Toyota heeft de voorbije jaren duidelijk niet stilgezeten. Naast de CH-R+ en Urban Cruiser EV kregen we al eerder de vernieuwde bZ4X en Lexus RZ te zien. Maar dat was nog niet alles…
Nieuwe generatie RAV4
Daar is het bewijs: de volledig nieuwe RAV4 is hier. Geen facelift, maar een echte generatiewissel. Deze zesde generatie is groter, robuuster en onderscheidt zich met een opvallende neus, C-vormige koplampen en een grille die naadloos overloopt in de bumper – behalve bij de sportieve GR Sport met zijn gapende zwarte grille.
Binnenin is er meer ruimte én technologie. De nieuwe RAV4 krijgt een fris interieurdesign met een centraal aanraakscherm van 12,9 inch en een nieuwe generatie van Toyota’s connected infotainmentsysteem.
De aandrijflijnen blijven hybride of plug-in hybride, maar nu met optionele vierwielaandrijving. De hybride levert 183 of 191 pk (AWD), terwijl de plug-inversie 268 of 304 pk (AWD) haalt. Dankzij een grotere batterij van 22,7 kWh klimt de elektrische autonomie tot 100 km.
bZ4X als elektrische gezinsbreak
En de elektrische kant van Toyota? Die krijgt een flinke uitbreiding met de bZ4X Touring – de eerste elektrische break van het merk. Hij biedt 148 liter meer kofferruimte dan de gewone bZ4X, voor een totaal van 600 liter. Genoeg voor koffers én hond!
De Touring is 140 mm langer en 20 mm hoger dan het standaardmodel, maar deelt wel zijn platform en aandrijflijnen. De batterij van 74,7 kWh ondersteunt DC-laden tot 150 kW. Er zijn twee versies: een met 224 pk en voorwielaandrijving, en een krachtigere versie met twee motoren (vierwielaandrijving) die 380 pk levert.
Hiermee is de bZ4X Touring meteen de krachtigste Toyota van het moment! Toch blijft hij comfortabel en praktisch, mede dankzij het grote 14” touchscreen dat rechtstreeks uit een Lexus lijkt te komen.
Corolla Cross, maar beter
Ook de Corolla Cross krijgt zijn verdiende facelift. De voorzijde is helemaal hertekend met een grille die in de bumper overloopt en nieuwe LED-koplampen die nu visueel met elkaar verbonden zijn.
Net als bij de RAV4 is er een sportieve GR Sport-variant met een eigen grille die niet zou misstaan op een Yaris GR. Binnenin vinden we sportstoelen en andere details.
Lexus wordt elektrisch
Tot slot krijgen we ook nieuws van Lexus. De nieuwe ES werd al eerder onthuld in Shanghai, maar nu kennen we eindelijk ook de elektrische aandrijvingen.
De Lexus ES komt in twee smaken: de ES 350e met voorwielaandrijving, 224 pk, een batterij van 77 kWh en 530 km autonomie. Of de krachtigere ES 500e met vierwielaandrijving, 343 pk en een 75 kWh-batterij. Die laatste sprint naar 100 km/u in 5,3 seconden.
Het opvallendste nieuws? Hoewel aangekondigd als de eerste Lexus met keuze tussen hybride of elektrisch, komt de ES bij ons uitsluitend als EV op de markt!