Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mini_Clubman_John_Cooper_Works_Autoscout_1.jpg

Mini Clubman

1 / 4
Mini_Clubman_John_Cooper_Works_Autoscout_1.jpg
Mini_Clubman_John_Cooper_Works_Autoscout_2.jpg
Mini_Clubman_Cooper_S_Autoscout_1.jpg
Mini_Clubman_Cooper_S_Autoscout_2.jpg

Sterke punten

  • Iconisch Mini-design
  • Speels rijgedrag
  • BMW-bouwkwaliteit

Zwakke punten

  • Hoge aanschafprijs
  • Groot voor een ‘Mini’
  • Smaakgevoelige achterzijde

Kleintjes worden groot

Vraag iemand naar de meest iconische auto ooit gemaakt, en de kans is groot dat je op een Mini uitkomt. Die was er destijds ook als langere Clubman, en ook de nieuwe Mini wordt sinds 2007 voorzien van een ruime achterpartij. Die heet opnieuw Clubman, en is in zijn tweede generatie groter dan ooit.

Interesse in een Mini Clubman

Mini Clubman tweedehands auto
Mini Clubman nieuwe auto
Mini Clubman dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Vind je de nieuwe Mini tijdloos knap, maar ben je zijn compacte afmetingen wat ontgroeid? Dan kan de Clubman verlossing bieden met zijn grotere koffer.
  • Naast de twee grappige achterdeurtjes biedt de Clubman in zijn tweede generatie ook vier volwaardige portieren, waardoor het een inzetbare gezinswagen geworden is.
  • Toch wist Mini de essentie van het merk te behouden, want ondanks die grotere buitenmaten stuurt de Clubman nog steeds even vinnig als een kleinere Mini.
  • Verder mag je ook rekenen op een bouwkwaliteit die even knap is als het design, want sinds de doorstart van het merk worden de Mini’s gebouwd naar BMW-maatstaven.

Belangrijke gegevens

Motorisaties

De Mini is er in allerhande verschillende smaakjes, ook als Clubman. De basisuitvoeringen werden aangeduid als ‘One’ en beschikten over een 1.5-liter driecilindermotor op benzine, goed voor meteen 102 pk. Op het moment van schrijven (september 2022) is de One echter niet meer verkrijgbaar.

Momenteel begint het Clubman-aanbod dus bij de Cooper-versies, en dan kan je kiezen uit twee motorisaties. De gewone Mini Cooper Clubman heeft dezelfde 1.5-liter driecilinder als de One, maar schroeft het vermogen op naar 136 pk. Hij wordt standaard voorzien van een automatische achtversnellingsbak met dubbele koppeling. Daarmee snelt de compacte break naar de 100 km/u in 9,2 seconden. De Cooper S doet dat aanzienlijk vlotter, in 8,0 seconden, dankzij een 2.0-liter viercilinder benzineblok met 163 pk. Ook hier is de achttraps StepTronic-automaat van de partij. De Cooper S Clubman was tot voor kort ook verkrijgbaar als ‘ALL4’ met vierwielaandrijving, maar die wordt niet meer aangeboden. Hetzelfde 2.0-literblok werd ook gebruikt in de sportieve topversie, de zogenaamde John Cooper Works, die eerst 231 en later maar liefst 306 pk produceerde en zo naar de 100 km/u sprintte in 4,9 seconden. Ook die is op het moment van schrijven echter niet meer verkrijgbaar.

Tot midden 2022 stonden er ook dieselmotoren in het gamma, waarbij de One D gebruik maakte van een 1.5-literblok met 116 pk en de Cooper D en Cooper SD van een 2.0-litermotor met respectievelijk 150 en 190 pk. Ook die zijn inmiddels niet meer verkrijgbaar.

Afmetingen

De Clubman mag dan nog steeds ‘Mini’ heten, deze unieke break is allesbehalve een kleine auto. Zo was de eerste generatie van de nieuwe Clubman al meer dan een halve meter langer dan de oorpspronkelijke break-Mini, maar doet deze tweede generatie er nog eens 30 centimeter bovenop voor een totale lengte van 4,26 meter. Ook zijn breedte van 1,8 meter en zijn hoogte van 1,44 meter plaatsen hem tussen de C-segmenters zoals de Volkswagen Golf en Ford Focus, al moet je hem dan wel eerder vergelijken met de hatchbacks dan met de breakversies van die modellen.

Ook de kofferruimte van de Mini Clubman is op het niveau van de hatchbacks in zijn segment, want met een volume van 360 liter zit hij een fractie onder de ruimte van een Volkswagen Golf en net boven die van een Ford Focus. Hetzelfde geldt voor de passagiersruimte: achterin kan je twee volwassenen meenemen in verrassend veel comfort, en een derde kan erbij indien nodig.

