Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Preview: nieuwe Volkswagen Tiguan krijgt ruimer rijbereik en ID-invloeden

Volkswagen is volop bezig om de derde generatie van zijn Tiguan klaar te stomen. De Duitsers geven alvast een inkijkje in de nieuwe versie van hun populairste SUV.

Ze zullen wel opslag hebben gekregen, het team dat Volkswagen in 2007 op het idee bracht een compacte SUV uit te brengen. Over twee generaties heen ontpopte de Tiguan zich Volkswagens bestseller wereldwijd. Generatie twee verscheen in 2016 en loopt nu stilaan op zijn laatste benen. In de herfst rijdt Volkswagen de derde generatie Tiguan het toneel op, maar Wolfsburg gunt ons nu alvast een voorsmaakje.

VW Tiguan (2023) static, front view

MQB Evo

De derde Tiguan zal op het moderne MQB Evo-platform staan dat ook de huidige Golf gebruikt, en dat op zijn beurt heel wat moderne technologie en elektrificatie toelaat. De nieuwkomer wordt zowat 3 centimeter langer (tot zo’n 4,52 meter), terwijl de breedte, de hoogte en de wielbasis identiek zullen blijven. Het koffervolume zou wel met 33 liter toenemen, tot 648 liter in totaal.

VW Tiguan (2023) static, rear view

Groot touchscreen

Nog in het interieur gooit de nieuwe Tiguan het dashboardontwerp van zijn voorganger overhoop. Volkswagen smokkelt er heel wat invloeden in van zijn elektrische ID-familie: zo is een touchscreen van maximum 15 duim de centrale hub voor alles van infotainment tot klimaatregeling, en verhuist de keuzehendel voor de versnellingsbak van de middentunnel naar een positie achter het stuur. Dat betekent dat alle Tiguans standaard een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling zullen krijgen.

VW Tiguan (2023) interior

Ruimer rijbereik

Onder de motorkap installeert Wolfsburg het klassieke aanbod aan benzine- en dieselmotoren. Naast de TSI- en TDI-blokken zijn er ook milde hybride eTSI-benzinemotoren en is ook de plug-inhybride eHybrid weer van de partij. Die ziet zijn elektrische rijbereik toenemen tot 100 kilometer en zal ook sneller kunnen opladen, onder meer dankzij een standaard DC-snellaadfunctie.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer