Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Onderzocht: Zoveel pk heeft een auto nodig om veilig te zijn (en deze hebben er te weinig)

Kan een auto té traag zijn in het moderne verkeer? Het Duitse ADAC ploos het uit en kwam terug met een volmondig ja. Hoeveel pk heb je nu nodig?... en zijn er moderne auto’s die écht te traag zijn? We zochten het uit.

Je vraagt het je misschien wel dagelijks af; “is de chauffeur voor mij écht zo traag, of ligt het gewoon aan zijn auto?” Dankzij de Duitse autoclub ADAC hebben we eindelijk een antwoord op die vraag. Zo weten we eindelijk hoeveel pk’s je nu écht nodig hebt om mee te kunnen in het verkeer en weten we in één klap wat nu de traagste auto’s op de markt zijn.

Lotus VS Kia

Natuurlijk is simpelweg een PK-getalletje kiezen wat kort door de bocht. Immers, een 900 kg wegende Lotus Elise heeft minder pk’s nodig om mee te kunnen dan een Kia EV9 van 2.5 ton. ADAC bedacht daarom een praktijkgericht test: hoeveel pk per ton heb je nodig om van 60 naar 100 km/u te accelereren binnen 250 meter - de lengte van de gemiddelde oprit van een snelweg.

kia-ev9-gtline-blauw-2023-rijtest-05

De uitkomst is minder prestatiegericht dan je denkt. Want met 80 pk per ton auto kom je toe. Trek je die lijn door, dan moet een auto van 1.5 ton over 120 pk beschikken, een auto van 2 ton over 160 pk en die hierboven genoemde Kia EV9 over minstens 200 pk. Loop nog niet meteen naar je auto om je gelijkvormigheidsattest te bekijken (doe dat maar na dit artikel), hieronder hebben we namelijk een lijst met de traagste auto’s uit het onderzoek.

Van Porsche… tot Dacia

Voor we het hebben over die “gevaren op de weg”, laten we eerst even de snelste karren per aandrijflijn bovenhalen. ADAC testte tenslotte in naam van de wetenschap maar liefst 600 auto’s!

Brandstof Model PK 60-100 km/u

(sec)
1 Benzine Porsche 911 Carrera 450 1,96
2 BMW M5 xDrive 600 2,00
3 Audi TT RS 400 2,22
1 Diesel BMW 840d Gran Coupe 340 2,75
2 Audi SQ7 TDI 435 2,85
3 BMW 840d Coupe 320 2,91
1 PHEV Polestar 1 609 2,59
2 Porsche Panamera 4 e-Hybrid 462 2,60
3 BMW i8 Roadster 374 2,75
1 EV Tesla Model S P90D 469 1,64
2 Porsche Taycan Gran Turismo GTS 598 1,98
3 Mercedes EQS 580 4MATIC 523 2,03

Met een sprint van 60 km/u naar 100 km/u van amper 1,64 seconden is de Tesla Model S P90D de snelste auto uit de test. Al durven we er grof geld op te zetten dat als ze de huidige Model S Plaid konden testen, het cijfer nog wat lager uitviel. Nu goed, wat zijn de traagste auto's uit de test en dragen dus - als je heel dramatisch wil zijn - de stempel van “levensgevaarlijk”! Kijk hieronder even mee:

Brandstof Model PK 60-100 km/u
(sec)
Afstand
(meter)
1 Benzine VW UP! 1.0 68 12,89 286,48
2 Hyundai i10 1.0 67 11,09 246,41
3 Fiat Panda Cross 1.0 Hybrid 70 10,68 237,41
1 Diesel VW Multivan 2.0 TDI T6 150 8,81 195,74
2 Dacia Dokker DCi 95 8,08 179,44
3 Renault Scénic DCi 110 7,97 177,19
1 PHEV Toyota Prius PHEV 122 7,65 169,89
2 Hyundai Ioniq PHEV 141 6,23 138,44
3 Renault Mégane E-Tech PHEV 158 5,93 131,70
1 EV Dacia Spring 45 45 14,86 330,11
2 Renault ZOE R90 92 8,64 192,04
3 Citroen e-Spacetourer XL 136 5,50 122,22

Als we even ADAC’s berekening erbij pakken, dan zien we dat het gros van de geteste auto’s in staat is om binnen de 250 meter van 60 naar 100 te accelereren. De enige modellen die buiten de boot vallen zijn de Dacia Spring 45 en de VW Up! 1.0. Al flirt ook de Hyundai i10 1.0 met de grens. Kom je volgende keer dus één van bovenstaande auto’s tegen in het verkeer, wees dan niet boos op de chauffeur, maar wel op de fabrikant om zulke trage modellen te produceren.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

lamborghini urus performante 651

Aan de stekker: Lamborghini Urus Performante SE (2024)

Autonieuws
CUPRA Formentor 01

Cupra Leon en Formentor in het nieuw (2024)

Autonieuws
BMW-i4-facelift-2024 01

Opgefrist: BMW i4 facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer