







McLaren
Vind het model dat bij je past.
McLaren aanbiedingen
Interesse in een McLaren
Specialiteiten van McLaren:
- McLaren vertrouwt sterk op computergebaseerde designs om de aerodynamica van zijn modellen te optimaliseren.
 - Het merk maakt ook regelmatig unieke of hyperexclusieve creaties voor zijn trouwste klanten.
 - McLaren hecht veel belang aan prestaties, met verschillende modellen die speciaal zijn ontworpen om snelle rondetijden te halen op het circuit.
 
Korte geschiedenis van McLaren
McLaren is en was oorspronkelijk een F1-team dat al sinds de jaren ‘60 deelneemt aan Grote Prijzen, waarmee het het tweede oudste F1-team is in de competitie. In 1985 werd er een aparte tak opgericht voor straatauto’s, met als resultaat de McLaren F1 uit 1992. Dat was een hyperexclusieve sportwagen met een oplage van slechts 106 exemplaren, ontworpen door de al even beroemde Gordon Murray. De McLaren F1 wist het snelheidsrecord te breken voor productiewagens en was ook succesvol in de racerij.
In 2003 werkte McLaren samen met Formule 1-partner Mercedes om de Mercedes SLR McLaren te bouwen, een krachtige GT met meer dan 600 pk die de concurrentie aanging met modellen van Ferrari en Bentley. De SLR McLaren was in productie tot 2010, waarna McLaren zijn eerste volledig eigen model introduceerde sinds de F1: de MP4-12C, die later door het leven zou gaan als de 12C. Dat model legde de basis voor het volledige moderne gamma van McLaren, met zijn carbon monocoque-chassis, zijn twinturbo-V8 en zijn sportieve design zonder franjes. Tegenwoordig bestaat het gamma van McLaren uit veel meer modellen, maar allemaal hebben ze een V8-middenmotor en een vergelijkbaar chassis uit carbon.
Modellen en varianten
Het huidige McLaren-gamma bestaat exclusief uit tweezits sportwagens met een V8-middenmotor. Momenteel zijn er 7 modellen in het gamma:
- McLaren Artura
 - McLaren GT
 - McLaren 750S
 - McLaren 765LT
 - McLaren Elva
 - McLaren Speedtail
 - McLaren Solus GT
 
Overzicht modellen McLaren per categorie
Sportwagens
| Model | Koetswerkvorm | Motoren | Cilinderinhoud | Vermogen in kW (pk) | CO2-uitstoot in g/km | 
|---|---|---|---|---|---|
| Artura | Coupé | Plug-inhybride | 3 liter | 500 (680) | 129 | 
| GT | Coupé | Benzine | 4 liter | 456 (612) | 270 | 
| 750S | Coupé, cabrio (Spider) | Benzine | 4 liter | 551 (750) | 276 | 
| 765LT | Coupé, cabrio (Spider) | Benzine | 4 liter | 563 (765) | 295 | 
| Elva | Speedster | Benzine | 4 liter | 599 (815) | 270 | 
| Speedtail | Coupé | Hybride | 4 liter | 770 kW (1.050) | 357 | 
| Solus GT | Coupé | Benzine | 5,2 liter | 618 (840) | n.b. | 
Prijzen
Nieuwprijzen McLaren
| Model | Vanafprijs in euro incl. BTW | 
|---|---|
| Artura | 234.000 | 
| GT | 205.600 | 
| 750S | n.n.b. | 
| 765LT | 372.000 | 
| Elva | 1.723.487 | 
| Speedtail | 1.800.000 | 
| Solus GT | 3.000.000 | 
Tweedehandsprijzen McLaren
McLaren heeft bij supercareigenaars de ietwat slechte reputatie dat zijn modellen een zwakke restwaarde hebben, ook wat de gelimiteerde reeksen betreft, omdat er maar weinig verscheidenheid is tussen de modellen onderling en door betrouwbaarheidsproblemen die de kop opsteken. Wat echter niet betekent dat het goedkoop is om een tweedehands McLaren te kopen.
De goedkoopste exemplaren op de tweedehandsmarkt zijn de eerste lichting MP4-12C's, die voor net boven de 100.000 euro op te pikken zijn. Een stapje hoger qua budget staat de opvolger van de 12C, de 650S, en de iets recentere maar ook iets minder krachtige 540S/570S. Beide modellen zijn vanaf zo’n 140.000 euro te vinden op de tweedehandsmarkt. De opvolger van de 650S, de supersnelle 720S, kost minstens 215.000 euro. De duurste moderne tweedehands McLarens zijn dan weer de P1 en de Speedtail, die allebei zo’n 3 miljoen euro kosten. De McLaren F1 moet dan weer tientallen miljoenen opbrengen, afhankelijk van de staat en de historie...























