Het was te verwachten: na de vierdeurs coupé komt de stationwagon. Dat was het geval bij de vorige generatie CLA en dat is ook het geval bij de nieuwe. Toch valt er één verschil op. Terwijl de CLA werd onthuld als een hybride en een elektrische auto, is de nieuwe CLA Shooting Brake volledig elektrisch. Tenminste, voorlopig...
761 kilometer rijbereik
Laten we meteen naar de kern van de zaak gaan: de aandrijflijn. De stationwagon biedt dezelfde elektrische versies als de vierdeurs coupé, namelijk de 250+ en 350 4Matic. Die eerste maakt gebruik van een 270 pk sterke elektromotor op de achteras, terwijl die laatste twee motoren gebruikt. Hierdoor heeft hij vierwielaandrijving en wordt het vermogen opgevoerd tot 350 pk en 515 Nm koppel.
Ongeacht de versie is de accu in de bodemplaat altijd 85 kWh groot. Hierdoor hebben de twee CLA Shooting Brakes een bereik van respectievelijk 761 en 730 kilometer. Hoewel dit iets minder is dan bij de coupé, zijn deze afstanden nog steeds indrukwekkend en dat geldt ook voor het laadvermogen. Aan een snellaadpunt haalt de CLA Shooting Brake tot 320 kW piekvermogen. Na 10 minuten aan de lader heeft deze elektrische stationwagon een bereik van 300 kilometer bij dankzij z’n 800 volt-boordnet!
Meer van hetzelfde
Mercedes verbergt deze indrukwekkende technologie in een silhouet dat we allemaal wel kennen. Toch is de nieuwe CLA Shooting Brake geen kopie van zijn voorganger. Met zijn 4,72 meter is hij 3,5 centimeter langer, 2,5 centimeter breder en 2,7 centimeter hoger.
Net als bij de coupé wordt de nieuwe voorkant gedomineerd door een zwart radiatorrooster met een reeks kleine verlichte sterren. Er is ook een lichtstrook die de twee koplampen met elkaar verbindt. In die koplampen (her)ontdekken we — je raadt het nooit — een ster. Aan de achterkant zijn de lichten overgenomen van de vierdeurs coupé, maar hier staan ze natuurlijk deels op een hogere achterklep.
Wacht, minder ruimte?
Als je die achterklep opent, vind je een bagageruimte van 455 liter. Hoewel de kofferruimte vierkant en bruikbaar is, valt hij een beetje tegen gezien de grootte van deze EV. De nieuwe CLA biedt trouwens ook 30 liter minder dan de uitgaande Shooting Brake. Gelukkig is er voorin een grote frunk van 101 liter, waar dus veel meer in past dan alleen de laadkabel.
De rest van het interieur is overgenomen van de coupé. Het dashboard wordt dus ook hier gedomineerd door schermen. Er zijn er drie, variërend in grootte van 10,25 tot 14 inch als de Superscreen-optie is geselecteerd. Een ander belangrijk detail: het stuurwiel heeft twee fysieke knoppen. Zo zie je maar dat Mercedes van haar fouten leert...
De Mercedes CLA Shooting Brake staat in de loop van volgend jaar bij de dealers. Voor zijn prijs moet je nog even geduld hebben, net als voor de komst van een hybrideversie.