Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Vraagprijs elektrische tweedehandswagens blijft in dalende lijn

De gemiddelde vraagprijs voor een elektrische tweedehandswagen in ons land bevindt zich op het laagste peil in ruim tien maanden tijd. Consumenten betalen nu zo’n 6.000 euro minder dan een half jaar geleden. Dat blijkt uit cijfers van zoekertjeswebsite Autoscout24.

In april 2023 betaalde de consument voor een elektrische tweedehandswagen gemiddeld 55.283,69 euro. Dat is ruim 2.000 euro minder dan een maand voordien en ruim 6.000 euro minder dan een half jaar geleden. In oktober 2022 kostte een occasie-EV in ons land gemiddeld 61.657,86 euro. De piek in de vraagprijs lag een maand eerder, in september 2022. Toen lag de gemiddelde marktprijs van een elektrische tweedehandswagen op 63.317,00 euro.

Prijzen elektrische tweedehandswagen (2023) sfeerbeeld 1

Laagste prijspeil in tien maanden

Uit cijfers van de gespecialiseerde zoekertjeswebsite Autoscout24, dat de gemiddelde prijzen berekende van zijn aanbod aan nieuwe en tweedehandswagens, blijkt dat de tweedehandswagen met stekker in augustus 2021 een prijsstijging had ingezet die pas een jaar later zijn hoogtepunt bereikte. Intussen bevindt de occasie-EV zich op het laagste prijspeil in ruim tien maanden tijd. De prijsschommelingen op de tweedehandsmarkt vallen volgens specialisten voornamelijk toe te schrijven aan een ruimer aanbod.

“Doorstroming naar de tweedehandsmarkt lange tijd beperkt”

“Het klopt dat elektrische auto’s nog maar een fractie vormen van het zoekertjesaanbod”, zegt Fabio Gheysens van Autoscout24. “Het is nog een jong segment, dat in ons land sterk afhankelijk is van de zakelijke markt en van de wetgeving rond fiscaliteit. Daardoor bleef ook de doorstroming naar de tweedehandsmarkt lange tijd beperkt.” Nu steeds meer merken elektrische modellen uitbrengen in allerlei segmenten, lijken ook die modellen hun weg te vinden naar de tweedehandsmarkt, stelt Gheysens vast. Voormalige bedrijfswagens krijgen nu het gezelschap van elektrische stads- en gezinswagens. Dat maakt het aanbod voor de consument groter, waardoor de vraagprijs daalt.

Prijzen elektrische tweedehandswagens (2023) sfeerbeeld 2

Aanbod mag sneller toenemen

Dat klinkt als muziek in de oren voor sectorfederatie Traxio, dat de belangen van autohandelaars in ons land behartigt. De tweedehandshandelaars wachten immers al lang op een evenwichtiger aanbod. “De consument had bij wijze van spreken alleen de keuze tussen een Tesla Model S van enkele jaren oud en een Renault Zoé of Nissan Leaf van enkele jaren oud”, zegt Traxio-woordvoerder Filip Rylant. “Die veroorzaakten een vertekend beeld bij de gemiddelde prijzen”. Ook zoekertjeswebsites als Autoscout24 zien het aanbod graag nog sneller toenemen. “De consument kan er alleen maar wel bij varen”, aldus Gheysens.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer