Test: Alpine A290, elektrisch maar nog steeds een bommetje! (2025)

Voor wie de “Auto van het Jaar 2025” net iets te saai vindt: hier is de Alpine A290. Dit bommetje is nog steeds elektrisch, maar heeft nu 220 pk op de vooras en een veel sportiever onderstel. Maar verdient hij wel echt de naam “Alpine”?

In het kort

Alpine wordt een volledig elektrisch merk en zijn eerste model stemt hoopvol. De A290 is veel meer dan een vermomde R5 – het is een echt bommetje dat je bij elke bocht doet glimlachen.

Pro

Voordelen

  • Rijplezier
  • Prijs
  • COOL-factor
Contra

Nadelen

  • Beperkte actieradius
  • Weinig opbergruimte in het interieur
  • Krappe binnenruimte

Een Alpine A290 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20250430 Review 01

Of je er nu blij mee bent of niet: Alpine stapt over op elektrokracht. Daarbij wordt het gamma meteen uitgebreid. Na de A110, die vervangen zal worden door een elektrische versie, ontdekken we binnenkort ook de A390 – een sportieve SUV. Maar alles begint met de A290.

Uiterlijk

De meest oplettende onder jullie – en ook de minder oplettende trouwens – zullen zien dat de nieuwe Alpine A290 gebaseerd is op de Renault 5 E-Tech. Kort gezegd: dit is de sportieve R5. De kleine Fransman krijgt een unieke voorkant met twee extra koplampen, die verwijzen naar de huidige en historische A110.

BEBE20250430 Review 02

Naast een uitgesprokener bumper, brede zijskirts en een specifieke badge op de achterdeur als knipoog naar de R5 Turbo, krijgt de A290 ook sportieve velgen. Nog steeds 19 inch groot, maar met ofwel een vierkant design of een stervormig sportpatroon. De banden zijn Michelin’s Pilot Sport EV of S5, speciaal ontwikkeld voor deze kleine EV.

Interieur

Hoewel de buitenkant zich duidelijk onderscheidt van de R5, is het interieur wat conventioneler. De horizontale dashboardopstelling wordt gedomineerd door een combinatie van digitale tellers en infotainment. Het 10,1-inch aanraakscherm draait op Google’s Android Automotive en scoort hoog op gebruiksgemak.

BEBE20250430 Review 03

Tussen de twee voorstoelen plaatst Alpine een verhoogde centrale console, afgewerkt met mooi nappaleder (of alcantara). Hierop zitten drie knoppen voor de versnellingsbediening – rechtstreeks overgenomen uit de A110 – en een draadloze oplader. Bekerhouders? Geen enkele. Maar de bestuurder krijgt wel een exclusief sportstuur in nappaleder, met een “RCH”-knop voor regeneratie-instelling en een “OV”-knop voor Overtake – een knipoog naar de DRS-knop in Formule 1.

BEBE20250430 Review 04

Ondanks z’n sportieve aard biedt de A290 net zo veel binnenruimte als z’n Renault-zusje. Met de batterij in de vloer is de vloerhoogte flink toegenomen en hebben achterste passagiers weinig beenruimte. De koffer meet 326 liter, of 300 liter als je het optionele Devialet-geluidssysteem aanvinkt.

Motoren

Uiterlijk is belangrijk, maar een bommetje wordt beroemd om z’n motor. Hier is dat uiteraard volledig elektrisch. De A290 komt in twee smaken: 180 pk met 285 Nm koppel, of 220 pk met 300 Nm koppel op de voorwielen. Dat merk je aan de prestaties: de standaard A290 accelereert naar 100 km/u in 7,4 seconden, de krachtigere GT Performance en GTS versies doen het in 6,4 seconden.

BEBE20250430 Review 05

De batterij komt van de R5, met een capaciteit van 52 kWh, maar de actieradius daalt naar 380 km (of 364 km voor de GTS). Dat komt door het hogere vermogen en de sportbanden. Alpine werkte vooral aan het onderstel: een specifiek motorframe, schokdempers met hydraulische bump stops, een multilink achteras en Brembo-remmen met vier zuigers uit de A110.

Op de weg

Alle ingrediënten zijn aanwezig, maar komt de Alpine echt tot z’n recht? Absoluut! Al bij de eerste bocht voel je dat de A290 niet zomaar een elektrische stadsauto is. Een scherpe vooras, indrukwekkende bochtenstabiliteit, nette vermogensafgifte – alles klopt.

BEBE20250430 Review 06

Toch blijft het een Frans bommetje, en dus is het niet gemaakt om netjes door de bocht te gaan. Laat het gaspedaal los en de achterkant begint vrolijk te dansen! Een beetje insturen en tegensturen, en je zit in een theatrale drift die zelfs een Clio 182 zou jaloers maken.

BEBE20250430 Review 07

Critici zullen zeggen dat er geen geluid is, en daar hebben ze niet helemaal ongelijk. Alpine doet z’n best met een sportieve geluidssimulatie, maar het blijft stil. Toch zijn wij blij: de Franse fun-machines zijn nog niet dood! Uiteraard smelt het rijbereik als sneeuw voor de zon als je lol hebt. Na een week zagen we een gemiddeld verbruik van 20,1 kWh/100 km – goed voor zo’n 260 km bereik.

Prijs

Een leuke Frans bommetje is vaak ook betaalbaar. Relatief gezien blijft dat zo: de Alpine A290 start vanaf 38.700 € voor de 180 pk GT. De GT Performance kost 41.700 €, terwijl de GTS bovenaan prijkt met 44.700 €. Concurrenten zijn óf zwakker (Abarth 500e), óf duurder (Mini JCW Electric).

BEBE20250430 Review 08

Besluit

Elektrische auto’s, hoe krachtig ook, wisten ons zelden écht te raken. Tot nu. De Alpine A290 combineert sportieve rijervaring met een compact jasje – dé formule voor rijplezier.

Technische fiche: Alpine A290 GTS (2025)

  • Motor: elektrische motor
  • Vermogen: 220 pk
  • Koppel: 300 Nm
  • Versnellingsbak: vaste overbrenging
  • 0-100 km/u: 6,4 s
  • Topsnelheid: 170 km/u
  • Koffer: 300 – 326 liter
  • Verbruik: 20,1 kWh/100 km (gemeten) / 16,5 kWh/100 km (WLTP)
  • Batterij: 52 kWh (WLTP)
  • Actieradius: 364 km (WLTP)
  • Prijs: 44.700 €

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Alpine A110S: Evenwichtskunstenaar

Autotests · Alpine

Test: Alpine A110 – Vive la France!

Autotests · Alpine

Special: AutoScout24 – De oldtimers van morgen – Deel 3

Autotests · Alpine
Ontdek meer