Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-kona-elektro-l-01.jpg

Hyundai Kona Electric

1 / 3
hyundai-kona-elektro-l-01.jpg
hyundai-kona-elektro-l-02.jpg
hyundai-kona-elektro-l-03.jpg

Sterke punten

  • Actieradius 484 km.
  • 5 zitplaatsen.
  • Goede fabrieksgarantie.

Zwakke punten

  • Lange snellaadtijd.
  • Relatief kleine kofferbak.
  • Accucapaciteit kleiner dan concurrenten.

Hyundai Kona Electric - stoere SUV met rijbereik van 484 km

De Hyundai Kona Electric is de elektrische variant van de populaire Hyundai Kona. De Electric wordt aangedreven door een elektromotor en heeft verschillende batterijpakketten. Het bereik van dit model is 305 of 484 kilometer. Je komt dus behoorlijk ver met deze SUV, die bovendien standaard zeer rijk is uitgerust met o.a. Apple Carplay, Android Auto en navigatie. Het is bovendien een leuke auto om in te rijden dankzij het moderne design.Lees meer

Interesse in een Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona

In 2017 introduceerde Hyundai de Kona tijdens de IAA in Frankfurt. De Kona is een compacte 5-deurs SUV die op hetzelfde platform staat als de Kia Stonic. Het model was eerst leverbaar met benzine- en dieselmotoren. De elektrische versie met de naam Kona Electric (of Kona EV) werd voor het eerst in 2018 gelanceerd in Zuid-Korea. De accucapaciteit van dit model is 64 Kwh en de actieradius is 484 km.

De Hyundai Kona Electric heeft een stoer design

In 2021 krijgt de Kona Electric een styling-update met onder meer nieuwe voor- en achterbumpers, nieuwe wielen en een aangepast interieur dat nu standaard wordt geleverd met een digitaal instrumentenpaneel van 10,3-inch. Aan de buitenkant oogt de nieuwe Kona Electric stoer door de slanke LED-verlichting, de stevige belijning en unieke afwerking van de details. Het ontwerp is aerodynamisch zodat de auto een lage luchtweerstand heeft en daardoor zuiniger rijdt. De dakrails versterken het sportieve uiterlijk en hebben een draagvermogen van maar liefst 80 kg.

Het interieur van de Kona Electric is vrijwel hetzelfde als van de gewone Kona. Er zijn hoogwaardige materialen gebruikt, je kunt er comfortabel in zitten en het is functioneel. De achterbank en de laadruimte zijn krap, maar er is net zoveel ruimte als in de gewone Kona.

Infotainment en connectiviteit

De Kona Electric wordt geleverd met een 8 inch touchscreen en infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto-functionaliteit, een 10,3-inch digitaal instrumenten paneel. Het basismodel wordt geleverd met een 8,0-inch touchscreen. Op andere versies is ook een 10,3-inch display met navigatie beschikbaar. Een audiosysteem met 6 luidsprekers is standaard.

De Hyundai Kona Electric wordt gemaakt in de Tsjechische Hyundai fabriek in Nošovice waar de productie in maart 2020 is gestart. Het model is leverbaar sinds de zomer van 2020 en kost vanaf €41.595. Daarnaast kun je natuurlijk ook kiezen voor een gebruikte Hyundai Kona Electric.

Hyundai Kona Electric en de VW Golf ID.3

De Volkswagen Golf ID.3 valt in hetzelfde segment als de Kona Electric. Achterin heeft de ID.3 volop beenruimte en hoofdruimte. Deze ID.3 biedt plaats aan 5 personen omdat er achterin geen middentunnel zit. In de kofferbak past 385 liter bagage.

In de Hyundai kunnen achterin 3 volwassenen zitten. Er is voldoende hoofd- en beenruimte. Er is wel een middentunnel, maar die is klein. De kofferbak heeft een inhoud van 332 liter en dat is 55 liter minder dan de Golf. Optioneel kun je een opbergvak voor de laadkabel laten maken maar daardoor wordt de kofferbak kleiner.

Rijhulpsystemen

Het interieur van de Volkswagen oogt wat minimalistisch met 2 schermen en veel plastic. De bediening vindt plaats door de vegen of te drukken. Op het dashboard van de hyundai zitten ook 2 schermen, plus nog wat schakelpaddles op het stuur. De Hyundai beschikt standaard over een noodremsysteem met voetgangersherkenning, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control en een achteruitrijcamera. Op de ID.3 zit ook een noodremsysteem, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning, Verder krijg je standaard actieve rijstrookassistentie en een waarschuwingsgeluid voor voetgangers en fietsers. De achteruitrijcamera is optioneel.

Conclusie

De ID.3 heeft genoeg beenruimte achterin, een krachtige elektromotor en een groot batterijpakket. De bediening blijft wel een beetje een minpunt. De Hyundai Kona Electric biedt meer bereik voor hetzelfde geld. Standaard krijg je een rijke uitrusting en dat compenseert weer voor de lange snellaadtijd van bijna 1 uur. De Kona Electric lijkt dus de beste keuze, omdat de auto het zuinigst is en vanwege de uitgebreide fabrieksgarantie.

De elektrische aandrijving van de Hyundai Kona Electric

De elektrische aandrijving van de Kona Electric werkt met lithium-ion-polymeerbatterijen. In vergelijking met gewone batterijen hebben deze polymeerbatterijen minder last van geheugengevoeligheid. Laden en ontladen gebeurt bovendien efficiënter. Door regeneratief remmen wordt de batterij weer opgeladen.