Varianten

Het permanente gamma van de Mini Clubman bestaat uit twee uitrustingsniveaus. Instappen doe je met de Cooper in Essential Trim, waarbij je 17-inchvelgen en een interieurbekleding uit stof krijgt. Standaard wordt de Cooper ook al voorzien van een automaat en een infotainmentsysteem met smartphoneconnectiviteit. Daarboven vinden we de Classic Trim, die 18-inchvelgen, het dak en de buitenspiegels in constrastkleur en halflederen bekleding toevoegt. Tot slot biedt Mini een personalisatiegamma aan onder de noemer ‘Mini Yours’, waarbij je een uitgebreid scala aan kleur-, velg- en bestickeringsopties ter beschikking krijgt.

Prijzen

Ga je naar de dealer voor een gloednieuwe Mini Clubman, dan betaal je op het moment van schrijven minstens 34.450 euro. Daarvoor krijg je een Cooper voorzien van de 1.5-litermotor met 136 pk, in de Essential Trim. De One-versie is inmiddels niet meer verkrijgbaar. De sterkere Cooper S met 2.0-litermotor start aan 38.300 euro.

Zoek je daarentegen de Mini Clubman van de tweede generatie op de tweedehandsmarkt, dan vind je er heel wat keuze. Het aanbod begint rond de 12.500 euro voor vroege exemplaren met flink wat kilometers op hun dieselmotoren. Voor een gelijkaardige Clubman met een benzinemotor mag je rekenen op zo’n 2.000 euro meer. Ga je op zoek naar een recentere Cooper, dan kijk je aan tegen 25.000 euro terwijl een knappe Cooper S al snel de 30.000 euro aantikt. Voor een licht gebruikte John Cooper Works-versie met 306 pk betaal je dan weer minstens 40.000 euro.

Design

Buitenzijde

Een retromodel ontwerpen is altijd een kwestie van ‘erop of eronder’. Soms vindt de meerderheid het heiligschennis, maar vaak blijkt teruggrijpen naar je geschiedenis net een schot in de roos. De Mini’s zijn het schoolvoorbeeld van hoe zo’n retrodesign kan uitgroeien tot een succesverhaal, en dat design past wonderwel ook voor de grotere Clubman. Dat betekent dat er ook een Mini is voor zij die de kleinere modelletjes ontgroeid zijn, want in zo’n Clubman vind je ruimte genoeg voor je gezin en hun spullen.

Binnenzijde

Ook binnenin is Mini erin geslaagd om de retro-inspiratie van het origineel toe te passen op een moderne, kwalitatieve cabine. Zo moet de ronde infotainmentcluster bijvoorbeeld doen denken aan de centrale snelheidsmeter van de klassieke Mini, terwijl de bouwkwaliteit duidelijk in de pas loopt met de producten van moederhuis BMW. Zo vind je maar amper harde plastics in dit interieur en kan je kiezen uit een heel gamma aan leersoorten om je dashboard, deuren en stoelen mee te bekleden.

Veiligheid

Bij zijn Euro NCAP-crashtests werd de Mini Clubman beloond met een mooie 4 op 5 sterren. Die beoordeling vond echter plaats bij de lancering van de huidige generatie in 2015, waardoor die maar weinig actueel meer is. Dat merk je in zekere zin ook aan de optielijst, want voor bepaalde zaken zoals verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control moet je vaak diep in de buidel tasten.

Alternatieven

De Mini Clubman is een moeilijk vergelijkbaar model dankzij zijn interessante breakvorm en zijn retrodesign. Hij is wat compacter dan de meeste breaks in het C-segment, en lijkt qua afmetingen en binnenruimte nog het meeste op hatchbacks zoals de Volkswagen Golf, Audi A3, BMW 3 Reeks, Mercedes-Benz A-Klasse of Ford Focus.

FAQ

Heeft de Mini Clubman een grote koffer?
De koffer van de Mini Clubman is met 360 liter aanzienlijk groter dan die van de hatchbacks. Hoewel hij er uitziet als een break, is de ruimte dan wel niet op dat niveau. Hij laat zich eerder meten met bijvoorbeeld een Volkswagen Golf of Ford Focus in hatchback-vorm.
Is de Mini Clubman duur?
Voor een Mini Clubman betaal je momenteel minstens 34.450 euro. Dat is niet weinig geld, zeker in vergelijking met andere hatchbacks in het C-segment. Hou er echter wel rekening mee dat de basisversie van de Clubman, de One, niet meer verkrijgbaar is en dat je voor dat geld dus meteen een snellere, beter uitgeruste Cooper mee krijgt.