Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 280, zuinig en sportief? (2023)

Alfa Romeo is wakker geschrokken uit zijn winterslaap. De nieuwe Tonale is zelfs de eerste plug-inhybride van de Italianen, met 280 pk. Is hij dus zuinig én sportief?

In het kort

De Alfa Romeo Tonale is gezegend met knappe looks en een dynamisch chassis, maar mist het nodige stuurgevoel en een alertere versnellingsbak om echt te kunnen overtuigen. Als plug-inhybride kwijt hij zich met zijn beperkte verbruik wel voorbeeldig van zijn taak.

Pro

Voordelen

  • Geslaagde looks
  • Zuinige hybride
  • Dynamisch chassis
Contra

Nadelen

  • Stuurafstelling kan beter
  • Reactietijden versnellingsbak
  • Voorzetels missen zijdelingse steun

De Alfa Romeo Tonale op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Nog geen twee jaar geleden bestond het Alfa-gamma uit nog maar twee modellen: de Giulia (uit 2015) en de Stelvio (uit 2016). In 2019 lieten de Italianen de conceptversie van de Tonale zien, een compacte SUV die onder de Stelvio zou postvatten. Maar dan werd het stil, onder meer door de coronacrisis, en leek Alfa weer gedoemd tot een rondje ambitieuze-plannen-zonder-concrete-resultaten.

Maar kijk, vorig jaar mocht het doek dan toch van de Tonale, en nu krijgt hij zowaar de eer om de eerste Alfa Romeo met stekker in de geschiedenis te mogen zijn. Broodnodig ook, want tegen 2027 willen de Italianen alleen nog elektrische modellen lanceren, en dat is niet zo erg lang meer. En voorlopig beperkt de elektrificatie zich alleen tot deze Tonale, als milde hybride en als deze stekkerhybride.

Alfa Romeo Tonale (2023) static, front view

Exterieur

Op een extra klepje voor de laadkabel achteraan op de bips na zie je trouwens op geen enkele manier dat deze Tonale PHEV de stekkerversie is. Tenzij je net voor de C-stijl goed naar de achterste zijruit kijkt, waar de slang uit het Alfa-logo een geëlektrificeerd kantje krijgt. Voor de rest pakt deze PHEV dus uit met hetzelfde glooiende lijnenspel als de Tonale’s zonder stekker.

Daar is hoegenaamd niks mis mee: het design ligt met zijn traditionele driehoekige radiatorrooster, driedelige lichtsignatuur, opwippende gordellijn en beeldige Teledial-velgen (in maten 18 tot 20 duim) zoals bij elke Alfa lekker in het oog. Met zijn 4,53 meter oogt hij vanuit sommige hoeken misschien wat gedrongen, maar de Italianen waren enigszins gebonden aan het Small Wide-platform van de Compass, dat nog van voor de Stellantis-periode dateert. De wielbasis van 2,64 meter is overigens identiek aan die van de Jeep.

Alfa Romeo Tonale (2023) static, rear view

Interieur

Ook binnenin slaagt de Tonale erin om op het netvlies te blijven kleven, dankzij een stuurwiel dat prima in de hand ligt en dat twee kolossale schakellepels uit aluminium op de stuurkolom krijgt. Die draaien niet mee wanneer je stuurt, wat niet iedereen altijd even handig vindt, maar wij zijn er wel voorstander van. Alfa Romeo heeft bovendien de klassieke kokers van het instrumentarium getransponeerd naar de 21ste eeuw en ze als omkadering van een 12,3 duim groot instrumentenpaneel gebruikt.

Het ziet er allemaal mooi uit en tenzij je grondiger gaat inspecteren mag je ook de gebruikte materialen gerust geslaagd noemen. De ergonomie is dan weer niet altijd even doordacht: zo lijkt de DNA-keuzeknop voor de rijmodi wat verdwaald op de middentunnel te staan en er op het laatste nippertje te zijn bijgeplaatst. De keuzehendel voor de versnellingsbak verraadt dan weer dat het ontwerp van deze Tonale van voor de Stellantis-periode dateert. Met 385 liter aan opbergruimte is het koffervolume van deze Tonale PHEV trouwens meteen een flinke 115 liter kleiner dan die van de andere Tonale’s.

