Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio: als goede wijn

De facelift van de Stelvio was voor Alfa Romeo de gelegenheid om enkele kleine dingen recht te zetten. Dat geldt ook voor de sportieve Quadrifoglio. Gelukkig verandert de aard van het beest niet.

Hoewel er tegenwoordig veel merken in het sportieve segment komen meespelen met een nieuwe ‘super-SUV’, gaat het meestal om niet veel meer dan marketingmodellen. Ze kunnen immers niet opwegen tegen een berline. Dat is voor ze allemaal het geval... behalve voor de Italianen.

AS24 Test Alfa Romeo Stelvio en Giulia Quadrifoglio

Goeie genen

Het verschil zit erin dat de Alfa Romeo Stelvio net als de Giulia in de eerste plaats ontwikkeld werd als een ultrasportieve SUV, de Quadrifoglio. Die versie kreeg nadien het gezelschap van bravere versies met gewone motoren. Daarom bevat het platform (dat Giorgio heet) standaard een overbrengingsarm uit koolstofvezel, achterwielaandrijving en een revolutionaire voortrein die Alfa Romeo ‘semi-virtueel’ noemt. Concreet geeft die de voorbanden het best mogelijke contactoppervlak met de grond voor een stevigere beet. In Italië gaan ze duidelijk niet – of toch niet meer – licht over een dynamische rijstijl.

Goed nieuws voor 2020: die goede genen, die integraal deel uitmaken van de recente Alfa Romeo-modellen, zijn er nog steeds. De twee auto’s worden opgefrist met enkele kleine nieuwigheden, maar de kern van de zaak blijft ongewijzigd. Gelukkig maar.

AS24 Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio statisch

Gecorrigeerd

Het moet gezegd: bij de lancering van de Alfa Romeo Stelvio in 2017 had er niemand kritiek op het chassis. De minpunten bevonden zich eigenlijk voornamelijk in het interieur. Alfa heeft geluisterd en de zaken aangepakt. Quadrifoglio of niet: elke Stelvio krijgt voortaan een nieuwe centrale console. De bediening daarvan voelt veel kwalitatiever aan, en ook de middentunnel werd aangepakt. Draadloos laden voor je smartphone is een optie.

Net daarboven zien we een nieuw infotainmentsysteem. Dat krijgt een aanraakscherm van 8,8 duim, en dat is groter dan voordien. Het nieuwe systeem is een sprong voorwaarts voor Alfa Romeo, waardoor het eindelijk kan concurreren met de premiummerken. De update van de Stelvio omvat verder nog enkele nieuwe kleuren, accessoires in koolstofvezel en nieuwe rijhulp.

AS24 Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio dashboard

La perfezione

Dat waren de evoluties van de facelift, tijd om te kijken wat er niet verandert. Gelukkig, en ondanks strengere uitstootnormen, is dat de verbrandingsmotor. De geweldige V6 biturbo huist dus nog steeds onder de motorkap van deze Quadrifoglio. Die is nog steeds 2,9 liter groot, produceert 510 pk en 600 Nm koppel, vanaf 2.500 tpm.

Het is een publiek geheim dat die benzinemotor samen met Ferrari werd ontwikkeld, en dat hij overloopt van karakter. Bovendien mag hij nu zingen door een titanium uitlaatlijn van Akrapovic. Zoals steeds bij de Stelvio is de motor gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF-makelij en aan vierwielaandrijving met actieve vectoriële koppelverdeling op de achteras.

AS24 Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Akrapovic

(Best) Italian job

Voor we overgaan op het dynamische rijden met deze SUV van 510 pk, doen we eerst een stukje snelweg. Daar toont de Stelvio zich als een auto met fundamenteel sportief temperament die toch het comfort niet vergeet. De adaptieve ophanging doet zijn werk, terwijl de (nieuwe) dubbel gelaagde ruiten de windgeluiden verminderen. Het algemeen comfort gaat er dus op vooruit. Ook het stuur lijkt beter afgewogen. Alfa Romeo zal het niet toegeven – en vermeldt het ook nergens – maar we vermoeden dat de Italiaanse ingenieurs de programmatie van de stuurbekrachtiging hebben aangepast. Het stuur is dus minder bruusk rond het middelpunt maar nog steeds direct.

Wanneer de wegen minder monotoon worden en beginnen te kronkelen, zetten we de versnellingsbak in manuele modus en kiezen we voor de rijmodus Race. Twee versnellingen terugschakelen en de motor wordt wakker. Eerste bocht in en kijk, de neus van de Alfa duikt levendig naar de koord, terwijl koetsrol afwezig lijkt en de grip onverstoorbaar. Is de grote SUV een supersportieve berline geworden? Als je kijkt naar hoe hij de bochten aaneenrijgt, zou je denken van wel. Geweldig!

AS24 Test Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio versnellingsbak

Conclusie

Met de bescheiden update van de Stelvio heeft Alfa Romeo enkele kinderziektes weggewerkt. Gelukkig blijft de ziel van de ultrasportieve SUV wel behouden. Er is geen twijfel mogelijk: deze Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio blijft nog steeds de sportiefste en meest dynamische SUV.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Alfa Romeo Giulia Veloce – Beter & beter

Autotests · Alfa Romeo

Eerste contact: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde – Een hardnekkig virus

Autotests · Alfa Romeo

Eerste contact: Alfa Romeo Giulia – Het einde…

Autotests · Alfa Romeo
Ontdek meer