Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Salonspecial: Al het nieuws van de Beijing Auto Show (2024)

De voorbije week stond de Chinese hoofdstad Beijing in het teken van de Beijing Auto Show. Autoscout24 verzamelde alle nieuwtjes over het salon die je moet weten!

De toekomst van het autosalon mag dan wel aan een zijden draadje hangen in Europa, aan de andere kant van de wereld worden kosten noch moeite gespaard om het volk op hun wenken te bedienen. Zo ook in de Volksrepubliek China waar tweejaarlijks de Beijing Auto Show wordt georganiseerd. Eind april was het tijd voor de 16de editie en die trok meer grote spelers dan ooit. Kijk even mee!

Mazda EZ-6

mazda ez-6 2

Laat ons meteen starten met onze favoriet van de show. Deze Mazda EZ-6 mag je zien als de spirituele opvolger van de Mazda6 en ruilt verbrandingsmotoren in voor elektrokracht. Met achterwielaandrijving, een verfijnd interieur en een riante accu van 80 KWh zijn we stiekem kwaad op Mazda. Waarom? Wel, er zijn geen plannen om deze EZ-6 naar Europa te brengen. Grrr.

BYD Ocean-M

byd ocean-m show car 4

BYD speelde uiteraard een thuismatch in Beijing, waardoor het groots uitpakte met een stand die bijna zo groot was als heel vlaanderen. Ster van dienst is de Ocean-M, BYD’s visie op een elektrische hothatch. De Golf GTI of Renault Mégane R.S. van de toekomst? Je lijkt er zo naar te kijken. En BYD kennende nemen ze dit ding binnen de kortste keren in productie!

Toyota bZ3C

toyota bz3c

Toyota heeft drukke EV-tijden voor de boeg. Zo plot de Japanse constructeur de komende jaren een heuse inhaalslag op stekkervlak. De bZ2X wordt daarbij het eerste wapenfeit voor Europa, China krijgt in één klap de bZ3X en bZ3C. Die eerste is een blokkige SUV, de laatste een langgerekte fastback. Hoewel de bZ3X niet voor onze markt is, krijgen we deze bZ3C binnenkort ook op ons bord. Smakelijk.

Volkswagen ID. Code

VW-ID-CODE-2024 01

Er werd bij Volkswagen zonder twijfel serieus gevloekt binnenskamers toen het vorig jaar het Chinese kroontje af moest geven aan BYD. Want decennialang was het Duitse merk marktleider in China. Met de ID. Code maakt het duidelijk op oorlogspad te zijn. Zo zal het maar liefst 16 modellen onder de ID.-vlag aanbieden tegen 2030 in China, met een productieversie van deze ID. Code als vlaggenschip. Wel even Europa niet vergeten, Volkswagen.

Nissan E’s

240425 Nissan Auto China 2024 Press Groupshot

Nissan toonde tijdens het autosalon van Beijing niet één, twee, drie maar wel vier nieuwe conceptwagens. Twee daarvan teren op een plug-inmotor, de andere twee zijn volstrekt elektrisch. Met de namen Epoch, Evo, Epic en Era is het al verwarrend genoeg om ze uit elkaar te houden, het design maakt het zo mogelijk nog moeilijker. Gelukkig krijgen wij binnenkort gewoonweg een opvolger van de Micra, op de fundamenten van de Renault 5 E-Tech.

Honda GT Concept

Honda-Ye-cars 02

“Hoe zou de Tesla Model 3 van Honda er uit kunnen zien?” Het is een vraag die niemand zich ooit afvroeg, maar op het autosalon van Beijing wel beantwoord werd. Maak kennis met de GT Concept, een auto die in zijn voorbumper alleen meer sexappeal heeft dan elke Honda die momenteel in Europa wordt verkocht. Volgend jaar krijgen de Chinezen al een productieversie van deze knaap, die onder het YE-submerk zal verkocht worden.

Smart Concept #5

smart concept 5 809

Weet je nog toen smart petieterige stadsauto’s bouwde? Wel, die tijden liggen finaal achter ons. Want hoewel je de smart #1 en coupébroertje #3 met wat goede wil weg kan zetten als “compacte crossovers”, is de in China getoonde concept #5 gewoonweg een grote loebas. Eentje met een megalomane accu van 100 kWh en een 800V-boordnetwerk om supersnel te laden. Dit najaar krijgen we al de productieversie, hoogstwaarschijnlijk ook in Europa.

Genesis G80 EV Magma

genesis g80 ev magma concept 2

Genesis, het luxemerk van Hyundai, gaat compleet van het paadje met de G80 EV Magma. Denk BMW M5, maar dan compleet elektrisch en van Zuid-Korea. Het design is excentriek en de Acme blauwe lakkleur knipoogt naar het blauwe deel van een vlam. Je weet wel, het warmste deel. Technische specs houdt Genesis voor zichzelf, de “basis G80 EV” schopt het alvast tot 385 pk.

Zeekr MIX

zeekr mix 39

Krijgt de monovolume de revival die hij verdient in Europa? Het zal alvast niet hebben gelegen aan een gebrek aan modellen uit China. Ook Volvo’s zustermerk Zeekr draagt zijn steentje bij met de MIX, een guitig busje dat meteen dienstdoet als testbed om autonome technologieën van het merk uit te proberen. Dit is dus - volgens Zeekr - de robottaxi van de toekomst.

Mazda Arata

mazda arata 60

Tenslotte springen we nog even terug binnen bij Mazda. Want als de EZ-6 nog niet genoeg is om stikjaloers te worden op de Chinezen, toont het Japanse merk tijdens het autosalon van Beijing ook de Arata. Dat is een concept-SUV die je gerust mag zien als een CX-5 met elektrische aandrijflijn. Eind volgend jaar groeit hij door tot de EZ-60 en gaat ‘ie in productie.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ferrar-12Cilindri-INtro

Episch: Ferrari 12Cilindri toont dat er nog toekomst zit in V12 (2024)

Autonieuws
Seat-Leon-Facelift-2024 INTRO

Seat Leon facelift toont dat de kaars (bijna) gedoofd is (2024)

Autonieuws
BMW-M4-CS-2024-INTRO

Nieuw: BMW M4 CS is overtreffende trap (2024)

Autonieuws
Ontdek meer