Citroën onthult zijn nieuwe C5 Aircross. Geen grote verrassing, want het is een van de laatste SUV’s van de Stellantis-groep die een nieuwe generatie krijgt, gebaseerd op het nieuwe STLA-Medium platform. Technologisch grotendeels een kopie, maar qua stijl totaal niet…
Trouw aan het concept
Het uiterlijk van de nieuwe C5 Aircross zal de trouwe volger van autonieuws niet verrassen. Het model neemt vrijwel alle lijnen over van het C5 Aircross Concept van vorig jaar. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe C5 Aircross met zo’n 15 cm gegroeid. Daarmee komt de totale lengte uit op 4,65 meter – ideaal voor de ontwerpers om hun creativiteit los te laten.
Het resultaat: de nieuwe C5 Aircross lijkt in niets op de ronde SUV die hij vervangt. Weg met het bolle ontwerp; Citroën kiest nu voor vloeiende en strakke lijnen. De merkidentiteit wordt nog sterker benadrukt in het ontwerp van de voorbumper. En na de vierspaaks vierkante velgen van Peugeot, komt Citroën met een primeur: driedelige velgen!
Hybride, plug-in of elektrisch
Onder dit vernieuwde koetswerk maakt Citroën optimaal gebruik van het STLA-Medium platform dat gedeeld wordt met de Opel Grandland en Peugeot 3008/5008. De instapversie krijgt een hybride aandrijving: een 1,2-liter driecilindermotor gecombineerd met een kleine elektromotor, samen goed voor 145 pk.
Daarboven staat de plug-in hybride, met een 1,6-liter benzinemotor en een elektromotor die samen 195 pk leveren. Dankzij de batterij van 21 kWh heeft deze versie een elektrische actieradius van 86 km.
Tot slot is de C5 Aircross nu ook volledig elektrisch. Er zijn twee versies beschikbaar met verschillende vermogens, accupakketten en rijbereiken. De eerste versie heeft een motor van 210 pk en een 73 kWh-batterij, goed voor een actieradius van 520 km (WLTP). De tweede biedt 230 pk en een batterij van 97 kWh, waarmee je tot 680 km ver komt. In tegenstelling tot Opel en Peugeot biedt Citroën geen vierwielaandrijving aan voor de elektrische versies.
Een interieur zoals geen ander
De C5 Aircross onderscheidt zich ook aan de binnenkant van zijn broertjes. Net als bij de kleine C3 is het dashboard verdeeld over twee niveaus en is het instrumentenpaneel geïntegreerd. Citroën noemt dit “Sofa Design”. De ster van het interieur is echter het nieuwe verticale zwevende scherm, waarin zowel het infotainmentsysteem als de klimaatregeling zijn ondergebracht.
Dat is iets compleet nieuws bij Citroën. Het belangrijkste voordeel is de extra ruimte die hierdoor vrijkomt. Onder het scherm bevindt zich namelijk een groot opbergvak met twee bekerhouders. De vraag is wel of je je koffie makkelijk kunt pakken tijdens het rijden. Gelukkig blijft Citroën trouw aan zijn filosofie van comfort: de C5 Aircross is standaard uitgerust met de ultracomfortabele progressieve hydraulische dempers.