Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BYD Atto 3: opzij, Volkswagen!

BYD staat aan de Europese poort met een line-up van indrukwekkende EV’s. Deze Atto 3 moet ons in één klap de Volkswagen ID.3 en ID.4 doen vergeten. Lukt ‘m dat ook?

Pro

Voordelen

  • Kwalitatieve afwerking

  • Aangenaam infotainment
  • 
Praktisch interieur en koffer
Contra

Nadelen

  • Onbekend merk

  • Interieur té kitscherig?

  • Windgeluiden op hoge snelheid

Build Your Dreams - BYD voor de vrienden - de kans is groot dat je nog nooit van dit merkt hebt gehoord. Toch is de Chinese constructeur in de running om dit jaar nog uit te groeien tot de grootste producent van elektrische auto’s. Een mokerslag waarmee het Tesla even op zijn plaats wil zetten. Een wereldspeler worden zonder actief te zijn in (auto-continent) Europa? Dat kan natuurlijk niet! De Atto 3 is de eerste scherpe punt van BYD’s drietand.

BYD Atto 3 (2022) rijdend, vooraanzicht

Dragon Face-design

De Atto 3 is voor BYD wat de ID.3 en ID.4 voor Volkswagen zijn. De basis van de Europese line-up die versterkt wordt door een performante zakensedan (Han) en een comfortabele zevenzits-SUV (Tang). BYD mikt op veilig door de Atto 3 uit te laten komen in het C-SUV-segment. Momenteel hét grootste segment in Europa.

Qua dimensies valt deze Atto 3 dan ook mooi tussen die eerder genoemde ID.3 en ID.4. Kwatongen zullen zelfs beweren dat ze er trekjes van die laatste in zien. Al moeten we BYD een pluim geven. Want het is het eerste Chinese automerk dat niet onder stoelen en banken steekt dat het uit China komt. Met knipogen naar typische Chinese mythologieën en dynastieën van het land. Kijk maar naar de Dragon Face-snuit op deze Atto 3 en de zilveren “drakenschubben” op de C-stijl.

BYD Atto 3 (2022) dashboard

Gitaartje spelen?

Hoewel je de carrosserie nog weinig grensverleggend kan noemen, mochten de (vaak Europese) designers van BYD volledig loos gaan in het interieur. De lijnen op het dashboard refereren aan menselijke spieren, de ventilatiemonden zijn opvallend rond en op elk deurpaneel kom je een opbergvakje tegen dat meteen ook fungeert als gitaartje met drie snaren. Je kinderen zullen je alvast dankbaar zijn.

Aan gimmicks dus geen gebrek in het interieur. Kijk je echter voorbij het speelse design, dan zal je merken dat alles uitermate deftig in elkaar geschroefd zit. Misschien niet naar ieders smaak… maar wel deftig in elkaar. Bovendien is het 12,8 duim grote infotainmentscherm een ware eyecatcher. Het systeem geniet niet alleen een scherpte en reactiesnelheid waarvan Volkswagen enkel maar kan dromen, maar met een druk op de knop roteer je dat scherm ook van een horizontale stand naar een verticale stand. Handig als je navigatie moet gebruiken op lange ritten.

BYD Atto 3 (2022) interieur

Moderne aandrijflijn

Op design en bouwkwaliteit kan je deze BYD Atto 3 op het eerste gezicht niet pakken. Een EV is echter maar zo sterk als zijn aandrijflijn. Hoe zit dat in deze Atto 3? Wel, de crossover is het eerste voertuig van BYD dat gebruik mag maken van een nagelnieuw EV-platform. Dat e-platform 3.0 laat verschillende aandrijfmogelijkheden en batterijdimensies toe.

Voor de Atto 3 speelt BYD op veilig door een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor op de vooras te installeren die zijn energie mag tappen uit een accu van 60,4 kWh. Resultaat? Een sprint naar de honderd van 7,3 seconden en een theoretische range van 420 kilometer (14,3 kWh /100 km). Opladen doet deze Atto 3 aan 11 kW AC en 88 kW DC. Oké, de technische specificaties hebben we achter de rug… hoe rijdt deze Atto 3?!

BYD Atto 3 (2022) laadkabel

Solide indruk

BYD gaf Autoscout24 al de kans om een van de eerste exemplaren van de Atto 3 te testen op West-Europese bodem. Met die kanttekening dat de test door moest gaan op een afgesloten vliegveld (homologatie- en verzekeringskwestie, weet je wel). Al na de eerste meters geeft de Atto 3 een solide indruk. De zithouding is puik en hoewel de Atto 3 sportstoelen herbergt vooraan, zijn die dat vooral qua design. De stoelen zijn namelijk zacht en comfortabel.

Hetzelfde kunnen we zeggen over het rijcomfort dat zeer Europees aanvoelt. De Atto 3 is communicatief en weet zijn weg over het lokale asfalt. Hoewel er verschillende rijmodi zijn, voelt de elektromotor zich in elke stand bij de les en gretig om zijn vermogen af te geven. Het feit dat BYD zijn Europese modellen schoeit met banden van Goodyear en Continental maakt duidelijk dat het Chinese merk er alles aan heeft gedaan om op geen enkel vlak door de mand te vallen.

BYD Atto 3 (2022) rijdend, vooraanzicht 2

Geen levertermijn

Onze eerste test op een afgesloten parcours maakt het natuurlijk moeilijk om een definitief oordeel te vellen. Al twijfelen we niet aan de kunde van de Atto 3. Niet in het minst als we er het succes op andere markten bij nemen. Dat succes heeft hij daar te danken aan zijn mix van kwaliteit en prijs. Maar daar knelt momenteel nog een schoentje…

Op dit moment heeft BYD België nog geen prijs voor deze Atto 3. Al zou die ergens rond de 35.000 euro gaan liggen. Daarmee prijst deze Atto 3 zich fors onder de Volkswagen ID.3 en co en op het niveau van een MG ZS EV. Tegenover die andere Chinees (de ZS) kan de Atto 3 wel uitpakken met een meer solide rijgedrag, afwerking én een warmtepomp (standaard). En dan heeft BYD nog een andere trucje in zijn mouw zitten. De Chinese gigant bouwt eigenlijk zo goed als alles zelf voor zijn modellen. Daardoor heeft het niet te kampen met geplaagde levertermijnen. Goedkoper, even goed dan wel beter afgewerkt én leverbaar… de Europese automerken mogen terecht ongerust zijn.

BYD Atto 3 (2022) rijdend, achteraanzicht

Conclusie

Met de Atto 3 is BYD duidelijk op jacht naar een deel van de Europese verkoop. Met een kwalitatieve afwerking, korte levertermijn en (naar waarschijnlijkheid) fors lager prijskaartje dan zijn Europese concurrenten heeft de Atto 3 alvast de juiste kaarten in zijn hand. Volkswagen wie?

BYD Atto 3 EV (2022)

  • Motor: elektromotor, vooras
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 310 Nm
  • Batterijcapaciteit: 60,4 kWh
  • Laadvermogen: 11 kW AC, 88 kW DC
  • 0-100 km/u: 7,3 s
  • Verbruik: n.b.
  • CO2-uitstoot: 0 g/km (WLTP)
  • Catalogusprijs: n.b.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 BYD BELUX DOLPHIN Static 001

Test: BYD Dolphin, eindelijk een betaalbare EV?

Autotests · BYD
BYD Seal review 2023

Test: BYD Seal, aanval op Europa (2023)

Autotests · BYD
BYD Seal (2023) banner

Test: BYD Seal, China’s antwoord op de Tesla Model 3 (2023)

Autotests · BYD
Ontdek meer