Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Heeft de tweedehandswagen zijn prijsplafond bereikt?

Na jaren van onafgebroken prijsstijgingen lijkt de tweedehandswagen tegen een plafond aan te botsen. Dat blijkt uit cijfers van de gespecialiseerde zoekertjeswebsite Autoscout24.

In april van dit jaar bedroeg de vraagprijs voor een tweedehandswagen in ons land gemiddeld 25.838,91 euro. Dat is een stijging van 10,1 procent op jaarbasis. Vergeleken met de periode voor de coronacrisis gaat het zelfs om een stijging van 53,5 procent. In april 2019 kleefde er op de gemiddelde tweedehandswagen nog een prijsetiket van 16.838,09 euro, zo blijkt uit cijfers van de gespecialiseerde zoekertjeswebsite Autoscout24.

Kentering ingezet

Toch lijkt de prijsevolutie op de tweedehandsmarkt een kentering te hebben ingezet. De gemiddelde prijs waarvoor een tweedehandswagen in ons land wordt verhandeld is sinds begin 2023 niet alleen afgevlakt, de laatste twee maanden is ze zelfs gedaald. In januari betaalde een koper gemiddeld nog 25.960,43 euro, een prijs die 1,6 procent hoger lag dan een maand eerder. “In februari bedroeg die maandelijkse prijsstijging nog maar 1,0 procent, vanaf maart is ze geleidelijk aan beginnen afnemen”, stelt Fabio Gheysens van Autoscout24 vast. “In april is de gemiddelde verkoopprijs zelfs met 1,0 procent gedaald.”

Hogere vraagprijzen

“De afname in de vraagprijs zien we zowel bij professionele handelaars op de occasiemarkt als bij particuliere kopers”, zegt Gheysens. “Professionele handelaars adverteren ook nieuwe stockwagens en een groter aantal recente tweedehandswagens, waardoor hun vraagprijzen doorgaans iets hoger liggen (gemiddeld 28.523,01 euro tegenover 19.791,02 euro in april 2023, nvdr.). Maar zij zijn de wijziging in vraag en aanbod iets vroeger beginnen voelen.”

Tweedehandswagen prijsplafond (2023) sfeerbeeld

Vraag en aanbod

“Het gaat inderdaad om een verschuiving in vraag en aanbod”, bevestigt Filip Rylant, woordvoerder van sectorfederatie Traxio. “Na de coronacrisis kende de autosector een moeilijke herstart, met onder meer het tekort aan halfgeleiders, de blokkade van het Suezkanaal en recent nog de oorlog in Oekraïne. Met alle gevolgen van dien voor de levertermijnen van nieuwe auto’s.” De consument week daardoor uit naar de tweedehandsmarkt, waar het aanbod moeite had om de toegenomen vraag bij te benen.

Snel verkopen

Rylant ziet een verklaring voor het prijsplafond van tweedehandswagens in een stabilisatie van de markt. “Nu worden er opnieuw veel meer nieuwe wagens uitgeleverd en gaat de verschuiving weer in de andere richting”. Bij Autoscout24 zien ze het aantal zoekertjes sinds begin dit jaar alleszins stevig toenemen. “Wie nog een mooie prijs voor zijn wagen wil, kan dus maar beter snel verkopen”, aldus Gheysens.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer