In een wereld waar auto's – vooral elektrische – steeds gekker, ingewikkelder en technologischer worden, zwemt één fabrikant tegen de stroom in. Maak kennis met Slate, een nieuwe Amerikaanse autobouwer. Hun eerste model? Een eenvoudige, betaalbare elektrische pick-up.
Personalisatie, zonder poespas
Slate haalde al eerder de krantenkoppen. Achter het merk schuilen grote namen uit het Amerikaanse zakenleven – waaronder niemand minder dan Jeff Bezos. Toch straalt het merk allesbehalve luxe of overdaad uit. Integendeel zelfs. De naam "Slate" verwijst naar de Engelse uitdrukking "blank slate", oftewel "een leeg blad". De fabrikant levert de basis, en de klant vult die zelf in.
En dat zie je aan hun eerste pick-up. Het gaat om een compacte tweezitter van 4,43 meter lang. Het ontwerp is strak, hoekig en no-nonsense. Wie LED-verlichting, andere velgen, een specifieke grille, een afdekzeil of zelfs een rolbeugel wil? Die vindt dat allemaal terug in de accessoirelijst! Zie het als de Meneer Aardappel van de pick-upwereld…
Minder dan 18.000 euro
Dat minimalisme zet zich door in het interieur. Slate levert standaard een stuur en een eenvoudig dashboard. Klanten kunnen naar wens accessoires toevoegen zoals een smartphonehouder, een scherm of andere uitbreidingen. Alles blijft simpel en functioneel – zelfs de ramen zijn nog met de hand te bedienen.
De eenvoud geldt ook voor de aandrijflijn. De Slate wordt achteraan aangedreven door een elektromotor met 204 pk. Er is keuze uit twee batterijen: 52,7 of 83,3 kWh. Daarmee rijdt de compacte pick-up tot maximaal 386 kilometer ver. En dat alles voor minder dan $20.000, oftewel zo’n €18.000.