Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Kopen
Focus: Kopen

Diesel of benzine? Wat moet ik kopen?

Diesel, benzine, plug-in, hybride, elektrisch, CNG,... een nieuwe auto kopen is er niet makkelijker op geworden. Loont het nog om een diesel te kopen? Of ga je toch beter voor die benzine? Je leest het hier.

Decennialang was het simpel: je kocht een nieuwe auto met een diesel- of een benzinemotor. Tegenwoordig zijn er ‘tig maal meer aandrijfvormen én hangt er een vuil luchtje rond dieselmotor. Is dat echter terecht? Want een diesel is tenslotte nog steeds de meest zuinige verbrandingsmotor op de markt.

De moderne diesel? Niet vuil.

Laat ons meteen een vergissing de wereld uit helpen; moderne diesels (Euro 6d) zijn allerminst vervuilender dan het benzine-equivalent. Meer nog, je zou kunnen zeggen dat dieselmotoren béter voor het milieu zijn (en niet schadelijker voor onze gezondheid). Dat heeft er alles mee te maken dat moderne dieselmotoren een indrukwekkende zuiveringsfabriek aan het uitlaatsysteem hebben om te kunnen voldoen aan de strenge Europese normen.

Kanttekening van die zuiveringsfabriek? Om optimaal te kunnen werken moet je genoeg kilometers rijden met een diesel. Anders zullen de vervuilingen ophopen in je uitlaatsysteem met hoge reparatiekosten tot gevolg.

Weinig kilometers? Benzine!

De keuze is dus simpel geworden, rijd je weinig kilometers? Dan opteer je momenteel beter voor een benzinemotor. Want hoewel het verbruik van een benzinemotor hoger ligt, is een benzinemotor goedkoper in onderhoud, minder gevoelig aan korte afstanden en is het prijsverschil aan de pomp ook volledig verdwenen.

Belangrijke detail: met weinig kilometers doelen we niet op “aantal kilometers per jaar”, wel op “aantal kilometers per traject”. Zoals eerder gezegd moet een dieselmotor op bedrijfstemperatuur kunnen komen om het zuiveringssysteem optimaal te laten werken. Rijd je dagelijks geen halfuur aan een stuk met je dieselwagen, dan riskeer je problemen aan het zuiveringssysteem.

Kilometervreter? Diesel!

Rijd je dagelijks serieus wat kilometers (lees: Meer dan een halfuur per dag aan één stuk rijden), dan kan de aanschaf van een diesel het overwegen waard zijn. Dieselmotoren staan er om gekend in staat te zijn een stuk meer kilometers aan te kunnen en daarenboven is zo’n dieselmotor nog steeds zuiniger dan een benzinewagen.

Daarenboven komt het verhaal van de restwaarde. Zo bestaat de vrees dat een dieselwagen binnen enkele jaren niet meer aan de straatstenen te slijten valt. Echter, als er binnen enkele jaren minder diesels te koop staan op de tweedehandsmarkt, kan de restwaarde door het beperkte aanbod nét stijgen.

Diesel: Onterecht benadeeld

Hoewel de diesel dus zuiniger, beter voor het milieu en sterker is dan een benzinewagen, wordt de dieselwagen onterecht benadeeld door onze overheid. In die zin dat een benzinewagen op z’n minst op dezelfde manier benadeeld zou moeten worden als de overheid de overstap naar elektrificatie wil bevorderen. Zo krijgt een diesel een hogere verkeersbelasting en belasting op inverkeersstelling en liggen de CO2-bijdrage en VAA hoger. De diesel wordt dus door onze overheid weggezet als een persona non grata. Ook al is er niets mis met moderne dieseltechnologie.

Alle artikels

Algemeen (Citroën)

Een nieuwe auto leasen of kopen: wat is voor jou het beste?

Advies · Voorbereiding aankoop
KiaEV6GT - algemeen

Koopgids: zo zet je de stap naar elektrisch rijden

Advies · Voorbereiding aankoop
Auto-500-euro

Een auto voor 500 euro: kan dat?

Advies · Voorbereiding aankoop
Ontdek meer