Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

In de details: Mazda 3 klaar voor modeljaar 2024

Mazda heeft zijn populaire 3 een tussentijdse update gegeven, die vooral enkele details bijpunt. Noem het dus geen facelift maar een modeljaarupdate.

De Mazda 3 dateert van 2019 en is naar klassieke autotermen dus toe aan een facelift. Alleen ligt zo’n klassieke facelift niet in de aard van de Japanners. Zij houden er liever van om hun modellen kleinere modeljaarupdates te geven, die de ene keer het design onder handen nemen en de andere keer de technische zaken. Modeljaarupdate 2024 voor deze Mazda 3 is een voorbeeld van dat laatste.

Mazda 3 (2024) dynamic, front view

Zircon Sand en Ceramic

Zo blijven de visuele wijzigingen aan de buitenkant van de nog steeds fraai gestileerde Mazda 3 beperkt tot twee nieuwe koetswerkkleuren: Zircon Sand en Ceramic. Binnenin hebben de Japanners vooral de ergonomie aangepakt, nochtans een van hun sterke punten. Het infotainmentscherm en de –software kregen een update: het scherm is nu 10,25 duim groot en staat iets meer richting chauffeur gericht, terwijl je Apple CarPlay en Android Auto voortaan draadloos connecteert en hun navigatieaanwijzingen op het head-updisplay kunt weergeven.

Mazda 3 (2024) dynamic, rear view

Via inductie

Voor de rest doen USB C-poorten hun intrede, al kun je je smartphone nu ook draadloos via inductie opladen. Ook de ventilatie werd subtiel aangepast. En als ‘nieuwe kleuren voor de knoppen op het stuur’ een van de highlights in het persdossier zijn, dan weet je dat de wijzigingen écht in de details zitten.

Mazda 3 (2024) interior

Skyactiv X en Skyactiv G

Onder de motorkap biedt de Mazda 3 nog steeds plaats aan de 186 pk sterke 2.0 e-Skyactiv X, en aan de milde hybride 2.0 e-Skyactiv G van 122 of 150 pk. Een manuele zesbak is steeds standaard, een zestrapsautomaat optioneel. Tot slot kreeg de rijhulp nog een update, met onder meer een nieuwe Distracted Driver Alert, verbeterde noodremhulp, en preciezere snelheidsassistent en cruise control.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ferrar-12Cilindri-INtro

Episch: Ferrari 12Cilindri toont dat er nog toekomst zit in V12 (2024)

Autonieuws
Seat-Leon-Facelift-2024 INTRO

Seat Leon facelift toont dat de kaars (bijna) gedoofd is (2024)

Autonieuws
BMW-M4-CS-2024-INTRO

Nieuw: BMW M4 CS is overtreffende trap (2024)

Autonieuws
Ontdek meer