Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Alpina B5 GT is krachtigste Alpina ooit

De Duitse constructeur Alpina heeft de B5 op basis van de BMW 5 Reeks op pensioen gestuurd. Maar niet getreurd: met 634 pk is deze nieuwe B5 GT de krachtigste productie-Alpina ooit. En met 250 stuks ook een van de meest exclusieve.

Het Duitse Alpina, dat al jaren BMW’s verbouwt alsof ze voor zichzelf zouden zijn, maakt sinds vorig jaar officieel deel uit van BMW. Maar dat betekent niet dat de constructeur op zijn lauweren rust: Alpina stuurt de B5 op pensioen, die het op basis van de BMW 5 Reeks bouwt, en vervangt hem door de krachtigere en exclusievere B5 GT.

Alpina B5 GT (2023) statisch, vooraanzicht

Doorgaan tot 330 km/u

Die Alpina B5 GT is zelfs de krachtigste productie-Alpina ooit. Aanpassingen aan de luchtgeleiding, het motormanagement en de turbodruk drijven het vermogen van de 4,4 liter grote V8 op tot 634 pk en 850 Nm. De ZF-achttrapsautomaat ziet zijn launch control aangescherpt, waardoor deze B5 GT in maximum 3,4 seconden (Touring: 3,6 seconden) naar 100 km/u moet sprinten. Alpina is geen fan van het Duitse gentleman’s agreement, dat de topsnelheid elektronisch begrenst op 250 km/u. Deze B5 GT gaat dus door tot... 330 km/u (Touring: 322 km/u).

Alpina B5 GT (2023) statisch, achteraanzicht

Om het rijplezier – en het stuurgedrag – aan te scherpen werd het chassis vooraan iets stijver gemaakt en ligt de rijhoogte achteraan iets lager. Stevige Brembo-stoppers moeten het geweld weer tot stilstand brengen, terwijl Alpina zijn klassieke arsenaal aan visuele wijzigingen opentrekt: 20-spaaksvelgen in 20 duim, dubbele uitlaten aan weerszijden, speciale koetswerkkleuren en dito striping, nappaleder, merinoleder of exclusief lavalinaleder, en de nodige B5 GT-logo's voor het interieur.

Alpina B5 GT (2023) interieur

Prijzen

Alpina is van plan om maar 250 stuks van deze B5 GT te bouwen, aangezien de productie van de huidige BMW 5 Reeks binnenkort op zijn einde loopt. De B5 GT krijgt als vierdeurs een Duitse richtprijs mee van 145.500 euro, de Touring kost je daar 148.500 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer