blijkt echter een technisch geavanceerd probleem. Beide aggregaten lopen namelijk meestal niet gelijktijdig, maar activeren elkaar afwisselend. Accelereert de auto bijvoorbeeld bij het inhalen, dan zorgt de verbrandingsmotor tijdelijk voor extra energie. Bij volledig hybride auto’s voorziet de verbrandingsmotor de lithium-ion-accu’s van stroom. Is de accu leeg, dan schakelt de elektromotor zich automatisch uit en geeft de aandrijving over aan de verbrandingsmotor, die op zijn beurt de accu weer oplaadt.Tegenwoordig worden drie verschillende niveaus van hybride aandrijving gebruikt: micro, mild en volledig hybride. Microhybride doet zijn naam echter geen eer aan, want het is niet echt een hybride auto. Dit type auto's beschikt slechts over een start-stopsysteem en een systeem voor stroomopwekking uit het remmen, waardoor de accu weer wordt opgeladen. Bij een mildhybride auto ondersteunt de elektromotor daadwerkelijk de verbrandingsmotor. Bij de Honda Insight en de BMW 7-serie kan de E-motor het voertuig echter niet alleen aandrijven. Dat is anders bij een volledig hybride auto, waarbij de elektromotor wel zelfstandig de auto kan aandrijven. Een volledig hybride laat zich afhankelijk van de specificaties verder onderverdelen:

  • Serie-hybride: het voertuig wordt uitsluitend door een elektromotor aangedreven. De verbrandingsmotor draait alleen om de accu’s weer op te laden. Daarom wordt deze technologie ook „Range Extender“ genoemd. Typische vertegenwoordigers van dit type zijn de Audi A1 e-tron en BMW i3.
  • Parallele hybride: de elektro- en hybridemotor zijn parallel geschakeld. Afhankelijk van de situatie drijft de ene of de andere motor het voertuig aan. Loopt de elektromotor, dan wordt de verbrandingsmotor uitgeschakeld. Toch drijft hij de wielen direct aan bij een lege accu of bij het accelereren. Een voorbeeld hiervan is de Honda Civic Hybrid.
  • Gecombineerde hybride: serie en parallel worden met elkaar gecombineerd. Of de verbrandingsmotor alleen de accu’s oplaadt (serie) of ook de aandrijving ondersteunt (parallel), hangt af van de gekozen modus en de verkeerssituatie. Typische voorbeelden van de gecombineerde hybride zijn de Chevrolet Volt, de Opel Ampera en de Toyota Prius.
  • Plug-in-hybride: bij deze vorm gaat het om de uitbreiding van de hybridetechnologie. Het nieuwe aan deze vorm is dat de accu’s niet alleen via de verbrandingsmotor, maar ook via het stroomnet kunnen worden opgeladen. Het voordeel? Hoe groter de capaciteit van de accu’s, des te groter ook de actieradius met alleen een elektromotor. Enkele voorbeelden van plug-in-hybrides zijn de Audi Q7 e-tron en de Mitsubishi Outlander PHEV

De "auto voor de 21ste eeuw" en zijn geschiedenis

1997 wordt gezien als het geboortejaar van de moderne hybride auto. In dat jaar startte de verkoop van de Toyota Prius, het eerste hybride voertuig dat in grote aantallen geproduceerd werd. De slogan: “Precies op tijd voor de 21ste eeuw!”. Een blik in de geschiedenis laat echter zien dat het concept van de elektromotor al 100 jaar eerder was gemaakt. Waarschijnlijk komt het allereerste model van de Spaanse autofabrikant La Cuarda die in 1899 een elektromotor combineerde met een 5 pk sterke benzinemotor. Omdat de elektrische auto’s in grote mate verspreid werden, konden de hybride auto’s niet van dit succes profiteren. Terwijl de populariteit van de verbrandingsmotor ten opzichte van de elektromotor steeg, stonden de voertuigen met de gecombineerde aandrijving ook onderaan de populariteitsladder. Slechts voor woon-werkverkeer was er een niche voor bussen met een elektromotor.De basis voor het succes van de moderne hybride auto’s ligt in de Amerikaanse staat Californië, waar vanaf 1965 steeds strengere regels voor uitlaatgassen ingevoerd werden. Het doel was een 'Zero Emission Vehicle', een voertuig zonder CO2-uitstoot. Vanaf 2003 moest minstens 10% van de ingevoerde auto’s voldoen aan deze strenge regels. Het waren deze nieuwe voorwaarden in de belangrijke afzetmarkt van Californië die de reden vormden waarom Duitse en Japanse autofabrikanten zich weer met dit thema gingen bezighouden. Daarbij konden ze zich baseren op een aantal studies en prototypen die in de voorgaande 30 jaar ontstaan waren. Zo had Toyota midden jaren 70 een elektromotor met een gasturbine aandrijving gecombineerd voor de Toyota Sports 800. Audi introduceerde eind jaren 80 een Audi 100 Avant quattro met hybride aandrijving. Opel Ampera von vorn Mitsubishi Outlander PHEV Het aanbod van de hybride auto nam vanaf 1995 langzaam toe en sinds 2005 stijgt het steeds sneller. Naast kleine namen als Aptera, Fisker Automotive of swisscleandrive pakken momenteel de grote fabrikanten met dit thema groots uit. General Motors fabriceert in de VS de Chevrolet Volt met E-Flex-aandrijving, in Europa wordt een soortgelijk model met de naam Opel Ampera aangeboden. PSA Peugeot Citroën ontwikkelt een seriegeschakelde diesel-elektro-hybride aandrijving, die in eerste instantie in de Peugeot 3008 Hybrid4 aangeboden wordt. Volkswagen werkt aan een hybride motor voor de Golf en de Passat, het dochtermerk Porsche introduceert de SUV Cayenne in een hybride versie. Zowel de E 300 BluTEC Hybrid van Mercedes-Benz als de ActiveHybrid5 van BMW scoren met een laag verbruik bij snelle, opwindende ritten.Deze verscheidenheid werpt zijn vruchten af: begin 2015 reden er al meer dan 100.000 hybride auto’s in Duitsland, vier keer zoveel als elektrische auto's. Ook als tweedehandsauto is de hybride auto daarmee in grotere aantallen verkrijgbaar. Zoals de blijvende populariteit van de Toyota Prius laat zien, zijn de modellen inmiddels zeer betrouwbaar. De wissel van verbrandings- en elektromotor merkt men zo goed als niet. En omdat de meeste hybride auto’s door fans van techniek bestuurd worden, worden ze ook vaak goed onderhouden.