Na vier jaar op de markt krijgt de Ferrari 296 een speciale versie. Letterlijk: de “Speciale”. Net zoals bij de 458 Speciale ligt de focus hier op sportiviteit, vermogen en gewichtsreductie.
Specifieke bumpers en spoilers
Het valt meteen op: deze Speciale-versie is geen gewone 296 GTB of GTS. Hij onderscheidt zich met een voorbumper met een gigantische luchtinlaat, luchtuitlaten op de motorkap en uiteraard de opvallende achterspoiler. Die is voorzien van twee extra vinnen aan de zijkanten en zorgt voor tot 20% meer neerwaartse druk.
De 296 Speciale komt in twee smaken: coupé of cabrio. Die laatste krijgt de toevoeging “A” in de naam, een verwijzing naar “Aperta”, wat “open” betekent in het Italiaans. Beide varianten zijn ook verkrijgbaar in een nieuwe kleur: Verde Nürburgring.
880 pk en 60 kilo lichter
Maar het gaat niet alleen om looks of kleur. De 3.0-liter V6 biturbo kreeg het softwarepakket van de 296 Challenge – de raceversie. Het resultaat? De benzinemotor levert nu op zichzelf al 700 pk, terwijl de elektromotor 13 pk meer levert dan voorheen, goed voor 180 pk. Samen is dat 880 pk voor deze plug-in hybride krachtpatser.
Omdat vermogen alleen niet volstaat, kreeg de Ferrari 296 Speciale een reeks upgrades in koolstofvezel, evenals lichte kuipstoelen in alcantara. Dat alles resulteert in een gewichtsverlies van 60 kg. De sprint naar 100 km/u neemt hierdoor slechts 2,8 seconden in beslag.