Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Ford Mustang GTD, straatlegaal circuitwapen met 800 pk (2023)

Deze Ford Mustang GTD wil in minder dan 7 minuten over de Nürburgring knallen en tegelijk bruikbaar zijn op de openbare weg. En dat dankzij Fords race-ervaring en 800 pk.

Ford wil volgend jaar met zijn nieuwe Mustang naar Le Mans, en dat zullen we geweten hebben. Naast de Mustang GT3, die de Amerikanen daar willen inzetten, hebben ze ook de Mustang GTD ontwikkeld. Die benaming verwijst niet naar een krachtige dieselversie, maar wel naar de GT Daytona-klasse die vergelijkbaar is met de GT3-klasse bij ons. Het goede nieuws? De Ford Mustang GTD is gewoon bruikbaar op de openbare weg. Het slechte nieuws? Hij komt er alleen in een beperkte oplage, met een Amerikaans prijskaartje van minstens 300.000 dollar.

Ford Mustang GTD (2023) static, front view

Bang for buck

Je krijgt weliswaar heel wat bang voor je buck. Zoals een tot 5,2 liter uitgeboorde V8, die met behulp van een compressor maar liefst 800 pk moet produceren. Dat vermogen gaat via een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten linea recta naar de achterwielen. Om een ideale 50/50-gewichtsverdeling na te streven, plaatste Ford die versnellingsbak achteraan via het transaxle-principe en gebruikt het een aandrijfas uit koolstofvezel.

Ford Mustang GTD (2023) static, profile view

Pushrods

Dat is nog maar het topje van de ijsberg, want de bedoeling van deze Mustang GTD is om zo snel mogelijk de bocht om te gaan, met tonnen downforce en grip. Dat verklaart dus de bredere sporen en indrukwekkende wielkasten, en de al even imposante achtervleugel. Ook hier gebruikt Ford de nodige koolstofvezel om het gewicht binnen de perken te houden. Voor de grip zorgt breed en plakkerig rubber: 325 millimeter vooraan, 345 millimeter achteraan. Dat omgordt aluminium 20-duimsvelgen, die optioneel kunnen worden vervangen door gesmede exemplaren. Brembo-remschijven uit koolstofvezel zorgen voor de nodige bijtkracht, een semi-actieve ophanging met pushrods achteraan voor de nodige prestaties op het circuit.

Ford Mustang GTD (2023) static, rear view

Minder dan 7 minuten

Over prestaties gesproken: Ford mikt met deze Mustang GTD op een rondetijd op de Nürburgring van minder dan 7 minuten. Daarmee wil het sneller zijn dan ringmachines als de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Ford-baas Jim Farley heeft er alvast alle vertrouwen in: “Ik ben met deze Mustang GTD op circuit sneller dan eender welke andere autobaas in hun beste straatauto”. Ze zitten nooit om zelfvertrouwen verlegen, die Amerikanen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer