Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Aston Martin Vantage AMR: Zo maken ze ze (bijna) niet meer

Toen hij aan het hoofd kwam van Aston Martin, beloofde CEO Andy Palmer dat er steeds plaats zou zijn voor een manuele versnellingsbak binnen het gamma. Vandaag valt die eer de Vantage te beurt, in de gelimiteerde AMR. We mochten ermee aan de slag.

Aston Martin biedt sinds eind 2019 de Vantage AMR aan, een beperkte oplage waarmee het merk de zestigste verjaardag wilde vieren van zijn overwinning in de 24 Uren van Le Mans, in 1959. Van de 200 voorziene exemplaren krijgen er bovendien 59 de ‘Vantage 59’ kleur die herinnert aan het ‘racing green’ van de winnende DBR1.

vantage-amr-32.

Originele versnellingsbak

De Aston Martin Vantage AMR is rechtstreeks geïnspireerd door de raceversie, de Vantage GTE. Hij moest van bij het begin de meest spicy Vantage in het gamma worden. Ten opzichte van de gewone Vantage schudt hij 95 kilogram van zich af door een strikte carbonkuur voor het dak, de zijspiegels, de diffusor,… Natuurlijk speelt ook het feit mee dat de zware automaat vervangen wordt door een lichtere manuele bak. Manueel schakelen wordt zelfs binnen het sportieve gamma steeds meer een uitzondering op de regel.

vantage-amr-34.

We krijgen hier bovendien een erg bijzondere manuele bak te zien, met 7 versnellingen. Hij houdt bovendien een klassieke race-indeling in, met de eerste links onderaan. Omdat die versnelling alleen bij de start wordt gebruikt, kan je ze zo ook niet per toeval selecteren en de bak om zeep helpen. De andere versnellingen volgen een klassiek H-patroon, wat het voordeel heeft dat je met makkelijker gangwissels zit. Vooral in de jaren ’50 tot ’70 was dit in racewagens de aangewezen oplossing om de toen nog fragielere versnellingsbakken te beschermen. In de Aston Martin merken we dat je je bewegingen goed moet coördineren om te schakelen zonder te haperen. Net zoals het vroeger was.

vantage-amr-30.

Complex maar speels

Werken met deze versnellingsbak vereist een zekere mentale scherpte bij het rijden, zeker wanneer je er de zweep op legt. We twijfelen er niet aan dat wie er zo eentje in de garage mag verwelkomen, wel de tijd zal nemen om met deze versnellingsbak te leren omgaan. Waarna er veel rijplezier wacht. Voor ons was slechts enkele uren rijplezier weggelegd, voor we de sleutels opnieuw moesten inleveren. Het overkwam ons dan ook verschillende keren dat we de tweede versnelling kregen waar we derde zochten, of naar vierde gingen in plaats van naar derde. Gewoontedieren hé. Het maakt dat er wat gewenning nodig is vooraleer je het beste uit deze coupé kan halen.

vantage-amr-31.

We merken wel hoe de manueel geschakelde Aston Martin Vantage AMR speelser lijkt dan de automatisch schakelende versie. In Sport+ moet je zelfs de hele tijd waakzaam zijn om de achterkant in toom te houden. Zeker op doorregende wegen zoals tijdens onze testrit. Hoewel zijn maximum koppel herleid is, blijft er met 625 Nm toch nog een hele brok die je in de hand dient te houden. De 4-liter V8 biturbo beschikt over 510 pk, en de hele cavalerie durft zich wel eens op viriele wijze te manifesteren. De vangrail lijkt nooit veraf, dus we houden het stuur de hele tijd geconcentreerd in de hand. De motor lijkt de hele tijd klaar om toe te slaan. Dat zie je ook in de cijfers: 0 naar 100 in 4 seconden en een topsnelheid die ver boven 300 km/u piekt: 314 km/u. Bij gewone kruissnelheden blijkt de Aston Martin Vantage GTE verbazingwekkend comfortabel. Hierdoor kan je gerust lange verplaatsingen inbouwen. Zelfs in zijn meest extreme versie blijft de Aston Martin Vantage AMR een schitterende GT.

vantage-amr-38.

Aston Martin Vantage AMR
Motor V8 biturbo benzine, 3.982 cc
Pk 510 pk bij 6.000 opm
Nm 625 Nm bij 2.000 – 5.000 opm
0-100 km/u 4 sec
Top 314 km/u
Verbruik 12,5 l/100 km
Testverbruik > 16 l/100 km
CO2 285 g/km
Prijs 211.745 euro

Klaar voor de volgende stap?