Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Cupra Tavascan, Enyaq met Spaanse tribal (2023)

Met deze Tavascan rijdt Cupra weer een model voor dat niet op een Seat gebaseerd is. Wel deelt deze coupé-SUV zijn elektrische basis met... de Skoda Enyaq.

Hoewel Cupra zijn carrière begon als label van sportieve Seat-modellen en ook bij zijn debuut als zelfstandig merk nog sterk was aangewezen op moederhuis Seat, zijn de banden nu volledig doorgeknipt. Meer zelfs: Cupra mag vandaag volledig zijn eigen ding doen als automerk binnen de Volkswagen-groep, terwijl Seat gedegradeerd wordt tot ‘aanbieder van mobiliteitsoplossingen’.

Cupra Tavascan (2023) static, front view

Spaanse equivalent

Met deze Tavascan rijdt Cupra nu zijn derde model voor dat niet langer op een Seat is gebaseerd. Eerst was er de Formentor, dan volgde de Born, die op de Volkswagen ID.3 is gebaseerd, en deze Tavascan staat op dezelfde MEB-basis. Met zijn lengte van 4,64 meter is die weliswaar iets langer,waardoor je gerust mag zeggen dat dit het Spaanse equivalent van de Volkswagen ID.4 of de Skoda Enyaq is.

Gespierd lijnenspel

Of liever: de ID.5 en Enyaq Coupé, want met zijn coupé-SUV-looks vindt deze Tavascan niet alleen bij die modellen aansluiting, maar ook bij de Tavascan Concept uit 2019. Het resultaat is dus een SUV met aflopende daklijn en gespierd lijnenspel, dat die lijnen combineert met de typische Cupra-elementen zoals de driehoekige lichtblokken vooraan en de doorlopende ledstrook met centraal tribal-logo achteraan. De tribal vooraan is op deze Tavascan overigens verlicht. De coupé-SUV staat op velgen met maat 19 tot 21 duim.

Cupra Tavascan (2023) static, rear view

Ruggengraat

Ook binnenin houdt de Tavascan vast aan het conceptmodel. Het dashboard oogt golvend en gewelfd, terwijl dé grote eyecatcher de centrale ‘ruggengraat’ is, de ranke, zwevende middenconsole met daarbovenop het 15 duim grote touchscreen voor het infotainmentsysteem. Sportzetels vooraan zijn standaard, terwijl Cupra later nog sportievere kuipjes gaat aanbieden. Het koffervolume is 540 liter groot.

Cupra Tavascan (2023) interior

Twee versies

Onderhuids is de Cupra Tavascan verkrijgbaar in één batterijgrootte en twee versies. De basisversie heet ‘Endurance’ en krijgt een elektromotor op de achterwielen van 210 kW (286 pk). Die wordt gekoppeld aan een batterij met nettocapaciteit van 77 kWh en moet een WLTP-rijbereik opleveren van 550 kilometer. De topversie ‘VZ’ voegt een elektromotor van 80 kW (109 pk) op de voorwielen toe en komt uit op een systeemvermogen van 250 kW (340 pk). Ook hij gebruikt de batterij van 77 kWh maar geeft een WLTP-rijbereik op van 520 kilometer.

De Cupra Tavascan gaat van de band rollen in China en wordt in 2024 in de showrooms verwacht.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ferrar-12Cilindri-INtro

Episch: Ferrari 12Cilindri toont dat er nog toekomst zit in V12 (2024)

Autonieuws
Seat-Leon-Facelift-2024 INTRO

Seat Leon facelift toont dat de kaars (bijna) gedoofd is (2024)

Autonieuws
BMW-M4-CS-2024-INTRO

Nieuw: BMW M4 CS is overtreffende trap (2024)

Autonieuws
Ontdek meer