Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Alpina B3 Touring, M3 in vermomming (2023)

Zoek je een autobahnbestormer met kofferruimte? Dan is de Alpina B3 Touring je ding. Of klopt dat nog wel nu BMW eindelijk een M3 Touring in zijn gamma heeft?

In het kort

De Alpina B3 Touring mengt als geen ander sportiviteit en vermogen met luxueus rijcomfort. Hij vormt daarmee het perfecte bruggetje tussen de BMW M340i en de nieuwe M3 Touring én voegt daar nog een flinke scheut exclusiviteit aan toe.

Pro

Voordelen

  • Discreet voorkomen
  • Compromis comfort/rijdynamiek
  • Geweldige motor
Contra

Nadelen

  • Fragiele 20-duimsvelgen
  • Alleen met xDrive
  • Hoge prijs

De Alpina B3 Touring op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Dit jaar is het veertig jaar geleden dat de Duitse BMW-tuner Alpina zichzelf als een volwaardige constructeur mocht bestempelen. De specialiteit van het huis? Potente, luxueuze en exclusieve – want genummerde – alternatieven voor de M-modellen van BMW zelf. Hoe lang Alpina nog zijn eigen zin mag doen, is koffiedik kijken: vorig jaar nam BMW het merk over. Maar merkfans die met een bang hart richting de toekomst kijken, hoeven nog geen schrik te hebben: voorlopig blijft Alpina voortbrouwen met hetzelfde recept.

Alpina B3 Touring (2023) static, front view

Exterieur

Neem nu deze Alpina B3 Touring. Die ondergaat dezelfde facelift als de 3 Reeks Touring, en komt vandaag wat dynamischer getekend voor de dag. Niet zo dynamisch als de M3 Touring weliswaar: zo houdt deze B3 Touring er bijvoorbeeld gewone ‘nieren’ op na – Alpina gebruikt dan ook de M340i als basis – en oogt hij al bij al vrij discreet.

De klassieke Alpina-aanpassingen blijven van de partij, zoals de spoilerlip en de diffusor met dubbele uitlaat aan weerszijden. Voor de velgen kies je uit de standaard 19-duimsvelgen of de optionele – krasgevoelige – gesmede 20-duimsvelgen. In beide gevallen is er specifiek voor Alpina ontwikkeld Pirelli-rubber. De flanken van de auto kun je tot slot afwerken met de optionele Alpina-striping. Kenners weten daardoor meteen wat voor vlees ze in de kuip hebben.

Alpina B3 Touring (2023) static, rear view

Interieur

Ook binnenin herken je de facelift: zo gebruikt de B3 Touring net als de 3 Reeks het Curved Display, de combo tussen digitaal instrumentenpaneel en infotainmentscherm. Dat eerste krijgt een lay-out met Alpina-design, het tweede houdt het bij zijn BMW-basis. Op de middenconsole heeft Alpina vrij spel: daar prijkt het genummerde plaatje dat aangeeft met welke Alpina je onderweg bent, en behoudt het de grotere pook voor de automaat, die je wel nog naar voren en achteren kunt tikken om te schakelen.

Voor de rest vertrekt het interieur van de basis van de M340i, maar krijg je een met de hand gestikt lederen stuur met Alpina-logo, kun je voor Alpina-logo's en opschriften kiezen op de lederen zetels, of voor het exclusieve en peperdure interieur in lavalina-leder. Daarnaast ben je naar eigen smaak en keuze – en budget – aangewezen op de optielijst van BMW, met bijvoorbeeld verwarmde zetels, het panoramische dak of de Harman/Kardon-geluidsinstallatie.

Alpina B3 Touring (2023) interior, dashboard

Motor

Vertrok de Alpina B3 vroeger van de krachtigste zescilinder uit het gewone BMW-assortiment, dan is dat vandaag anders. Vandaag heeft deze B3 Touring het S58-blok onder de motorkap, codetaal voor de motor uit de M3 en M4. Alpina mag na de facelift zelfs een trapje hoger in de hiërarchie: met 495 pk zit het vermogen precies tussen dat van de M4 Coupé (480 pk) en de M3 Competition Touring (510 pk). Met 730 Nm is de Alpina B3 Touring de koppelrijkste van de hele bende.

