Ga naar hoofdinhoud
BEBE20250430 Citroën C5 Aircross Header

Citroën C5 Aircross: bekende technologie, nieuw jasje (2025)

Citroën onthult de nieuwe C5 Aircross. Net als zijn broertjes op hetzelfde platform komt de nieuwe Franse SUV in hybride, plug-in hybride en elektrische versies. Maar hij steekt dat alles in een geheel nieuw jasje.

Citroën onthult zijn nieuwe C5 Aircross. Geen grote verrassing, want het is een van de laatste SUV’s van de Stellantis-groep die een nieuwe generatie krijgt, gebaseerd op het nieuwe STLA-Medium platform. Technologisch grotendeels een kopie, maar qua stijl totaal niet…

Trouw aan het concept

Het uiterlijk van de nieuwe C5 Aircross zal de trouwe volger van autonieuws niet verrassen. Het model neemt vrijwel alle lijnen over van het C5 Aircross Concept van vorig jaar. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe C5 Aircross met zo’n 15 cm gegroeid. Daarmee komt de totale lengte uit op 4,65 meter – ideaal voor de ontwerpers om hun creativiteit los te laten.

BEBE20250430 Citroën C5 Aircross 01

Het resultaat: de nieuwe C5 Aircross lijkt in niets op de ronde SUV die hij vervangt. Weg met het bolle ontwerp; Citroën kiest nu voor vloeiende en strakke lijnen. De merkidentiteit wordt nog sterker benadrukt in het ontwerp van de voorbumper. En na de vierspaaks vierkante velgen van Peugeot, komt Citroën met een primeur: driedelige velgen!

Hybride, plug-in of elektrisch

Onder dit vernieuwde koetswerk maakt Citroën optimaal gebruik van het STLA-Medium platform dat gedeeld wordt met de Opel Grandland en Peugeot 3008/5008. De instapversie krijgt een hybride aandrijving: een 1,2-liter driecilindermotor gecombineerd met een kleine elektromotor, samen goed voor 145 pk.

Daarboven staat de plug-in hybride, met een 1,6-liter benzinemotor en een elektromotor die samen 195 pk leveren. Dankzij de batterij van 21 kWh heeft deze versie een elektrische actieradius van 86 km.

BEBE20250430 Citroën C5 Aircross 02

Tot slot is de C5 Aircross nu ook volledig elektrisch. Er zijn twee versies beschikbaar met verschillende vermogens, accupakketten en rijbereiken. De eerste versie heeft een motor van 210 pk en een 73 kWh-batterij, goed voor een actieradius van 520 km (WLTP). De tweede biedt 230 pk en een batterij van 97 kWh, waarmee je tot 680 km ver komt. In tegenstelling tot Opel en Peugeot biedt Citroën geen vierwielaandrijving aan voor de elektrische versies.

Een interieur zoals geen ander

De C5 Aircross onderscheidt zich ook aan de binnenkant van zijn broertjes. Net als bij de kleine C3 is het dashboard verdeeld over twee niveaus en is het instrumentenpaneel geïntegreerd. Citroën noemt dit “Sofa Design”. De ster van het interieur is echter het nieuwe verticale zwevende scherm, waarin zowel het infotainmentsysteem als de klimaatregeling zijn ondergebracht.

BEBE20250430 Citroën C5 Aircross 03

Dat is iets compleet nieuws bij Citroën. Het belangrijkste voordeel is de extra ruimte die hierdoor vrijkomt. Onder het scherm bevindt zich namelijk een groot opbergvak met twee bekerhouders. De vraag is wel of je je koffie makkelijk kunt pakken tijdens het rijden. Gelukkig blijft Citroën trouw aan zijn filosofie van comfort: de C5 Aircross is standaard uitgerust met de ultracomfortabele progressieve hydraulische dempers.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

BEBE20250508 Ferrari 296 Speciale Header

Ferrari 296 Speciale: veel specialer dan hij lijkt (2025)

Autonieuws
BEBE20250508 Audi A6 01

Audi A6 nu ook als plug-inhybride (2025)

Autonieuws
BEBE20250508 Tweedehands Header

Analyse: Tweedehands elektrische EV's worden betaalbaarder (2025)

Autonieuws
Ontdek meer