Bruut: Mercedes “pimpt” zelf Unimog (en geeft ‘m een 7.7-liter zescilinder)

De G-Klasse de grootste bazenbak in het Mercedes-gamma? Denk opnieuw! Wat het Duitse merk biedt al 80 jaar de Unimog aan, een tractor met vrachtwagenallures die alle terrein (en alle demonstraties) te baas kan. Een speciale versie viert nu de verjaardag van het noeste werkpaard.
Meer kracht, voor ijzersterke basis
Hoewel ook de G-Klasse ontsproot uit het zaadje van agrarische voertuigen, is de Gëlandewagen tegenwoordig vooral een statussymbool met veel chroom, dikke motoren en een overlvloed aan leder. Gek genoeg gaf Mercedes nooit zijn Unimog die kuur. Al heeft het nu het licht gezien door een one-off te bouwen in samenwerking met Hellgeth Engineering.
Vrees niet, want hoewel deze Unimog een stuk meer blitz vertoont, blijft het onderhuids een U 4023-uitvoering met portaalassen, een flexibel frame en drie sluitbare differentiëlen. Meer nog, de gebruikelijke 5.1-liter viercilinder diesel wordt ingeruild voor een 7.7-liter zes-in-lijn diesel die 300 pk neerzet over alle wielen.
Brute luxe
Visueel valt natuurlijk meteen het extra plaatwerk op dat deze Unimog zo thuis laat horen in Mad Max. De zijspiegels worden ingewisseld door camera’s, de 20-duims velgen met joekels van banden rondom zorgen voor die stoere offroadlook.
Binnenin laat Mercedes voor het eerste en streepje luxe toe door de zetels en vloermatjes te omhullen met hoogwaardig leder. Hoewel ook led-sfeervelrichting zijn intrede maakt, blijft het allemaal zeer agrarisch ogen. Nu goed, we zouden onze Unimog niet anders willen! Mercedes wil met deze one-off aftasten of er een markt te vinden is voor een gepimpte Unimog. Ach, het heeft ze geen windeieren gelegd met de G-Klasse AMG...
Alle artikels
Alles bekijken
Deze (verboden) Toyota reclame moet je gezien hebben!

Is deze Mansory Rolls-Royce de koning der wansmaak?
