Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
foto mercedes benz glc coup‚ est tica morro

Mercedes-Benz GLC Coupé

1 / 3
foto mercedes benz glc coup‚ est tica morro
foto mercedes benz glc coup‚ trasera
foto mercedes benz glc coupe‚ salpicadero

Sterke punten

Plug-inhybride versies Sportieve AMG-versie Sportieve look

Zwakke punten

Verminderde binnenruimte Zicht naar achteren Optieprijzen

Stuttgart gaat mee met de mode

De Mercedes-Benz GLC Coupé (C253) kwam in 2016 op onze wegen en is strikt genomen de coupéversie van de gelijknamige SUV van merk. In 2019 kreeg het model een technische en visuele update.

Interesse in een Mercedes-Benz GLC Coupé

Mercedes-Benz GLC Coupé tweedehands auto
Mercedes-Benz GLC Coupé nieuwe auto
Mercedes-Benz GLC Coupé dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • De Mercedes-Benz GLC Coupé (C253) bouwt voort op het succes van de GLC (X253) met een nog dynamischere belijning.

  • De Coupé deelt al zijn motoren met de conventionele versie, met vermogens die variëren van 163 tot 330 pk, en zelfs 510 pk voor de AMG-versie.

  • Coupé of niet, de GLC beschikt over twee plug-inhybrides, gekoppeld aan een benzine- of dieselmotor. Beide hebben een elektrisch bereik van ongeveer 45 km.

  • Bij de update in 2019 werd de GLC Coupé uitgerust met Mercedes' nieuwste MBUX infotainmentsysteem.

Belangrijke gegevens

Motoren

De GLC ontleent zijn technische basis aan de huidige C-Klasse. Of het nu een conventionele versie of een Coupé is, de blokken onder de motorkap zijn hetzelfde. Er zijn niet minder dan 11 motoren, van benzine tot diesel, als mild hybrid en zelfs plug-in hybrid. Een automatische transmissie met 9 versnellingen en 4MATIC-vierwielaandrijving zijn standaard.

De plug-inhybride varianten maken beide gebruik van dezelfde architectuur. Een 2.0-liter viercilindermotor is gekoppeld aan een 122 pk sterke elektromotor die in de automatische transmissie verwerkt zit. De hybride op benzine (GLC 300 e Coupé) biedt 320 pk, terwijl de dieselversie 306 pk heeft. De 13,5 kWh batterij geeft beide versies een maximale actieradius van 50 km.

De rest van het motorengamma bestaat uit vier-, zes- en zelfs achtcilinders. Aan de dieselzijde is de 2.0-liter met 163 pk (200 d) de instapmotor. Hij is ook verkrijgbaar in een krachtigere versie met 194 pk (220 d) of 245 pk (300 d). Een 3.0-liter zescilinder vervolledigt het dieselgamma met 330 pk (400 d). Het benzineaanbod is beperkt tot twee versies van dezelfde 2.0-liter viercilindermotor met 197 pk (200 d) of 258 pk (300 d). Deze motor is voorzien van mildhybridehulp.

Tot slot heeft AMG zijn saus over de GLC Coupé gegoten met drie krachtige, sportieve versies. Dat begint met de 43-variant met zijn 390 pk twin-turbo V6 en dan komt de krachtige 63. Deze laatste versie levert naar keuze 476 pk (GLC 63) of 510 pk (GLC 63 S).

Wat verbruik betreft, scoort de dieselhybride (300 de) het best met een gecombineerd gemiddelde van 1,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 46 g/km (WLTP). De benzineversie (300 e) heeft een gemiddelde van 2,2 l/100 km en een uitstoot van 49 g/km. Conventionele motoren eindigen op 5,9 l/100 km en 154 g/km CO2 voor de diesel en 8,0 l/100 km en 183 g/km voor de benzine. AMG's presteren het slechtst met een minimum van 10,6 l/100 km en 241 g/km CO2 (WLTP)

Afmetingen

Met een lengte van 4,73 meter en een hoogte van 1,60 mm is de Mercedes-Benz GLC Coupé (C253) langer maar ook lager dan zijn tweelingbroer. De wielbasis van 2,8 meter is echter identiek.

