Test: Alpine A390, de drie musketiers (2025)

Met de nieuwe Alpine A390 wil het Franse merk de onmogelijke drie-eenheid realiseren. Het is een crossover die bovendien elektrisch is... en hij zou sportief moeten zijn! Succes of marketingtruc?

In het kort

Alpine schakelt naar de tweede versnelling in zijn grote elektrische transformatie. Na de A290, is hier de nieuwe A390. Deze crossover met 4-deurs coupé-uiterlijk krijgt een exclusieve elektrische aandrijving met drie motoren en een verfijnd chassis voor bergpassen.

Voordelen

  • Dynamische elektrische SUV!
  • Hoogwaardige demping
  • Prestaties

Nadelen

  • Prijs
  • Voelt vanbinnen aan als een Renault
  • Afwerkingsdetails

Een Alpine op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20251218 Alpine A390 01

Beste autofans, je kan uw hooivorken opbergen. De overgang van Alpine naar elektrisch merk is nu in steen gebeiteld. Het is beter om aan het idee te wennen, vooral omdat de beloften van het merk niet minder aantrekkelijk zijn. Het bewijs: deze nieuwe A390.

Exterieur

De elektrische toekomst van Alpine ontvouwt zich in verschillende tempo's. Het begon allemaal met de A290, maar dat is slechts een sportieve versie van de R5. Het eerste elektrische model specifiek voor het sportmerk is nu deze A390. Om een statement te maken, besluit Alpine een... crossover/SUV met coupé-look te produceren! Origineel...

BEBE20251218 Alpine A390 02

Hoewel het idee net zo vernieuwend is als een transparant raam, presenteert de A390 zich als de moderne visie van een sportieve sedan. Ondanks zijn lengte van 4,61 m, is hij slechts 1,52 m hoog. Daarnaast geeft Alpine hem een specifieke stijl die lijkt te zijn gedicteerd door aerodynamica. Let op de openingen in de bumper, motorkap en achterbumper. Hier geen valse aanhangsels!

Interieur

Terwijl het uiterlijk erin slaagt een eigen persoonlijkheid te creëren, verraadt het interieur van de nieuwe A390 helaas zijn afkomst. Inderdaad, degenen die al eens in de Renault Megane en Scenic hebben gezeten, zullen een flinke dosis "déjà-vu" ervaren. Laten we eerlijk zijn: Alpine neemt het dashboard en de deurpanelen één-op-één over... en bedekt ze met blauw nappaleer in de hoop ons zand in de ogen te strooien!

BEBE20251218 Alpine A390 03

Deze flagrante schaalvoordelen hebben niet alleen visuele gevolgen, want de achterste deurpanelen zijn volledig van plastic. Niet erg premium, Alpine! Dat gezegd zijnde, omvat de overname van het interieur ook het digitale systeem, namelijk het dubbele scherm van het door Google ondertekende systeem. De Alpine A390 profiteert dus ook van een van de beste infotainmentsystemen van dit moment.

Om niet alleen maar te kopiëren en plakken, voorzien de Alpine-teams dit bekende interieur van een specifieke middenconsole. Net als in de A290 is deze verhoogd, toont het de drie transmissiebedieningsknoppen en is het bekleed met nappaleer of alcantara. Het ziet er mooi uit, maar het is niet genoeg om het flagrante schaalvoordeel te verhullen. Volgens ons zou een Alpine meer uniek moeten zijn...

BEBE20251218 Alpine A390 04

Motor

Weet je wat het ergste is? Hoewel het interieur één-op-één is overgenomen, verzekeren de Alpine-ingenieurs ons dat het platform 50% nieuwe onderdelen bevat. Goed nieuws voor alles wat onder de huid gebeurt, dus! Het bewijs: de A390 is uitgerust met een unieke elektrische aandrijflijn, bestaande uit drie elektromotoren. Eén vooraan en twee achteraan. Dat is ongewoon en maakt het vooral mogelijk om met actieve koppelvectorisatie te spelen. Deze elektromotoren komen in twee vermogensversies: 400 pk (664 Nm koppel) voor de GT-versie en 470 pk (824 Nm koppel) voor de GTS. Dat lijkt weinig in een wereld van elektrische auto's met meer dan 1.000 pk, maar het is genoeg om de crossover in slechts 3,9 seconden naar 100 km/u te lanceren!

BEBE20251218 Alpine A390 05

De batterij in het chassis heeft een capaciteit van 89 kWh, maar de cellen verschillen afhankelijk van de versie (vanwege verschillende leveranciers). De GT laadt tot 150 kW, terwijl de GTS 190 kW accepteert. De actieradius varieert van 555 tot 503 km afhankelijk van de 20- of 21-inch velgen.

Op de weg

Vanaf de eerste meters voel je dat deze Alpine meer is dan een sportieve elektrische Renault. We spraken over het werk aan het platform: de teams hebben de wielophanging herzien, van draagarmen tot veren. Er werd gekozen voor passieve demping, maar met progressieve hydraulische buffers. Dit harde werk werpt zijn vruchten af op bochtige wegen.

BEBE20251218 Alpine A390 06

Zijn demping en souplesse zijn een rallywagen waardig, met een beetje carrosseriebewegingen, maar alles wordt briljant gecontroleerd. Ongeacht de vorm of het aantal oneffenheden, de A390 laat zich niet van zijn stuk brengen.

Nog beter, zijn drie motoren geven hem de wendbaarheid van een kleine bommenwerper, vernauwt zijn lijn in bochten, en zorgen voor grip en stabiliteit. Deze Alpine is niet gemaakt om vrienden te imponeren bij het stoplicht. Nee, hij is gemaakt om ons te laten glimlachen op een rally-special!

BEBE20251218 Alpine A390 07

Prijs

Alpine wil concurreren met andere premium elektrische auto's en de prijslijst bevestigt die ambitie. De A390 GT begint bij €67.500, terwijl de GTS-versie niet minder dan €78.000 kost. Dat lijkt duur voor 70 pk extra, vooral omdat de enige verschillen een Devialet-geluidssysteem en Sabelt-sportstoelen lijken te zijn...

Besluit

Alpine slaagt in zijn opzet: ja, de A390 is een van de weinige auto's die de onmogelijke drie-eenheid presenteren: crossover, elektrisch en dynamisch. We zouden zelfs verder gaan door te stellen dat het de meest opwindende elektrische auto is die we ooit hebben bestuurd!

BEBE20251218 Alpine A390 08

Infobox icon

Technische fiche: Alpine A390 GT (2025)

  • Motor: 3 elektromotoren
  • Vermogen: 400 pk
  • Koppel: 664 Nm
  • Transmissie: vaste verhouding, vierwielaandrijving
  • 0-100 km/u: 4,8 s
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Bagageruimte: 535 - 1.643 liter
  • Batterij: 89 kWh
  • Verbruik: 18,7 kWh/100 km (WLTP)
  • Bereik: 555 km (WLTP)
  • Prijs: €67.500

Artikel delen

Alle artikels

Alles bekijken

Alpine A110 S: is meer altijd beter?

Lees meer
Alpine A110 S: is meer altijd beter?

Alpine A110S: Evenwichtskunstenaar

Lees meer
Alpine A110S: Evenwichtskunstenaar

Test: Alpine A110 – Vive la France!

Lees meer
Test: Alpine A110 – Vive la France!