Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Mercedes E-Klasse, van taxi tot iPad (2023)

Voor zijn zesde generatie is de Mercedes E-Klasse veranderd van een conventionele berline in een luxelimousine boordevol technologie. Heeft de 'taxi uit Stuttgart' een stap te veel gezet in de richting van digitalisering?

In het kort

De nieuwe Mercedes E-Klasse combineert de wegligging van een grote, statige sedan met de boordtechnologie van de elektrische modellen van het merk. Hij gooit er potente motoren bovenop, maar de Duitser komt iets te dicht in de buurt van digitale overdaad.

Pro

Voordelen

  • Zuinige motoren
  • Algemeen comfort
  • Boordevol technologie
Contra

Nadelen

  • Te veel digitaal?
  • Ergonomie
  • Prijs

De Mercedes E-Klasse op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

De komst van een nieuwe generatie Mercedes E-klasse is altijd een gebeurtenis, zowel in Stuttgart als daarbuiten. En toch, naarmate de jaren verstrijken, valt het ons op dat het segment van de statussedans – of grote premiumauto's – steeds schaarser wordt. Om te blijven meespelen moet je dus mee met de tijd… Of vooral: mee met de technologie.

Exterieur

Dit is geen facelift, en dat zeggen we er voor de zekerheid toch maar even bij. Het uiterlijk van de nieuwe E-Klasse neemt namelijk onmiskenbaar elementen over van zijn voorganger. Aan de voorkant is er bijvoorbeeld nog steeds een groot radiatorrooster, dat deze keer zowaar verlicht kan worden – bedankt BMW – en verkrijgbaar is in een elegante of sportieve variant (AMG Line). Er staat zelfs een ster op de motorkap, zoals vroeger. De grille loopt nu over in de koplampen, net als bij de elektrische EQ-modellen. De koplampen bevatten opnieuw hints naar de gesplitste kijkers van weleer, voornamelijk in het lichtsignatuur.

AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 5

De achterzijde is ook voorzien van nieuwe verlichting. De horizontale lampen hebben nu de vorm van vier kleine sterren, een verwijzing naar het logo van het merk. Mooi of kitsch, dat laten we aan jou over. Verder is de vorm van de E-Klasse in grote lijnen gelijk aan die van zijn voorganger, met de toevoeging van verzonken deurgrepen – het is tenslotte 2023. De afmetingen zijn ook vergelijkbaar, maar de wielbasis is met 2 cm gegroeid dankzij het nieuwe MRA2-platform dat de E-Klasse deelt met de C- en S-modellen.

Interieur

Die nieuwe basis maakt ook een verschil in het interieur. Achterin zou je zelfs durven denken dat je in een S-Klasse van een paar jaar geleden zit, zo royaal is de ruimte. Ook voorin staat comfort hoog in de prioriteitenlijst, met een zachte stoel en een comfortabele zithouding. Dat is misschien ook geen toeval, want er moet worden opgemerkt dat Mercedes is gestopt met de productie van het 'taxipakket'. Het zijn dus niet langer de achterpassagiers die belangrijk zijn maar die voorin, en dat merk je ook aan het infotainment van de nieuwe E-Klasse.

AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 10

Zo wordt het dashboard gedomineerd door het ‘MBUX Superscreen’, het kleine broertje van het Hyperscreen van de EQS en EQE. Achter een enkele ruit combineert het een 14-inch touchscreen met een apart exemplaar van 12,3-inch voor de passagier. Het instrumentenpaneel aan boord is een ander 12,3-inchscherm, dat hoger is gemonteerd voor beter zicht. Het infotainmentsysteem bevat zelfs apps zoals Angry Birds, Tiktok en Zoom. Allemaal goed en wel voor de krantenkoppen, maar achter de rook en spiegels gaat eigenlijk een systeem schuil met een warrige ergonomie en een gedateerd ontwerp. We vragen ons ook af of passagiers op de voorstoel niet liever gewoon hun iPad gebruiken, dan dit ingewikkelde infotainmentsysteem.