Dat vermogen en koppel bereikt Alpina dankzij aangepaste turbo’s, een gewijzigde luchtin- en uitlaat, en gaat via een verstevigde achttrapsautomaat naar de vier wielen. De B3 Touring sprint daardoor naar 100 km/u in 3,7 seconden en bereikt een onbegrensde topsnelheid van 302 km/u. Een snelheid waarbij de turbulenties aan het panoramadak zo sterk worden dat Alpina een discrete luchtgeleider bovenaan de voorruit moest plaatsen. Dat kom je niet tegen bij BMW...

Alpina B3 Touring (2023) engine

Rijgedrag

Alpina houdt het niet bij een bodykit en meer vermogen: het hele chassis wordt aangepast. De B3 Touring krijgt een eigen sportophanging met aangepaste veren, dempers en stabilisatoren, en grotere remschijven. Tel daarbij het plakkerige Pirelli-rubber en de variabele vierwielaandrijving, en je krijgt een gezinswagen die losbandig kan zijn als het echt moet, maar vooral trefzeker en efficiënt is. Met een zakelijk randje weliswaar: voor meer betrokkenheid en messcherpe precisie moet je bij de M3 Touring zijn.

Deze B3 Touring blinkt namelijk in iets heel anders uit: ongeëvenaard rijcomfort. We zijn nog maar weinig sportieve breaks tegengekomen die zelfs op 20-duimsvelgen aangenaam bleven aanvoelen. Tuurlijk, je voelt dat er weinig zijwang beschikbaar is, maar aan alle snelheden is het comfort amper uit balans te brengen. De truc? Een Comfort+-rijmodus in plaats van de Eco-modus van BMW. Die combineert reserve en koppel in alle toerentallen met een vergevingsgezinde ophanging. Subliem.

Alpina B3 Touring (2023) dynamic, front view

Prijs

Voor deze B3 Touring vraagt Alpina in ons land 91.415,50 euro. Dat is flink wat meer dan de 75.975 euro die BMW voor de M340i Touring vraagt, maar je krijgt er dan ook flink wat meer exclusiviteit voor in de plaats. Exclusiviteit die zelfs de 103.450 euro kostende M3 Touring niet helemaal kan bieden...

Voor vadertje staat hou je best ook nog wat budget opzij: voor de Alpina betaal je minstens 6.452,27 euro aan BIV en 1.015,36 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Alpina geeft voor deze B3 Touring een CO2-uitstoot op van 229 g/km en een gemiddeld verbruik van 10,1 l/100 km (WLTP), een cijfer dat wij min of meer wisten te evenaren.

Alpina B3 Touring (2023) dynamic, rear view

Besluit

Maakt onbekend onbemind? Wij hebben een flauw vermoeden dat het gros van de gefortuneerde kopers blindelings voor de BMW M3 Touring zal gaan. Een uitstekende keuze als je door de week de kinderen naar school brengt en in het weekend het circuit op wil. Maar onze voorkeur gaat stiekem uit naar deze Alpina B3 Touring. De basis is deels hetzelfde, de uitwerking veel meer geschikt voor dagelijks gebruik, en de discrete exclusiviteit gegarandeerd.

Specificaties

  • Motor: 3.0 zescilinder-in-lijn, biturbo
  • Vermogen: 495 pk
  • Koppel: 730 Nm
  • Overbrenging: 8-trapsautomaat, 4x4
  • 0-100 km/u: 3,7 s
  • Topsnelheid: 302 km/u
  • Koffervolume: 500 – 1.510 l
  • Verbruik: 10,1 l/100 km (WLTP)
  • CO2-uitstoot: 229 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: € 91.415,50

Klaar voor de volgende stap?