Oeps: nieuw Kia-logo is zo onduidelijk dat Google-gebruikers zoeken naar ‘KN’

Kia heeft er wellicht een designbureau en enkele consultants dik voor betaald, maar elke maand vinden 30.000 Google-gebruikers het nieuwe Kia-logo zo onleesbaar dat ze googlen naar het automerk ‘KN’...

Bij een nieuwe huisstijl hoort een blits nieuw logo. Heel wat automerken maakten de laatste jaren de switch van een klassiek, vaak driedimensioneel gestileerd logo naar een nieuw exemplaar in twee dimensies. Dat is makkelijker te gebruiken in digitale toepassingen, en vaak de gelegenheid om een wat oubolliger logo af te stoffen en op te frissen naar een blits exemplaar.

Dat deed ook Kia, nu bijna twee jaar geleden. Het klassieke woordmerk in de cirkel werd ingeruild voor een gestileerd exemplaar dat in één vloeiende pennentrek wordt geschreven, en waar het Koreaanse merk een hele symbolische uitleg aan gaf: “symmetrie, ritme en rijzende elementen, die Kia’s zelfvertrouwen en klantentoewijding belichamen”.

Kia KN logo (2022) Sportage

Maar daar ben je vet mee als niet iedereen je nieuwe logo vlot kan lezen. Zo ontdekte twitteraar @Shwinnabego dat er elke maand minstens 30.000 Google-gebruikers op zoek gaan naar het automerk ‘KN’, terwijl ze eigenlijk Kia bedoelen. Die zoektermen zijn opvallend toegenomen sinds het nieuwe logo werd voorgesteld, en gaan ook vaak gepaard met de juiste modelbenaming. Nu alleen dat merklogo nog ontcijferen...

Artikel delen

Alle artikels

Nieuwe Audi Q3 is er ook weer als Sportback (2025)

Mercedes-AMG rijdt meer dan 5.400 kilometer in 20 uur… met een EV! (2025)

Nieuwe Jeep Cherokee kiest voor hybridehulp (2025)

Ontdek meer