Motor

Onder de motorkap maakt Mercedes niet zo’n breuk met het verleden als in het interieur. Zo worden in essentie dezelfde reeks aandrijflijnen gebruikt als in de recente C-Klasse en GLC. Met andere woorden, de E-Klasse is in de eerste plaats een hybride. Ook hier is er dus alleen een 2.0-liter viercilinder verkrijgbaar. Ofwel is het een mildhybride benzine- (E200) of dieselmotor (E220d), ofwel wordt hij gecombineerd met een 129 pk sterke elektromotor in de negentraps automaat om een plug-inhybride te worden.

AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 9

Bestel je er zo eentje, dan begint het aanbod met de E 300 e. Deze combineert de 2.0-litermotor met 204 pk met de eerder genoemde elektromotor om in totaal 313 pk te produceren, en kan worden voorzien van vierwielaandrijving. De E 300 de dieselvariant is nog niet beschikbaar in onze catalogus. In plaats daarvan is er een krachtigere plug-inhybride op benzine genaamd E 400 e. Die maakt gebruik van dezelfde componenten, maar verhoogt het vermogen van de benzinemotor tot 252 pk voor een gecombineerd totaal van 381 pk. Ongeacht de variant is de E-Klasse Plug-In Hybrid altijd uitgerust met een 25,4 kWh accu, die hem in de zuinigste versie een actieradius van 115 kilometer geeft.

Rijgedrag

We zeiden al eerder dat de nieuwe E-Klasse hetzelfde zitcomfort heeft als een S-Klasse van een paar jaar geleden. Hetzelfde geldt voor het rijcomfort, een punt waarop deze nieuwe generatie uitblinkt. Bovendien hadden onze testmodellen allemaal de optie van luchtvering én achterwielsturing (nieuw voor de E-Klasse) die de draaicirkel verkleint tot die van een A-Klasse.

AS24 Test Mercedes E-Klasse 2023 2

Bovendien is het interieur van de nieuwe sedan uit Stuttgart goed geïsoleerd en vrij van rateltjes. Zelfs de viercilinder diesel onder de motorkap is zo stil als een Benedictijner monnik, en het is niet alleen stilte waar deze motoren goed in zijn. Het meest eenvoudige dieselblok is zuinig terwijl hybrides uitblinken door hun grote actieradius, ongeacht het vermogen. En dat is niet alleen op papier waar, want op de Oostenrijkse wegen legden we met gemak meer dan 90 km af op elektrische energie alleen.

Prijzen

Zoals je je kunt voorstellen gaat de 'taxi van Stuttgart', zoals wij hem graag noemen, in een hogere klasse rijden. Van een S-Klasse van een paar generaties terug heeft deze nieuwe E-Klasse niet alleen het comfort... maar ook de prijs! Het instapmodel van de E200 begint bij 67.034 euro. Aan de oplaadbare hybrideversies hangt een steviger prijskaartje, variërend van 79.013 euro voor de E 300 e tot 91.597 euro voor de E 400 e.

Besluit

De nieuwe E-Klasse bouwt naadloos verder op zijn reputatie als luxueuze berline. Hij combineert dit imago met krachtige aandrijflijnen, optimaal comfort en een keur aan digitale functies… die helaas niet allemaal even zinvol zijn, noch gemakkelijk om te bedienen.

Specificaties

  • Motor: viercilinder benzine + elektromotor
  • Vermogen: 380 pk (252 + 130)
  • Koppel: 650 Nm
  • Transmissie: Automatisch, 9 versnellingen, 4x4
  • 0-100 km/u: 5,3 s
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Bagageruimte: 370 liter
  • Accu: 25,4 kWh
  • Brandstofverbruik: 0,9 - 0,6 l/100 km (WLTP)
  • Actieradius: 109 km (WLTP)
  • CO2: 20 - 14 g/km (WLTP)
  • Prijs: € 91.597

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Mercedes-EQB test 01

Test: Mercedes EQB facelift, verdoken ster (2024)

Autotests · Mercedes-Benz
23c0093 235

Test: Mercedes GLE 400 e Coupé, in de schaduw van de reus (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Mercedes GLC 400 e (2023) banner

Rijtest: Mercedes GLC 400 e, slimmer met stekker (2023)

Autotests · Mercedes-Benz
Ontdek meer