Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: Italiaanse furie

Ze konden uiteraard niet achterblijven. Nadat Alfa Romeo de gewone Stelvio en Giulia had geüpdatet, zijn ook de sportieve Quadrifoglio-versies aan de beurt. De Alfa Romeo Giulia is dus verbeterd, en blijft even opzwepend.

De Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, met vierwielaandrijving, reden we afgelopen zomer tijdens de hittegolf. Deze keer proberen we de Giulia Quadrifoglio... in volle winter. Koude, achterwielaandrijving en sportief rubber, gaat dat wel samen?

AS24 Alfa achter

Verbeteringen

Voor we het hebben over de twee dagen die we achter het stuur doorbrachten, moeten we even naar de fundamenten van deze nieuwe Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio kijken. Nu ja, ‘nieuw’: eerder geüpdatet. Dat is niet negatief, want de sportieve variant krijgt dezelfde wijzigingen als de klassieke Giulia.

Net als de Stelvio verbeterden de Italianen bij deze tussentijdse update enkele kritiekpunten van de Giulia. De gewone versie en de Quadrifoglio krijgen een nieuwe middenconsole met veel stevigere bedieningsorganen dan voordien. We zien onder meer ook een nieuwe versnellingspook.

Daarboven verschijnt een nieuw infotainmentsysteem dat nog steeds een relatief klein scherm van 8,8 duim gebruikt. Gelukkig is het voortaan een touchscreen en zijn de menu’s logischer ingedeeld. Op de toevoeging van rijhulp na, zoals de adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookhulp, is het business as usual.

AS24 Alfa interieur

Solide botten

Gelukkig is dat wat deze Quadrifoglio zo geweldig maakt voor geen meter veranderd. De geweldige 2,9 liter V6 biturbo is dus nog steeds van de partij, en hij is ook nog altijd goed voor 510 pk en 600 Nm vanaf 2.500 tpm. Het Giorgio-platform is evenmin gewijzigd en heeft nog steeds een aandrijfas uit koolstofvezel. Het ultralichte materiaal wordt eveneens gebruikt voor de motorkap, het dak en onder meer de inzetstukken in het interieur.

Ook de achttrapsautomaat van ZF is nog steeds van de partij, terwijl de Giulia Quadrifoglio zijn achterwielaandrijving en sperdifferentieel behoudt. De Italiaanse cavalerie zorgt voor een sprinttijd naar 100 km/u in amper 3,9 seconden en een topsnelheid van 307 km/u.

AS24 Alfa zijaanzicht

Glijden

Het toeval op de kalender wou dat we deze opzwepende Alfa Romeo in de winter rijden. Meer zelfs, ‘ons’ testmodel met Italiaanse nummerplaat GB102AY is de auto die Kimi Raikkonen op de Nürburgring gebruikte voor een video. Om maar te zeggen: de banden waren niet bepaald nieuw. Maar dat ontnam ons de moed niet om dit beest te proberen temmen op enkele bochtige wegen.

Wat een openbaring. Zelfs op vochtige wegen en quasi kale banden maakt de Giulia Quadrifoglio indruk met zijn precieze chassis en zijn onverzadigbare motor. Gelukkig voor ons hebben de Italianen het ESP deftig uitgewerkt zodat het bij het uitkomen van de bocht een beetje slip toelaat zodra je de 510 paarden laat gaan. Het vermogen wordt dus niet brutaal afgebroken.

Het stuur krijgt dezelfde opmerking als in onze test met de Stelvio Quadrifoglio. Het is nog steeds direct, maar is minder bruusk in de rechtuitstand. Die kleine evolutie maakt deze Alfa nog aangenamer en geeft vooral meer vertrouwen. Zelfs in minder ideale omstandigheden haal je heel wat plezier uit de Giulia Quadrifoglio.

AS24 Alfa drift

Conclusie

Zoals bij de grotere Stelvio houdt de facelift van de Giulia Quadrifoglio de verbetering van enkele kritiekpunten in, terwijl de essentie ongewijzigd blijft. De supersportieveling blijft nog steeds opzwepend en een van de beste stuurders in zijn segment.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Alfa Romeo Disco Volante Spyder – Uit liefde voor de stiel

Autotests · Alfa Romeo

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce – Beter & beter

Autotests · Alfa Romeo

Eerste contact: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde – Een hardnekkig virus

Autotests · Alfa Romeo
Ontdek meer