Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Nieuwe BMW X1 debuteert meteen als elektrische iX1

De BMW X1 is aan zijn derde generatie toe. Hij debuteert meteen als elektrische iX1 en krijgt er binnenkort nog enkele plug-inhybrides bij.

Drukke tijden bij BMW: naast alle nieuwigheden bij de 3 Reeks en 4 Reeks valt er ook nieuws te rapen bij de andere modellen. Zo is de populaire X1 aan een nieuwe generatie toe. Alweer de derde voor BMW’s instap-SUV, en die nieuwkomer mag tegelijk debuteren als volledig elektrisch model. Die volgt de naamgeving van de grotere iX3 en i4, en heet dus logischerwijs ‘iX1’.

BMW X1 (2022) statisch, vooraanzicht

Groeispurtje

Generatie drie is wel iets groter geworden dan nummer twee: de X1 meet nu 4,50 meter (+5 cm), is 1,85 meter breed (+2 cm) en 1,64 meter hoog (+4 cm). De wielbasis nam op zijn beurt met 2 centimeter toe, tot 2,69 meter. Dat komt zowel de plaats voor de passagiers als het koffervolume ten goede. Met de achterbank rechtop slikt die 35 liter meer dan voordien: 540 liter. Klap je de rugleuning neer, dan maak je 50 liter meer vrij dan vroeger: 1.600 liter in totaal.

BMW X1 (2022) statisch, achteraanzicht

Nieuwe stijlgids

Visueel zet deze nieuwe X1 het lijnenspel van zijn voorganger voort, maar past hij het aan de nieuwe BMW-stijlgids aan. Je ziet dus slankere koplampen en grote, bijna vierkante nieren, vlakkere lijnen en verzonken deurgrepen in profiel, en grote lichtblokken achteraan die tot ver in de kofferklep doorlopen. De iX1 voegt daar desgewenst nog de obligate blauwe accenten aan toe. Heb je de nieuwe 2 Reeks Active Tourer trouwens al van dichtbij gezien, dan herken je het Curved Display van het instrumentenpaneel en infotainmentscherm, en de nieuwe middenconsole met kleine keuzehendel voor de versnellingsbak.

BMW X1 (2022) interieur

Met of zonder stekker

Debuteren doet de nieuwe BMW X1 in oktober met klassieke benzine- en dieselmotoren. Aan benzinekant stap je in bij de sDrive18i, met 1.5-driecilinder van 136 pk. Daarboven staat de xDrive23i, die 218 pk uit een milde hybride 2.0-vierclinder puurt. Aan dieselkant noteren we de sDrive18d, met 2.0-vierclinder van 150 pk, en de xDrive23d, met milde hybride 2.0-viercilinder van 211 pk. Vanaf november komen daar nog twee plug-inhybrides bij, te beginnen bij de xDrive25e, met 245 pk aan systeemvermogen en elektrisch rijbereik van 78 tot 89 kilometer. De xDrive30e is 326 pk sterk en legt een gelijkaardig rijbereik voor.

BMW X1 (2022) rijdend, vooraanzicht

Elektrisch

De elektrische iX1 mogen we ook in november verwachten. Die haalt als xDrive30 313 pk uit twee elektromotoren, en moet 413 tot 438 kilometer ver geraken op een volle batterij. Daar zorgt een batterij voor die uitpakt met een nettocapaciteit van 64,7 kWh. Opladen gebeurt standaard aan 11 kW, maar BMW biedt ook een boordlader van 22 kW aan. Snelladen kan tot slot aan snelheden tot 130 kW.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ferrar-12Cilindri-INtro

Episch: Ferrari 12Cilindri toont dat er nog toekomst zit in V12 (2024)

Autonieuws
Seat-Leon-Facelift-2024 INTRO

Seat Leon facelift toont dat de kaars (bijna) gedoofd is (2024)

Autonieuws
BMW-M4-CS-2024-INTRO

Nieuw: BMW M4 CS is overtreffende trap (2024)

Autonieuws
Ontdek meer