Door zijn aflopende daklijn verliest de GLC Coupé wat bagageruimte. Zijn laadvolume bedraagt dus 500 liter, 50 liter minder dan zijn broer. De plug-inhybride modellen moeten echter een kleine concessie doen in verband met de plaatsing van hun batterij. Dit reduceert het volume tot 350 liter.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLC Coupé is verkrijgbaar in drie varianten: Basic, Business Line en AMG Line. De instapversie is al uitgerust met LED-verlichting, 18-inch wielen en kunstleder in het interieur. De Business Line voegt vooral technologische uitrusting toe met MBUX-infotainment en een digitaal instrumentarium. De AMG Line, ten slotte, zorgt voor een sportieve toets met zijn bodykit, een interieur met leer en microvezel en aluminium sierdelen.

De AMG-versies hebben ook hun eigen look. De GLC 43 Coupé krijgt een sportieve bodykit met de typische, verticale grille, de verplichte AMG-logo's en vier uitlaatpijpen aan de achterzijde. De 63-versies gaan verder met bredere spoorbreedte, agressieve bumpers, 19-inchwielen en een speciale spoiler op de achterklep.

Prijzen

De catalogusprijzen voor de Mercedes-Benz GLC Coupé beginnen bij 56.991 euro voor de kleinste diesel (200 d). Hybrides vind je vanaf 70.059 euro (300 e), terwijl het AMG-gamma oploopt tot 115.556 euro (63 S). Tweedehandsprijzen variëren van ongeveer 30.000 euro tot pakweg 40.000 euro voor de hybride varianten.

In Vlaanderen is het instapmodel van de Mercedes-Benz GLC Coupé (C253) onderworpen aan een jaarlijkse verkeersbelasting van 413,67 euro terwijl de belasting op inverkeerstelling 758,75 euro bedraagt. Oplaadbare hybrides profiteren van lagere belastingen, respectievelijk 315,95 euro en 545,15 euro. In Wallonië en Brussel moet je minstens 1.239 euro betalen bij de inschrijving en 446,30 euro jaarlijks. Hetzelfde geldt voor milde en oplaadbare hybrides. In Wallonië moeten de benzineversies wegens hun uitstoot van meer dan 180 g/km een eco-malus van minstens 375 euro betalen.

Design

De Mercedes-Benz GLC Coupé (C253) past de esthetiek van zijn conventionele broer aan met een coupé-achtig design, vergelijkbaar met dat van de grotere GLE Coupé.

Buitenzijde

Het design van de GLC Coupé wordt uiteraard gekenmerkt door zijn aflopende daklijn, maar ook door zijn lichtjes afwijkende carrosserielijn. Het lijnenspel van de Coupé was voorheen horizontaal, maar komt nu iets omhoog voor meer dynamiek. Aan de achterzijde is er een grote, gemotoriseerde achterklep waarin een deel van de verlichting is geïntegreerd. De sportievere Coupé profiteert ook van specifieke bumpers. De achterste is zelfs voorzien van een diffuser op de krachtigste AMG-versies.

Binnenzijde

Het interieur is overgenomen van de reguliere GLC. Het hoge dashboard met een tablet-achtig display is er dus nog steeds. Sinds zijn update in 2019 is de GLC Coupé voorzien van twee 12,3-inch en 10,25-inch digitale panelen voor respectievelijk de MBUX-instrumentencluster en het infotainmentsysteem. Het pakket bevat de nieuwste technologie van Mercedes, waaronder de spraakassistent die reageert op het commando "Hey Mercedes".

Veiligheid

Ook op vlak van veiligheid is de Mercedes-Benz GLC (C253) geëvolueerd. Naast de gebruikelijke systemen biedt de GLC een groot aantal actieve veiligheidsvoorzieningen (rijstrookbewaking, adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing, enz.) In 2015 kreeg de GLC (en dus ook de GLC Coupé) 5 sterren in de EuroNCAP crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLC Coupé (C253) bevindt zich in het eerder nichesegment van de compacte premium SUV-coupés. Zoals gebruikelijk zijn de concurrenten voornamelijk Duits, namelijk de BMW X4 en Audi Q5 Sportback. Als we iets verder kijken, zouden we de Jaguar F-Pace in deze lijst kunnen opnemen vanwege zijn sportieve design.