Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-alpine-a310-side

Renault Alpine A310

1 / 3
renault-alpine-a310-side
renault-alpine-a310-front
renault-alpine-a310-back

Renault Alpine A310 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Alpine A310, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Renault Alpine A310 is een verrassende 2-deurs coupé

Een strak en sportief uiterlijk, sneller dan zijn competitie en als je geluk hebt een V6 motor. Dat is in het kort de Renault Alpine A310. Uniek voor deze klasse sportwagens is dat hij ook nog een achterbank heeft. Dat is iets wat je Porsche in die tijd niet zag doen. Benieuwd wat een gebruikte Renault Alpine A310 jou te bieden heeft. Dan zou ik zeker even verder lezen! Lees meer

Interesse in een Renault Alpine A310

Renault Alpine A310 tweedehands auto
Renault Alpine A310 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Een langzame start en een goed einde

De Alpine A310 werd gemaakt door het Franse sportmerk Alpine. De A310 was de opvolger van de A110. Dit was de auto die in 1973 het wereldkampioenschap rally rijden had gewonnen. Je kunt dus wel zeggen dat de A310 een naam had hoog te houden.

De A310 was voor het eerst te zien in 1971 op de Motorshow van Genève. Daar gooide hij toen nog niet echt hoge ogen. De auto was vergeleken met zijn voorganger zwaarder en bijna even krachtig als de A110. Hierdoor was de eerste generatie, die gebouwd werd in Dieppe, Frankrijk, niet direct het verkoopsucces waar Renault op gehoopt had.

In 1976 besloot Renault daarom om de auto een grondige, vooral motorische, update te geven. Met het GT-pakket kreeg je nu de beschikking over een 2.8 V6 benzinemotor met 158 pk. Daarnaast behoorde sportstoelen en een grote achterspoiler ook tot dit pakket. Deze vernieuwde versie van de Alpine kon je de showroom uitrijden voor € 20.874 in 1977. Uiteindelijk werden er van de eerste generatie 2340 auto’s verkocht. De geupdate tweede versie deed het gelukkig een stukje beter. Van 1976 tot 1984 ging de Alpine A310 9276 keer over de toonbank heen.

Een gevecht tussen 2-deurs coupés

De Alpine A310 is in hart en nieren eigenlijk maar een ding: een lichte, snelle sportwagen. Hij is bedoeld om sportief mee rond te kunnen rijden en er ultiem plezier aan te beleven. In dat opzicht is Renault met de ontwikkeling van deze auto geslaagd, maar hoe zit dat met de concurrent? En hoe verhoud de Alpine zich tegen de competitie?

Uit de jaren 70 en 80 zijn er 2 auto’s die goed vergelijkbaar zijn met de Alpine A310. De eerste is de BMW E24 635CSi. Een snelle 2-deurs coupé van een fabrikant die bekend staat om het maken van luxe en snelle auto’s. Als tweede is er de Jaguar XJS 3.6. Een auto die er prachtig uitziet maar de vraag is of hij het qua prestaties wint van de A310.

Een van de sterkste punten van de A310 is dat hij ontzettend weinig weegt. Deze 2-deurs sportwagen komt met 1037 kg maar net boven de 1000 uit. Door dit simpele feit heeft de auto ook een geweldige gewicht/krachtverdeling. Met 5,4 kg/pk sleept de A310 verrassend weinig gewicht mee voor zijn vermogen. Op de tweede plek vinden we de 635CSi, die doet het met 6,64 kg/pk niet slecht. Hij komt alleen lang niet in de buurt van het racemonster van Renault. Als laatste is er de XJS. Jaguar staat niet bekend om het bouwen van hele lichte auto’s en dat is terug te zien. De XJS haalt namelijk 7,38 kg/pk en levert daarmee het minst kracht voor zijn gewicht.

Als je dan kijkt naar de acceleratie en topsnelheid van de auto’s dan is het duidelijk dat de A310 in beide gevallen de winnaar is. 0-100 km/u doet de 2.8 V6 van de A310 in 7,0 seconden. Als je het gaspedaal vervolgens wat langer ingedrukt houdt dan moet je de 234 km/u kunnen halen. Als het om acceleratie gaat dan komt de 635 CSi op de tweede plaats. 0-100 km/u haal je in 7,4 seconden en een topsnelheid van 230 km/u moet met deze Duitser mogelijk zijn. De Jaguar is degene die het minst snel bij het stoplicht wegkomt. 0-100 km/u behaal je in 7,8 seconden. De topsnelheid is ongeveer gelijk aan de concurrenten met 232 km/u.

Rustig en beschaafd of krachtig en snel

Een gebruikte Renault Alpine A310 vind je vandaag de dag op de tweedehandsmarkt met verschillende motoren. De 1.6 liter motoren zijn prettig, maar niet echt snel. Voor het echte geweld moet je het zoeken bij de V6 varianten.

  • 1.6 A2L/A3L met 122 pk
  • 1.6 A6M met 125 pk
  • 2.7 V6 met 151 pk
  • 2.8 V6 met 158 pk

Uitrusting en opties

Een Alpine A310 mag je gerust een uitgeklede sportwagen noemen. Het Franse automerk had vooral als doel een snelle en sportieve wagen te bouwen. Dit is dan ook de reden dat de Alpine, geen hele lange optielijst heeft. Standaard vind je wel een paar leuke opties zoals onder andere:

  • ABS
  • Alarmsysteem
  • Elektrisch bedienbare ramen (voor)
  • Getint glas
  • Lichtmetalen velgen
  • Zonwerend glas

Als je de auto naar een hoger prestatieniveau wil hebben dan moet je kiezen voor het GT-pakket. Hierbij krijg de volgende extra opties bij je Alpine A310 geleverd:

  • Lederen bekleding
  • Achterspoiler
  • Sportstoelen

Voor wie zoekt naar licht en sportief

De Renault Alpine A310 is een lichte en sportieve auto. Hij is ideaal voor iemand die hier graag op zijn tijd van wil genieten. Met een ronkende 2.8 V6 en een snelle acceleratie kan de Alpine niet anders dan een lach op je gezicht toveren. Daarnaast is hij zelfs geschikt voor mensen die hun (kleine) kinderen ook mee willen nemen. De achterbank biedt hier namelijk genoeg ruimte voor. Snel en toch een beetje praktisch, dat is de A310.