Alfa Romeo Tonale (2023) dashboard

Motor

Die andere Tonale’s krijgen dan wel een 1.5-viercilinder onder de kap, maar deze PHEV gebruikt in de basis dezelfde 1.3-viercilinder als de Compass. Dat illustreert nog maar eens dat de Tonale eigenlijk dateert van voor de fusie met PCA (dat zijn PHEV-aandrijflijnen baseert op een 1.6-viercilinder zoals in de recente Opel Astra GSe. Hoe dan ook is die verbrandingsmotor in dit geval 180 pk sterk en drijft die met behulp van een elektromotor als starter-generator de voorwielen aan. Op de achteras huist een elektromotor van 90 kW (122 pk), die het systeemvermogen doet toenemen tot 280 pk. Voor wie het allemaal niet zo veel hoeft te zijn, is er nog een PHEV Q4 met 190 pk.

De batterij heeft een capaciteit van 15,5 kWh waardoor je volledig elektrisch 69 kilometer ver moet geraken. Alfa Romeo geeft op papier een gemiddeld verbruik op van 1,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 29 g/km. Wij klokten af op een elektrisch rijbereik van net geen 60 kilometer en haalden met regelmatig opladen een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km. Dat is met een gewicht van vlot 1,8 ton allerminst een slechte prestatie.

Alfa Romeo Tonale (2023) interior

Rijgedrag

Op een ‘e-save’-knopje op de middenconsole na, dat de lading van de batterij aanhoudt en bewaart voor later, houdt Alfa Romeo de rijmodi beperkt tot zijn drie klassieke ‘DNA’-standen: Dynamic, Normal en Advanced Efficiency. Die ‘Normal’-stand laat beide krachtbronnen prima samenwerken, maar doet de Tonale niet overlopen van enthousiasme. Dat lukt beter in ‘Dynamic’, al strooit in beide gevallen de trage respons van de zestrapsautomaat roet in het eten.

Jammer, want met een wat enthousiastere krachtbron en een sneller reagerende versnellingsbak zou deze Tonale PHEV Q4 alleen zijn kunstmatig aanvoelende stuurrespons als enige struikelblok hebben. Je voelt immers dat het voorwielaangedreven chassis is afgesteld op dynamiek, zonder daarbij het rijcomfort uit het oog te verliezen. Daarbij heb je nooit echt de behoefte om de elektronisch gestuurde schokdempers nog eens in ‘Sport’ te moeten zetten, zeker niet met de 20-duimsvelgen...

Alfa Romeo Tonale (2023) dynamic, front view

Prijs

Op het einde van de rit vraagt Alfa Romeo 50.500 euro voor zijn Plug-in Hybrid Q4 280, amper 1.000 euro meer dan voor de versie met 190 pk. Bovendien is deze krachtigste versie met meer uitvoeringen combineerbaar. Daarmee zitten de Italianen perfect in het vaarwater van concurrenten als de BMW X1 xDrive25e en netjes onder de prijs van de Mercedes GLA 250 e of de Jaguar F-Pace P300e.

Alfa Romeo Tonale (2023) dynamic, rear view

Besluit

Met deze Plug-in Hybrid Q4 zet Alfa Romeo zijn eerste echt grote stap richting elektrificatie. De aandrijflijn is weliswaar een dagje ouder, de uitwerking gelukkig geslaagd. Geef hem alleen een transparanter en preciezer stuur en een vlotter reagerende versnellingsbak.

Specificaties

  • Motor: 1.3-viercilinder, turbobenzine + elektromotor
  • Vermogen: 280 pk
  • Koppel: 320 Nm + 250 Nm
  • Overbrenging: 6-trapsautomaat, 4x4
  • 0-100 km/u: 6,2 s
  • Topsnelheid: 206 km/u
  • Koffervolume: 385 l – 1.430 l
  • Batterijcapaciteit: 15,5 kWh (bruto) - 12,0 kWh (netto)
  • Elektrisch rijbereik: 69 km (WLTP)
  • Gemiddeld verbruik: 5,2 l/100 km (gemeten)
  • CO2-uitstoot: 29 - 32 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 50.500

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Alfa banner

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Italiaanse furie

Autotests · Alfa Romeo
AS24 Test Alfa Stelvio banner

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: als goede wijn

Autotests · Alfa Romeo
Alfa Romeo-Giulia-2020-1280-07

Alfa Romeo Giulia & Stelvio 2020: Beter aan de binnenkant

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer