Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuw: Range Rover Sport SV, de meest potente ooit (2023)

Hij mag dan een ‘R’ in zijn naam verloren zijn, de nieuwe Range Rover Sport SV wint flink wat vermogen en een arsenaal aan tweaks om de wetten van de fysica om te buigen.

De nieuwste generatie Range Rover en Range Rover Sport zijn nog niet lang of de markt, of Land Rover voert al enkele wijzigingen door. Zo krijgt de grootste Range Rover een SV-versie met milde hybride V8, en worden zijn plug-inhybride modellen al herwerkt voor meer vermogen. Zij worden nu omgedoopt in P460e en P550e. Maar dat is niet alles, want nu valt ook de Range Rover Sport deze wijzigingen te beurt.

Range Rover Sport SV (2023) banner

Krachtigste Range Rover ooit

De plug-inhybride modellen krijgen ook in deze Sport meer vermogen, maar Land Rover rijdt vooral de spirituele opvolger van de Range Rover Sport SVR voor. Die heet voortaan ‘Range Rover Sport SV’, en die krijgt een 4,4 liter grote milde hybride V8 onder de motorkap. Met 635 pk en 750 Nm is dat niet alleen 60 pk en 50 Nm meer dan de vorige generatie, maar tegelijk ook de krachtigste Range Rover ooit gebouwd. En met een sprint naar 100 km/u in 3,8 seconden en een topsnelheid van 290 km/u zijn knalprestaties verzekerd.

Range Rover Sport SV (2023) static, rear view

Druppel op een hete plaat

Tik je alle juiste vakjes aan in de optielijst, waaronder de 23-duimsvelgen in carbon, remschijven uit koolstofvezel en een motorkap uit hetzelfde materiaal, dan slaagt de Range Rover Sport SV erin om zijn gewicht met 76 kilogram te verminderen. Maar goed, op een auto van ruim 2,5 ton is dat een druppel op een hete plaat...

Range Rover Sport SV (2023) interior

6D Dynamics

Een nieuwe geavanceerde ‘6D Dynamics’-ophanging met onder meer geconnecteerde hydraulische dempers en in de hoogte verstelbare luchtvering en uitgekiende koetswerkcontrole moet de klassieke antirolstangen achterwege laten. De ophanging legt dat koetswerk trouwens 10 tot 25 millimeter lager dan bij de conventionele Range Rover Sport. Ook de stuurinrichting werd aangepast voor een directere respons.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer