Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Fiat Doblo – Familieplezier

Van de vorige generatie Doblo heeft Fiat een miljoen stuks verkocht. De opdracht voor de nieuwe ludospace is eenvoudig: beter doen. De eerste voortekenen zijn gunstig. De Doblo is niet alleen gegroeid, hij is op alle vlakken een betere auto geworden ook.

Fiat heeft kosten noch moeite gespaard voor de nieuwe Doblo. 450 miljoen euro heeft de ontwikkeling van het model gekost. Dit is voor 97 procent een nieuwe auto.

Om te beginnen is de Doblo gegroeid. Met 4,39 meter is hij 18 centimeter in lengte toegenomen. Meer binnenruimte en meer koffer is het logische gevolg. Met een maximaal laadvolume van 3.200 liter, troeft de Fiat Doblo momenteel al zijn concurrenten af (Peugeot Partner, Renault Kangoo, Citroën Berlingo,...). In standaard vijfzitsconfiguratie houd je 790 liter koffer over voorbij de achterbank. Je kan die achterbank makkelijk in ongelijke delen neergooien overigens. De optionele derde zitrij blijft beter voorbehouden aan kleine kinderen, of voor korte verplaatsingen. Met zijn grote kofferklep en dubbele schuifdeuren legt Fiat de nadruk op gebruiksgemak.

Een van de grote verbeteringen aan de nieuwe Doblo, is de individuele wielophanging, zowel voor- als achteraan. Daarbij heeft Fiat de nadruk gelegd op rijcomfort, waardoor de Doblo over het asfalt glijdt. Dankzij de competente ophanging, heeft de bestuurder meer dan voorheen de indruk met een personenwagen te rijden, en niet met een busje.

1 benzine, 3 diesels

Het motorenpallet blijft bescheiden. Fiat biedt slechts één benzineversie aan: een 1.4 met 95 pk (7,2 l/100 km). Deze motorisatie bestaat ook in een aardgasversie. Maar het leidt weinig twijfel dat bij ons de diesels met het grootste deel van de taart gaan lopen. De 1.3 common rail turbodiesel heeft 90 pk ter beschikking, de 1.6 JTD is 105 pk sterk. Deze laatste motor, die we al kennen uit de Bravo, is overigens een van de betere 1.6 diesels op de markt. Deze is de enige met een zesbak in het gamma. En in het najaar wordt hij ook beschikbaar met een automaat. Topper is de 2.0 Multijet diesel met 135 pk.

Start/stop

Om het verbruik te drukken zijn alle versies uitgerust met een start/stop-systeem, en hebben de diesels roetfilters. De 1.4 benzine haalt 7,2 l/100 km (CO2: 166 gr/km) maar is met een 0 tot 100 in 15,4 seconden geen sprinter. Hij is wel de goedkoopste Doblo, aan 15.710 euro. De 1.3 JTD (129 gr/km, 4,9 l/100 km) is slechts een halve seconde sneller, maar ook bijna 2.000 euro duurder. De 1.6 en 2.0 JTD worden alleen in de duurdere afwerkingen aangeboden, en beginnen aan respectievelijk 19.690 euro en 21.890 euro.

In de Active basisuitvoering vind je standaard ESP, elektrisch bediende ruiten, centrale vergrendeling en een 12 Volt-aansluiting vooraan. Radio/cd wordt pas standaard vanaf de Dynamic-uitrusting.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Fiat 500e 3+1 2021 banner

Fiat 500e 3+1: hernieuwde Italiaanse flair

Autotests · Fiat
AS24 Fiat banner

Fiat 500e: elektroshock

Autotests · Fiat
AS24---Fiat-Panda-500-Hybrid-(12)

Fiat 500 & Panda Hybrid: Blauw is ook groen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer