Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Hyundai Kona is klaar voor generatie twee

Na een carrière van vijf jaar is de Hyundai Kona toe aan generatie twee. Voorlopig krijgen we alleen het design van de nieuwe Koreaanse crossover te zien. De nieuwe Kona komt er alleszins wel opnieuw als hybride én als EV.

In autotermen is een carrière van vijf jaar niet zo geweldig lang, maar toch is de Hyundai Kona, die sinds 2017 op de markt is, al aan generatie twee toe. Daar zijn een paar simpele redenen voor: de Kona komt als compacte crossover uit in het B-segment, waar de concurrentie moordend is. Hij zet met een elektrische en een hybridevariant volop in op elektrificatie, waar de evoluties in sneltempo elkaar opvolgen. En hij deelt heel wat elementen met de Kia Niro, die recent werd vernieuwd en van Hyundai natuurlijk ook niet té veel klanten mag afsnoepen.

Hyundai Kona (2022) line-up

Seamless Horizon Lamp

Enter dus generatie twee, die niet alleen fors gegroeid is, maar die ook een behoorlijke stijlevolutie ondergaat. Op die manier sluit hij meer aan bij het Ioniq-gamma, dat uitsluitend elektrische modellen aanbiedt. Deze tweede generatie Kona vertrok voor het ontwerp trouwens van de elektrische versie, en leidde daarvan de hybrideversie en de versie met klassieke benzinemotor af. Want jawel, die komt er ook nu weer. Tel daarbij nog een sportieve N Line-uitvoering en je hebt meteen het hele plaatje.

Hyundai Kona (2022) statisch, achteraanzicht

Visueel onderscheid je de verschillende versies vooral door hun eigen bumperwerk, al krijgt de nieuwe Kona EV een gepixelde versie van de Seamless Horizon Lamp, de marketingterm voor die doorlopende ledstrook op de snoet. Ook achteraan kom je die doorlopende ledstrook tegen. Met 4,36 meter is deze nieuwe Hyundai Kona trouwens 15 centimeter langer dan de vorige generatie. Van die extra centimeters gaat er 6 centimeter naar de ruimte tussen de wielassen, wat goed nieuws betekent voor de binnenruimte.

Hyundai Kona (2022) interieur

Doorlopende schermen

Daar haalt de nieuwe Kona inspiratie bij de Ioniq 5, onder meer met de twee schermen van 12,3 duim die visueel in elkaar doorlopen. Het ene dient voor het instrumentendisplay, het andere voor het infotainment. Hoewel je de versnellingsbak bedient met een draaiknop op de stuurkolom, krijgt deze nieuwe Kona in tegenstelling tot de Ioniq 5 wel een middenconsole en middentunnel. Want naast de volledig elektrische Kona EV en de Kona Hybrid zonder stekker plannen de Koreanen opnieuw een Kona met klassieke verbrandingsmotor. Op technische details is het evenwel nog wachten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ferrar-12Cilindri-INtro

Episch: Ferrari 12Cilindri toont dat er nog toekomst zit in V12 (2024)

Autonieuws
Seat-Leon-Facelift-2024 INTRO

Seat Leon facelift toont dat de kaars (bijna) gedoofd is (2024)

Autonieuws
BMW-M4-CS-2024-INTRO

Nieuw: BMW M4 CS is overtreffende trap (2024)

Autonieuws
Ontdek meer