Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Fiat Doblo – De steunpilaar van families

De tweede generatie van de Fiat Doblo heeft een doorgedreven verjongingskuur achter de rug, zowel uiterlijk als technisch. Fiat koos voor ingrijpende wijzigingen.

Fiat laat nog steeds de keuze tussen twee mogelijke lengtes in wielbasis en twee mogelijke dakhoogtes. Je zou op het eerste gezicht kunnen denken dat de vernieuwde Doblo niet meer is dan een gemoderniseerd gezicht met wat virielere trekken in profiel. Fiat heeft de motorkap, lichtblokken en de grille hertekend. Achteraan heeft hij nieuwe lichtblokken gekregen.

Maar het interieur geeft prijs dat Fiat zich meer moeite troostte. De afwerking is niet langer armtierig. Op slag straalt de Doblo meer warmte uit. Natuurlijk hangt dat gevoel af van het afwerkingsniveau dat je verkiest, Pop, Street of Lounge. Waar we de herwonnen charme wel appreciëren, dankzij de betere plastics en de verbeterde afwerking, vinden we het wel jammer dat het in dit soort auto wat zoeken is naar opbergvakjes vlakbij.

In te delen naar wens

Met een ludospace als deze hoop je natuurlijk telkens de hele stam te kunnen verhuizen, inclusief de bagage. Of het nu voor een weekend is of voor een hele maand. Of voor een verhuis. De lange versie met verhoogd dak heeft het wat dat betreft het makkelijkst. In de korte versie durven we niet te klagen over het bagagevolume eens de achterbank is weggeklapt. Maar hierin zeven passagiers en hun bagage vervoeren? De stoelen van de derde rij - een optie van 730 euro - nemen 790 liter kofferruimte weg.

Wanneer het op comfort aankomt, hebben de inzittenden vooraan niet te klagen. Wie op de derde rij moet plaatsnemen, denkt daar misschien anders over. Er is niet alleen de beperkte beenruimte, maar ook de te rechte rugleuningen.

Gunstige invloeden

Wat de technische verbeteringen betreft, merkt Fiat op dat het de ophanging gewijzigd heeft. Dat moet de Doblo comfortabeler maken. Ook de geluidsisolatie is beter, en de versnellingsbak schakelt zachter. Aanpassingen aan het motorenaanbod zijn er niet. België moet zich tevreden stellen met de 1.6 Multijet diesel, met 90 pk of met 105 pk. Ook is er de 1.4 16V benzine met 95 pk, of de 1.4 T-Jet op aardgas (120 pk), die slechts 4,9 kg gas/100 km verbruikt. Daarbij is er keuze uit ofwel een manuele vijfbak, of een manuele zesbak.

Aangename verrassing

Al na de eerste kilometers met de Doblo met korte wielbasis en de 1.6 Multijet Diesel met 105 pk, stellen we vast dat Fiats aanpassingen een voelbare verbetering voortbrachten. Zowel het motorlawaai als de windgeluiden blijven mooi uit het interieur geweerd. Je moet er geen mirakels van verwachten, maar de diesel geeft blijk van enige punch. Al van minder dan 2.000 opm is hij beschikbaar.

De wegligging laat een goede indruk na. De ophanging heeft het beste voor met uw ruggenwervels, maar de rolbewegingen mochten wat ons betreft beter onder controle gehouden worden. De stuurbekrachtiging had eveneens directer gemogen. Kleine foutjes, die we de Doblo graag vergeven. Niet alleen is er zijn zuinige 5,2 l/100 km (138 gr/km CO2), maar ook zijn prijs mag er wezen: vanaf 19.850 euro. Voor wie gewoon een auto zoekt om vlot van punt A naar punt B te raken, heeft de Doblo alle juiste kenmerken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

AS24 Fiat 500e 3+1 2021 banner

Fiat 500e 3+1: hernieuwde Italiaanse flair

Autotests · Fiat
AS24 Fiat banner

Fiat 500e: elektroshock

Autotests · Fiat
AS24---Fiat-Panda-500-Hybrid-(12)

Fiat 500 & Panda Hybrid: Blauw is ook groen

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer