Passer au contenu principal
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes-Benz EQC

Sterke
  • Connectiviteit en smartphone-integratie (MBUX)
  • Rijdt als een échte Mercedes
  • Afwerking en bouwkwaliteit
Zwakke
  • Hoog gewicht
  • Niet de meest efficiënte
  • Beperkte binnenruimte

De eerste 100% elektrische SUV van Mercedes

Na kortelings een elektrische variant van de B-Klasse aan te bieden met technologie van Tesla, toont Mercedes me de EQC dat het op haar eigen Duitse beentjes verder kan. De lijvige elektrische SUV neemt de bouwstenen van de Mercedes GLC en giet daar een emissieloos sausje over.

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Mercedes weet hoe een auto af te werken en dat verandert niet met de EQC. De afwerking is op-en-top en de gebruikte materialen hoogwaardig.

  • De ster in de (valse) grille garandeert dat ook de EQC gebruik mag maken van Mercedes’ imposante MBUX-infotainmentysteem met spraakbesturing.

  • Elektrische auto’s durven al eens te choqueren choqueren. De EQC is evenwel relatief klassiek vormgegeven. Waardoor hij niet schreeuwerig door het straatbeeld laveert.

  • Het rijcomfort van de EQC staat op een uitermate hoog niveau. Waardoor dit een comfortabele metgezel is om verre afstanden te overbruggen.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz EQC

Motoren en accu’s

Het merk met de ster houdt het gamma van de elektrische EQC opvallend simpel. Zo valt de eerste elektrische SUV van het merk te verkrijgen met maar één aandrijflijn, de EQC 400 4MATIC. Het gaat dan over een set-up met een elektromotor op de vooras en ééntje op de achteras. Goed voor een systeemvermogen van 408 pk (760 Nm), vierwielaandrijving en een sprint naar de honderd van 5.1 seconden (top: 180 km/u). De accu van de EQC is steevast 85 kWh groot (waarvan 80 kWh bruikbaar). Daarmee is volgens de WLTP-testmethode een range van maximaal 411 km mogelijk. AC-opladen gaat aan 11 kW, terwijl de EQC kan DC-laden aan 112 kW.

Afmetingen

Het is geen toeval dat de EQC met zijn lengte van 4.76 meter en breedte van 1.88 meter zowat dezelfde proporties neerzet als de Mercedes GLC met verbrandingsmotor. De 100% elektrische EQC leent namelijk het platform van zijn broeder met klassieke motoren. De wielbasis van 2.87 meter is dan ook tot op de millimeter identiek.

Kijken we naar het koffervolume, dan zien we meteen dat de EQC niet profiteert van een onderstel specifiek ontworpen voor elektrische auto’s. Daardoor geen frunk vooraan en ook een lichtjes gekrompen koffer tegenover de GLC door het accupakket onderhuids. De EQC heeft een koffervolume van 500 liter dat stijgt tot 1.460 liter met de achterbank plat.

Uitvoeringen

Mercedes biedt haar EQC aan in 3 uitvoeringen: Business Line, Luxury Line en AMG Line. De Business Line kan gezien worden als een no-nonsense uitvoering met een riante standaarduitrusting maar minimale personalisatiemogelijkheden. Luxury Line giet een extra laagje luxe over de Business Line, met zaken zoals een standaard lederlook interieur en extra kleur-, velg- en accentmogelijkheden. AMG Line tenslotte rust de EQC uit met een unieke sportieve look binnen en buiten door aangepast bumperwerk en specifieke onderdelen in het interieur (sportstuur, sportpedalen,…).

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz EQC beginnen bij 76.230 euro voor de EQC 400 4MATIC Business Line en lopen door tot 82.280 euro voor de EQC 400 4MATIC AMG Line.

De tweedehandsprijzen van de Mercedes-Benz EQC zorgen dat je voor net wat minder geld een royaal uitgeruste elektrische SUV van het merk met de ster kan rijden. Tweedehandsexemplaren hebben een basisprijs van zo’n 65.000 euro en lopen door tot in de 90.000 euro voor full option exemplaren.

Design-highlights en interieur

Al van bij de lancering van de EQC was het duidelijk: Mercedes wou in de eerste plaats een Mercedes op de markt brengen… die toevallig geëlektrificeerd is. Daardoor geen eigenaardig designwerk en daardoor alleen maar de beste materialen in het interieur. Het spraakgestuurde MBUX-systeem en de uitgebreide veiligheidssystemen zijn de kers op de taart.

Gestroomlijnde GLC

Als kwatong zou je kunnen beweren dat de EQC gewoonweg een GLC is met aangepast bumperwerk. En eerlijk, dan zit je er eigenlijk niet eens zo ver naast! De designers van de EQC focusten zich namelijk vooral op een betere stroomlijn voor de SUV. Het resultaat? De EQC klieft geruisloos door de lucht! Geinig detail daarbij is dat de AMG Line door zijn aangepaste bumpers 0.1 kWh per 100 kilometer minder verbruikt dan de Business Line. Dan toch maar voor die sportieve look gaan?

Widescreen cockpit en Hey Mercedes

Binnenin gaat de EQC voor een digitale look met een instrumentenpaneel dat visueel lijkt door te lopen in het infotainmentscherm. Rondom die schermpraal parkeert Mercedes fraaie (en vaak gerecylceerde) materialen en rosé gouden accenten. De Business Line-uitvoering doet het standaard met stoffen stoeltjes (lederlook optineel), Luxury Line en AMG Line beschikken standaard over een lederen interieur.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2019 kreeg de Mercedes-Benz EQC de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Standaard krijgt de EQC de meest courante veiligheidsitems mee, zoals rijstrook- en noodremhulp, een snelheidsregelaar en snelheidsbegrenzer. Ook een vermoeidheidswaarschuwing is standaard.

Alternatieven

Zeg je Mercedes, dan zeg je ook Audi en BMW. Bij Audi vind je een concurrent voor de EQC in de vorm van de fors goedkopere Q4 e-tron (vanaf 47.000 euro) en gelijk geprijsde e-tron (vanaf 71.600 euro). Bij BMW probeert de iX3 je aandacht weg te kapen (vanaf: 71.000 euro). Kijk je voorbij de Duitse landsgrens, dan heeft Jaguar een I-Pace en Tesla een Model Y aan te bieden. De Brit pronkt met straffe rij-eigenschappen (maar beperkte range) en de Amerikaan biedt een gigantische range en indrukwekkend oplaadsnelheden maar komt qua afwerking nog niet tot aan de deurlijsten van de Mercedes EQC.