Dit zijn de duurste auto’s ter wereld (zowel nieuw als geveild)

Wat zijn nu de duurste auto’s op de wereld? Autoscout24 dook in de wereld van ultra-exclusieve one-off's en prestigieuze classic cars. Kijk maar even mee!

De wereld van luxeauto’s is er een van verfijning, exclusiviteit en duizelingwekkende bedragen. Van fonkelnieuwe hypercars tot klassieke legendarische modellen, sommige auto’s worden zó kostbaar dat ze meer waard zijn dan kasteel. In dit artikel nemen we je mee langs de duurste nieuwe auto’s, klassieke parels en de duurste bolide per decennium – van de jaren 1930 tot nu.

Inhoud

De duurste nieuwe auto’s: hedendaagse kunst op wielen

In de categorie van splinternieuwe modellen spant de Rolls-Royce Boat Tail momenteel de kroon. Deze op maat gemaakte auto kost naar schatting zo’n €25 miljoen. Slechts drie exemplaren zijn gebouwd, elk volledig gepersonaliseerd. De Boat Tail is niet alleen een auto, maar een rijdend kunstwerk met een ingebouwde champagnekoeler, parasol en bestekset - alles in de kofferbak.

Duurste auto Rolls

Op een tweede plaat staat de Bugatti La Voiture Noire. Wie de eigenaar is, dat is nog steeds niet bekend, wel weten we dat deze hommage aan de legendarische Type 57 SC Atlantic één van de duurste straatlegale auto’s ter wereld werd. Met een 8.0-liter W16-motor en 1.500 pk is dit zowel een technisch als esthetisch wonder. Kostprijs? +/- 16.5 miljoen euro.

Daar tegenover is de Pagani Huayra Codalunga bijna een koopje. Pagani is een ultra exclusieve Italiaanse supercarbouwer. Waardoor je met minder dan 1 miljoen euro al niet aan de deur van de fabriek moet aankloppen in Modena. De Huayra Codalunga gaat toch nog wat extremer en kost je ongeveer 7 miljoen euro. Voor dat geld krijg je 1 van de 5 exemplaren op de wereld. De combinatie van design, vakmanschap en zeldzaamheid maakt deze hypercar zo exclusief.

Duurste auto Pagani

Toch nog een miljoentje meer in de kast? Dan kon je bij Bugatti terecht voor de Centodieci, een zowat 8 miljoen euro kostende hommage aan de Bugatti EB110 uit de jaren ‘90. Met een oplage van slechts tien eenheden is exclusiviteit (en een stijging in waarde) gegarandeerd. De Centodiece combineert retrodesign met hyper-performante techniek.

De Mercedes-Maybach Exelero is een vreemde eend in deze lijst. Want in 2004 zag hij het levenslicht als een one-off van de luxedivisie van Mercedes. De auto verdween onder stof, maar werd in 2011 gekocht door rapper Birdman voor 8 miljoen euro. Dat maakt ‘m destijds de duurste “nieuwe auto” ooit gekocht. Ondertussen heeft deze eigenzinnige coupé zijn onderkomen in het automuseum van Dietzhölztal in Duitsland als deel van de Friedhelm Loh-collectie.

De duurste klassieke auto's ooit geveild

Klassieke auto’s zijn niet alleen geliefd bij verzamelaars vanwege hun schoonheid, maar ook vanwege hun zeldzaamheid en geschiedenis. In 2022 werd een Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (1955) verkocht voor een recordbedrag van €135 miljoen, waarmee het de duurste auto ooit werd. Slechts twee exemplaren werden ooit gebouwd, wat de waarde nog verder opdreef.

Duurste auto Mercedes

Sinds dit jaar mag een tweede Mercedes zich in het rijtje voegen van meest waardevolle auto’s ter wereld. In 2025 ging er namelijk een Mercedes W 196 R Stromlinienwagen onder de hamer voor 51 miljoen euro. De iconische racewagen van het merk maakt deel uit van de Silberpfeil-familie en werd nog bestuurd door iconische namen zoals Sir Sterling Moss.

