
Test: BYD Seal 6 DM-i - Chinees, maar niet elektrisch (2025)
In het kort
De nieuwe BYD Seal 6 DM-i wil Europeanen ervan overtuigen dat ze niet alleen voor een elektrische SUV moeten kiezen. De grote stationwagen wil ruim en goed uitgerust zijn. Dat gezegd hebbende, blijft zijn belangrijkste argument... de prijs!
Voordelen
- Prijs
- Elektrisch bereik
- Hybride die rijdt als ev
Nadelen
- Koffervolume
- Demping moet worden herzien
- Een beetje te smaakloos?
Een BYD op Autoscout24?
Naar de zoekertjes!
Voor velen is BYD het merk van elektrische SUV's. We kunnen het collectieve onderbewustzijn niet kwalijk nemen, aangezien de Chinezen er in drie jaar tijd vier naar onze markt hebben gebracht. Met de komst van de Seal 6 laat BYD zien dat ze ook sedans en stationwagens maken... en niet te vergeten plug-in hybriden!
Exterieur
In een Europese markt die SUV's en andere hoogpotige voertuigen lijkt te bevoordelen, is de nieuwe BYD Seal 6 een onverwacht frisse wind. Toch is het niet de slankste en fijnste van de stationwagens - en ook niet van de sedans. De Chinees meet 4,84 m lang en 1,50 hoog.
Dat gezegd hebbende, verbergt het design van BYD de grootte van het beest goed. Aan de voorkant geeft zijn dubbele visuele handtekening in dubbele komma's hem het uiterlijk van een BMW 5-serie (vorige generatie), terwijl zijn grille fijn en uitgestrekt wil zijn. Op de flanken is het praktische aspect van de stationwagen overduidelijk, want de ontwerpers hebben niet de intentie er een fastback van te maken.
Interieur
Terwijl het exterieur sereen en hoogwaardiger wil zijn dan sommige andere modellen van het merk, is het interieur veel vertrouwder. Net als bij de Seal en Seal U is het zeethema nog steeds aanwezig. De vormen zijn dus vloeiend, terwijl de afwerking van zeer goede kwaliteit blijft.
Zoals gebruikelijk bij BYD-producten wordt het dashboard gedomineerd door een touchscreen dat alle functies overneemt. Het meet 12,8 inch in de instapversie en groeit naar 15,6 inch op de Comfort-versie. Het infotainment blijft rommelig, maar de Chinezen blijven een reeks bedieningselementen op de middenconsole leveren, wat de ergonomie ten goede komt.
Gezien de 4,84 m lengte van het beest, is het geen verrassing dat de BYD Seal 6 Touring een mooie binnenruimte biedt. Dat gezegd hebbende, lijkt het erop dat de verhoudingen van de Chinese markt de overhand hebben gekregen. Met andere woorden: de beenruimte op de achterbank is royaal, maar de kofferbak meet 500 liter. Dat is onder het gemiddelde van het segment, vooral als je bedenkt dat er geen batterij onder de kofferbakvloer zit...
Motor
Geen batterij, in een BYD? Maak je geen zorgen, de Seal 6 is wel degelijk uitgerust met een accu, maar zijn "Blade-batterij" is geïntegreerd in het chassis onder de passagiers. Bovendien moet worden opgemerkt dat het hier gaat om een plug-in hybride. De Seal 6 DM-i is daarom uitgerust met een 19 kWh batterij (of 10,5 kWh in de instapversie) die hem een elektrisch bereik geeft van meer dan 100 km (of 50 km in de instapversie).
Zodra dit bereik is uitgeput, schakelt het hybridesysteem van de BYD Seal 6 een 1,5-liter viercilinder benzinemotor aan die onder de motorkap zit. Deze functioneert in de meeste gevallen als generator, die de batterij en de elektromotor op de vooras voedt, maar hij kan indien nodig ook de voorwielen aandrijven - bijvoorbeeld bij stabiele hoge snelheden. Het systeem produceert 212 pk en 300 Nm koppel, en het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 1,5 l/100 km met CO2-uitstoot van 38 g/km. De instapversie is minder krachtig (183 pk) vanwege zijn kleinere batterij. Zijn officiële verbruik is 2,6 l/100 km voor 60 g/km CO2.
Op de weg
Hoewel we je vanaf het begin hebben geschreven dat de nieuwe BYD Seal 6 DM-i geen elektrische auto is, maakt hij op de weg een perfecte imitatie. De elektromotor zorgt immers voor het grootste deel van de aandrijving. Het rijplezier, bestaande uit koppel en soepelheid, blijft dus goed aanwezig. Zelfs wanneer de viercilinder uit zijn slaap ontwaakt, verandert het beeld niet veel omdat deze motor in zijn eigen hoekje bromt zonder zich te laten horen of voelen.
Vergeleken met de meerderheid van zijn concurrerende plug-in hybriden, is het elektrische rijplezier dus het sterke punt van deze BYD Seal 6 Touring. Dat gezegd hebbende, kunnen we hetzelfde niet zeggen over zijn comfort. Elk BYD-chassis lijkt te zijn ontwikkeld door een ander team. Bij de Seal 6 hebben de ingenieurs gekozen voor een iets te stijve vering en een zwakke demping. Het resultaat: de filtering van de grote stationwagen is rommelig en hij schommelt en pompt overmatig op grote compressie.
Prijs
Dit kleine minpunt van de vering zal echter geen bestuurders afschrikken, want de Seal 6 blijft aangenaam in het dagelijks gebruik. Als dat echter niet het geval zou zijn, zou de eindprijs alle tekortkomingen compenseren. De instapversie Boost, met zijn kleine 10,5 kWh batterij, is verkrijgbaar vanaf €37.990, terwijl de grote batterij en het extra vermogen van de Comfort-versie minimaal €43.990 kost. Voor de sedan moet je €1.000 aftrekken.
Daarmee is de krachtigste en best uitgeruste BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort voordeliger dan de Volkswagen Passat eHybrid of Peugeot 508 SW Plug-in Hybrid. Hij overtreft ze met meer dan €10.000, zonder de royalere uitrusting van de Chinese auto mee te tellen...
Besluit
Met de komst van de Seal 6 DM-i Touring slaat BYD hard toe in het segment van grote plug-in hybride stationwagens. Zijn ruimte, bereik en elektrisch rijplezier zijn sterke punten, terwijl zijn prijs hem in een compleet andere klasse plaatst!
Technische fiche: BYD Seal 6 DM-i Touring Comfort (2025)
- Motor: elektromotor + 4-cilinder, 1,5 liter turbo
- Vermogen: 212 pk
- Koppel: 300 Nm
- Transmissie: vaste verhouding
- 0-100 km/u: 8,5 s
- Topsnelheid: 180 km/u
- Kofferbak: 500 liter
- Verbruik: 1,5 l/100 km (WLTP)
- Batterij: 19 kWh
- Bereik: 100 km (WLTP) CO2: 38 g/km (WLTP)
- Prijs: €43.990