Interview: Autoscout24 sprak met XPENG over Europese toekomst

XPENG, het is een Chinees merk dat uit het niets leek te komen, maar zich in korte tijd de spotlight wist in te rijden. Dat is ook de AS24 niet ontgaan, waardoor we benieuwd waren om meer te horen van het merk. Die info vonden we bij Stijn De Clerck, vertegenwoordiger bij de Belgische invoerder Hedin Automotive.
AS24: We noemen XPENG Chinees, maar worden de auto’s ook in China gebouwd?
STIJN DE CLERCK (HEDIN): Nee: de wagens zelf, zoals de vernieuwde G6 en G9, worden tegenwoordig geassembleerd in Oostenrijk. Daardoor worden deze Xpengs dus gewoon zij-aan-zij met bijvoorbeeld de Mercedes G-Klasse gebouwd, bij Magna Steyr.
AS24: Dat klinkt als de omgekeerde wereld: vroeger produceerden Europese merken in China, nu komen de Chinezen hier auto’s bouwen. Wat is de reden daarachter?
STIJN DE CLERCK (HEDIN): Daar zitten de Europese invoerheffingen op in China gebouwde auto’s natuurlijk voor iets tussen, al is dat niet meer de enige reden. Zo wil Xpeng zijn toewijding aan de Europese markt ook duidelijk maken door zijn productie naar hier te verplaatsen en dat geldt niet alleen voor de G6 en de G9. Ook toekomstige modellen zullen in Oostenrijk worden gebouwd.
AS24: Wat zijn die toekomstige modellen dan?
STIJN DE CLERCK (HEDIN): Momenteel hebben we in Europa de G6 en de G9, die recent een update hebben gekregen. Een echte facelift kan je het niet noemen want de looks zijn gelijkaardig gebleven, maar de kwaliteit en de technologie is er flink op vooruit gegaan. Wij noemen het zelf dus een modeljaarwijziging. Verder werd de P7+ al aangekondigd, een luxueuze berline in het E-segment en staan er ook nog de reguliere P7 en X9 op de planning. Al zijn dat eerder marktafhankelijke auto’s.
AS24: XPENG heeft ook een partnership met Volkswagen, toch?
STIJN DE CLERCK (HEDIN): Je hoeft niet meteen te rekenen op Volkswagen Golfjes met een Xpeng-logo, maar in 2023 heeft Xpeng inderdaad een akkoord gesloten met de Volkswagen-groep. Het is vooral voor zijn expertise in moderne technologieën en onderstellen dat Volkswagen bij Xpeng ging aankloppen, al ziet het er voorlopig naar uit dat het eindresultaat daarvan enkel in China op de markt zal komen.
AS24: XPENG wordt een veelbelovend merk genoemd in Europa, hoe gaan jullie met die druk om?
STIJN DE CLERCK (HEDIN): We zijn nu anderhalf jaar live, maar verkopen nu al veel units, met bijvoorbeeld België als één van de best presterende landen voor het merk in Europa. We hopen daar in de komende jaren nog een flinke schep bovenop te doen, al hebben we niet meteen een specifiek doel voor ogen. Veel hangt natuurlijk af van wijzigingen in fiscaliteit in Europa. We merken trouwens dat we vooral geïnteresseerden binnenkrijgen door de mond-op-mondreclame komende van tevreden klanten.
*AS24: Bedankt voor het gesprek Stijn!