Een andere iconische klassieker is de Ferrari 250 GTO uit 1962. Deze sportwagen wisselde meerdere keren van eigenaar voor bedragen rond de €45 tot €70 miljoen, afhankelijk van de staat, de racegeschiedenis en het chassisnummer. De GTO wordt vaak beschouwd als de heilige graal van autoverzamelaars.

De duurste auto per decennium

Helaas, 90% van de auto’s die ooit zullen worden gebouwd, zijn verdoemd tot de autokerkhoven. Toch zijn er per decennia enkele auto’s die uitgroeien tot verzamelobjecten. Die fel gegeerde oldtimers (in spe) waren hoogstwaarschijnlijk bij hun lancering al uitermate exclusief, gewild en succesvol.

Daarom is het misschien eens interessant om te kijken naar de meest waardevolle auto per decennium, om zo de evolutie te zien van de automobiel doorheen de jaren. Tenslotte; volgens velen is de auto de meest indrukwekkende uitvinding die de mens ooit deed.

  • 1930s – Bugatti Type 57 SC Atlantic (~€40 miljoen): Slechts vier gebouwd, waarvan er nog drie bestaan. De combinatie van schoonheid, techniek en zeldzaamheid maakt dit een van de meest begeerde pre-oorlogse auto’s.
  • 1940s – Alfa Romeo 6C 2500 Competizione (~€3 miljoen): Een van de eerste auto’s na de Tweede Wereldoorlog met een racegerichte insteek, en zeer zeldzaam.
  • 1950s – Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé (~€135 miljoen): Niet alleen de duurste uit de jaren '50, maar ook wereldwijd de recordhouder.
  • 1960s – Ferrari 250 GTO (~€70 miljoen): Een symbool van Italiaanse stijl en snelheid, met overwinningen in Le Mans en Tour de France Automobile.
  • 1970s – Lamborghini Miura SVJ (~€4 miljoen): Vaak gezien als de eerste echte supercar. De SVJ-versie is het zeldzaamst en het meest gewild.
  • 1980s – Ferrari 288 GTO Evoluzione (~€3,5 miljoen): Slechts vijf gebouwd als prototype voor de F40, zeldzamer dan zijn bekendere opvolger.
  • 1990s – McLaren F1 (~€20 miljoen): Deze driezits supercar was zijn tijd ver vooruit. Eén model met LM-specificaties werd verkocht voor een recordprijs.
  • 2000s – Ferrari Enzo (~€3 miljoen): Genoemd naar de oprichter van Ferrari, en beperkt tot 400 stuks. Een van de laatste Ferrari’s met een V12 zonder turbo of hybride.
  • 2010s – Bugatti Chiron Super Sport 300+ (~€5 miljoen): Bekend om als eerste auto de 490 km/u te doorbreken.
  • 2020s – Rolls-Royce Boat Tail (~€25 miljoen): De overtreffende trap van maatwerk en exclusiviteit.

Duurste auto Bugatti

Besluit

Van vooroorlogse kunstwerken tot futuristische hypercars: de duurste auto’s ter wereld vertellen verhalen van passie, innovatie en prestige. Ze vormen niet alleen een vervoermiddel, maar een cultureel en technisch erfgoed. Voor de meeste mensen zijn ze onbereikbaar, maar ze tonen tot wel technische innovaties de mens in staat is. Kortom: pure kunst op wielen!

Artikel delen

Alle artikels

De goedkoopste elektrische auto’s: top 5 en alternatieven in 2024

Advies · De beste auto's

De beste elektrische auto’s van 2024: 7 aanraders

Advies · De beste auto's

Koopgids: de beste nieuwe auto’s om te kopen in 2023

Advies · De beste auto's
Ontdek meer