Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Cupra Formentor: zeg niet langer ‘Seat’

Sinds Cupra zich begin 2018 afscheurde van moederhuis Seat, moest de Cupra Ateca voor de naamsbekendheid zorgen. Dat lukte niet zonder slag of stoot. Slaagt de Formentor, Cupra’s eerste eigen model, daar beter in?

Net zoals Abarth zich in 2007 als een eigen merk ging positioneren, los van Fiat, deed Seats sportieve dochtermerk enkele jaren geleden hetzelfde. Alleen debuteerde het met de Ateca, een SUV die bij Seat het gros van de verkoop voor zijn rekening neemt. Voor het grote publiek was het niet eenvoudig om te zien hoe de Cupra Ateca nu precies anders was dan de Seat-versie, terwijl SUV’s en sportiviteit zelden hand in hand gaan.

Daar moet deze Formentor verandering in brengen. De wat? De Formentor, genoemd naar een schiereiland op Mallorca en Cupra’s eerste echt eigen model dat niet op een Seat gebaseerd is. Dat wil Cupra in de toekomst nog vaker doen, onder meer met de elektrische El-Born. De Cupra Leon moet dan weer bewijzen dat de Spanjaarden niet alleen maar SUV’s willen uitbrengen.

AS24 Formentor voor

Hoge hatchback

Met wat goeie wil hoef je deze Formentor trouwens ook niet als een SUV te beschouwen: met 1,51 meter is hij amper een goeie vuist hoger dan de Leon, en vanuit bepaalde hoeken heeft hij dan ook meer weg van een hatchback op hoge poten dan van een crossover. Vooraan herken je de Seat-designtaal wel in de lichtblokken en het radiatorrooster en achteraan in de doorlopende led-strook tussen de lichtblokken, maar het design oogt verfrissend anders. En er zijn uiteraard genoeg bronzen accenten om je aandacht af te leiden: in het logo, de 19-duimsvelgen, de Brembo-remmen, enzovoort.

Binnenin is de Seat-stempel duidelijker. Je krijgt weliswaar stevige sportzetels die uitstekende steun geven en een sportstuur met startknop en knop voor de rijmodi, maar de inspiratie komt duidelijk uit de Leon. Het instrumentenpaneel is dus digitaal, het infotainmentscherm domineert het dashboard, inclusief klimaatregeling, en de keuzehendel voor de DSG-versnellingsbak (er is geen manuele versie) is een klein pookje. Jammer dus dat je de pook niet meer naar voor of naar achter kunt duwen om op- of terug te schakelen, temeer omdat de schakelpeddels achter het stuur te klein zijn om comfortabel te bedienen. Gelukkig staat de afwerking naar Spaanse normen wel op hoog niveau.

AS24 Formentor interieur

Volkswagen-roots

Je hebt het al door: onder deze Formentor schuilt natuurlijk het MQB Evo-platform van de Volkswagen-groep. Dat maakt dat de 2.0 TSI van 310 pk onder de motorkap een oude bekende is: hij werd onder meer gebruikt in de vorige Volkswagen Golf R, en duikt als versie met 300 pk ook wel eens op in de VW T-Roc R, Audi SQ2 en... Cupra Ateca. Naast deze topversie plant Cupra nog een plug-inhybride van 245 pk (met de aandrijflijn van de VW Golf GTE en Skoda Octavia RS iV) en 204 pk, maar ook... een 1.5 TSI, 2.0 TSI en 2.0 TDI.

Dat maakt de Formentor al wat minder uniek, want die klassieke motoren zitten uiteraard in de Seat Ateca, die als FR-versie ook al behoorlijk sportief voor de dag komt. De Formentor is met 4,45 meter wel iets langer dan de Seat/Cupra Ateca, maar maakt het verschil vooral door zijn lagere zwaartepunt. Daardoor rijdt de Spanjaard echt als een hoge hatchback, met onverstoorbare koetswerkcontrole, ook wanneer het tempo de hoogte in gaat.

AS24 Formentor rijdend

Klinisch efficiënt

Die verdienste komt uiteraard op naam van de 4Drive-vierwielaandrijving, die de voorkeur geeft aan de voorwielen maar de achterwielen snel in het spel betrekt wanneer dat nodig is. Het zorgt ervoor dat deze Formentor een onberispelijk efficiënt weggedrag heeft, en hij zijn koers ook in de bochten moeiteloos kan vasthouden. ‘Moeiteloos’ is ook de juiste omschrijving voor de acceleraties: de Cupra heeft amper 4,9 seconden nodig om 100 km/u te halen, maar omdat hij zijn maximumkoppel van 400 Nm al redelijk vroeg vrijgeeft, levert dat weinig echte sensaties op. Ook het kunstmatige motorgeluid kan daar maar weinig aan verhelpen.

Doe je het liever wat rustiger aan, dan kan dat ook. Met de rijparameters in hun comfortabelste stand is de adaptieve ophanging nog steeds stug maar aangenaam genoeg voor dagelijks gebruik, worden de motordecibels in het interieur teruggeschroefd en biedt het stuur minder weerstand. Het maakt dat deze Cupra Formentor twee gezichten heeft en... dat we het gevoel krijgen dat we dit allemaal al eens gezien hebben.

AS24 Formentor achter

Conclusie

Want met een prijskaartje van zowat 47.000 euro (de officiële prijzen volgen nog) speelt de Formentor helemaal mee op het niveau van de andere Jekyll & Hyde-auto’s uit de Volkswagen-stal. De minder dure Volkswagen T-Roc R bijvoorbeeld, maar zeker ook de Audi SQ2 die na zijn facelift binnenkort terugkeert, en zelfs de Cupra Ateca. Het maakt dat deze Cupra Formentor vooral op zijn design zal moeten rekenen om het verschil te maken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Cupra Formentor 2021 banner

Cupra Formentor 1.5 TSI 150: sportief genoeg?

Autotests · CUPRA
AS24 Cupra banner

Cupra Leon Break e-Hybrid: tussen twee vuren

Autotests · CUPRA
Ontdek meer