Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-911-dakar-front

Porsche 911 Dakar

1 / 3
porsche-911-dakar-front
porsche-911-dakar-side
porsche-911-dakar-back

Sterke punten

  • Sportwagen en offroader in één
  • Zeer exclusief
  • Knappe prestaties

Zwakke punten

  • Enorm duur
  • Beperkt nut in België
  • 911 Turbo is veel sneller voor hetzelfde geld

Porsche 911 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 911, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:2.8 - 6.4s
Maximumsnelheid:270 - 340 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):169 - 339 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.4 - 15.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4245 x 1735 x 1170 mm
Portieren:2
Kofferruimte:115 - 264 liter
Aanhangergewicht:215 - 470 kg

De 911 die alles kan

Porsche trakteert de liefhebbers met een nostalgische snaar op heel wat lekkers, want na de 911 Sport Classic is er nu ook de 911 Dakar. Die verwijst naar de legendarische woestijnrally waar het merk in het verleden heel wat succes heeft geboekt. In de praktijk is het een Carrera 4 GTS met een verhoogde bodemvrijheid, extra bescherming en enkele specifieke rallyfuncties. Er worden slechts 2.500 exemplaren geproduceerd, aan een al even exclusieve prijs.

Interesse in een Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar tweedehands auto
Porsche 911 Dakar nieuwe auto
Porsche 911 Dakar dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Porsche noemt dit de 911 waar je overal mee kan rijden. Nu zullen de ruigste offroadpistes nog iets te veel gevraagd zijn, maar op los en glibberig terrein kan je met de 911 Dakar uitstekend uit de voeten.
  • De 911 Dakar is duidelijk bedoeld voor liefhebbers van de klassieke autosport, met talloze personalisatiemogelijkheden om jouw exemplaar er te doen uitzien als een rallywagen uit de jaren ‘70 of ‘80.
  • Het is niet de meest krachtige 911, maar met 480 pk en een snelle PDK-versnellingsbak haal je nog steeds uitstekende prestaties. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt bijvoorbeeld slechts 3,4 seconden.
  • Met een beperkte reeks van 2.500 exemplaren blijft de 911 Dakar exclusief, wat goed is voor de restwaarde. Maar de prijs is er dan ook naar.

Alle belangrijke gegevens over de Porsche 911 Dakar

Motoren

De Porsche 911 Dakar neemt de aandrijflijn over van de Carrera 4 GTS. Dat wil zeggen: een 3 liter-zescilinder boxer met turbo die 480 pk en 570 Nm levert, en zijn vermogen naar de vier wielen stuurt via een 8-trapsautomaat met dubbele koppeling (PDK). Voldoende om de 911 Dakar in amper 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u te katapulteren. De topsnelheid is wel een stuk lager geworden: 240 km/u, tegenover 309 km/u in de GTS.

Naast de extra bodemvrijheid heeft Porsche de 911 Dakar ook uitgerust met een nieuwe afstelling voor de vierwielaandrijving, met een specifieke Rally-modus die meer vermogen levert aan de achterwielen, waarmee het mogelijk is om gecontroleerd te driften op losse ondergrond.

Afmetingen

De Porsche 911 Dakar is 4,53 meter lang, 1,86 meter breed en 1,34 meter hoog, met een wielbasis van 2,45 meter. Daarmee is hij 4 centimeter hoger dan de Carrera 4 GTS waarop hij is gebaseerd, met een totale bodemvrijheid van 19 cm. Aan boord zijn er nog maar twee zitplaatsen, aangezien de achterbank werd verwijderd. Het leeggewicht van de Dakar bedraagt 1,6 ton, terwijl de bagageruimte vooraan 132 liter groot is.

Uitvoeringen

Verschillende uitrustingsniveaus zijn er niet op de Porsche 911 Dakar, maar je kan wel opteren voor het Rallye Design Pack, dat klassieke bestickering en een interieur met race-elementen toevoegt. Verder is de optielijst uitgebreid, zoals steeds bij Porsche, met de mogelijkheid om de prijs met nog eens tienduizenden euro’s op te voeren.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De vanafprijs van de Porsche 911 Dakar is al niet mals: om deel uit te maken van het selecte clubje van 2.500 eigenaars, moet je maar liefst 251.932,43 euro overmaken zonder opties. Dat is ongeveer 80.000 euro meer dan de technisch grotendeels gelijke 911 Carrera 4 GTS, maar Porsche rekent op de verzamelwaarde van dit exclusieve model om de Dakar toch aantrekkelijk te maken voor de klanten. Met als gevolg dat ook de tweedehandsprijzen amper zullen dalen, of zelfs hoger zullen uitvallen dan de nieuwprijs als de reeks uitverkocht is...

Design-highlights en interieur

Er zijn heel wat visuele verschillen waarmee je de 911 Dakar kan onderscheiden van zijn minder avontuurlijke broertjes. Als eerste is er de verhoogde bodemvrijheid. Ook is elke 911 Dakar uitgerust met een achterspoiler, extra bescherming voor de kwetsbare onderdelen en werd de centrale radiator vooran verwijderd ten faveure van twee grotere zijdelingse koelers, die beschermd worden door roosters. Klanten kunnen ook kiezen voor klassieke rallylooks, met onder meer de ‘Roughroads’-kleurstelling, die verwijst naar de Rothmans-racewagens van Porsche.

Vertrouwde binnenkant

Aan boord springen de verschillen minder in het oog. Wat het meest opvalt, zijn de standaard meegeleverde vaste kuipstoelen (al kan je ook kiezen voor klassieke elektrisch verstelbare sportzetels) en de rolkooi die de plek inneemt van de achterbank. Verder is het een klassieke 911-cockpit, met de centrale toerenteller, het kleine automaatpookje dat werd ingevoerd met generatie 992 en het grote centrale display. Wel is er nog een 911 Dakar-badge op het dashboard aan de passagierszijde.

porsche-911-dakar-interior porsche-911-dakar-seats

Rijhulp en veiligheid

Een onafhankelijke veiligheidstest van Euro NCAP zal er niet komen van zo’n exclusief model als de Porsche 911 Dakar, maar de veiligheidsuitrusting komt min of meer overeen met wat je in elke andere nieuwe 911 krijgt. Heel uitgebreid is die niet, gezien de sportieve inborst van het model, maar je krijgt wel een 360°-camera, gewone cruise control en verkeersbordenherkenning.

Alternatieven

Heel veel (super)sportwagens met een verhoogde bodemvrijheid voor offroaden zijn er niet op de markt. Lamborghini heeft wel net zijn Huracán Sterrato gelanceerd, opnieuw een beperkte reeks die het einde van de carrière van de Huracán viert. Of je kan zelf aan de slag gaan met een 911 en een kit om de bodemvrijheid te verhogen...

FAQ

Hoeveel kost de Porsche 911 Dakar?
De Porsche 911 Dakar heeft een Belgische vanafprijs van 251.932,43 euro, waaraan je nog tienduizenden euro’s kan toevoegen als je de optielijst aanspreekt.
Hoe snel is de Porsche 911 Dakar?
De Porsche 911 Dakar heeft een 480 pk sterke zescilinder-benzinemotor, waarmee hij in 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten en een (begrensde) topsnelheid haalt van 240 km/u.
Hoeveel exemplaren worden er gebouwd van de Porsche 911 Dakar?
Er worden 2.500 exemplaren gebouwd van de Porsche 911 Dakar.

Beoordelingen voor Porsche 911

60 Beoordelingen

4,8