Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford C-Max 1.6 TDCi – Als vanouds

De C-Max was langs Fords noch mossel, noch vis verhaal bij de compacte monovolumes. Met het nieuwe model maakt Ford een duidelijke keuze: zowel een vijfzits (C-Max) als een zevenzits (Grand C-Max) type. Wij gingen aan de slag met de kleine C-Max met de 1.6 TDCi motor.

De C-Max is altijd een buitenbeentje geweest onder de compacte monovolumes. Hij stuurde stukken snediger dan de doorsnee Renault Scénic of Citroën Picasso, maar kreeg op zijn donder in het praktische vraagstuk. Leuk, maar niet zo praktisch. En laat dat net een behoorlijk minpunt voor een monovolume zijn.

Dynamiek

Met het nieuwe model heeft Ford er alles aan gedaan om zijn dynamische imago te bewaren. Hij mag als eerste het onderstel van de nieuwe Focus – verwacht in 2011 – presenteren. Daar kunnen we heel kort over zijn: dat stelt niet teleur. De C-Max vrijwaart vlot zijn titel van meest sportieve monovolume, zelfs met het bescheiden vermogen van 115 pk uit de 1.6 TDCi.

Dankzij zijn vlotte manuele zesbak valt hij steeds mooi in de toerenband. De turbodiesel beschikt over een nieuwe generatie common rail inspuiting en over een kleinere turbo, die sneller paraat staat. Zijn maximum koppel van 270 Nm, wordt kortstondig 285 Nm dankzij een overboost. Ford geeft 4,6 l/100 km (CO2 119 gr/km), maar tijdens de winterse testomstandigheden met veel files en veelvuldig gebruik van ruitondooiing en verwarming, was 6,4 l/100 km het resultaat.

Afwerking

Ford beroemt er zich nu al jaren op dat het de leukst sturende auto’s in hun segment aanbiedt. Dit klopt, en gelukkig bevestigt de C-Max dat dit ook met het nieuwe model het geval is. Alleen moet Ford dringend beseffen dat het dit hoofdstuk volkomen beheerst, en er andere uitdagingen wachten: de interieurafwerking.

Toen Ford de huidige Fiesta op de markt bracht, volgde een zucht van opluchting dat de ‘Blue Oval’ eindelijk begrepen had dat het niet meer onder de mensen kon komen met een triestige boordplank. Alleen, Ford doet nu niets anders dan die boordplank van de Fiesta kopiëren naar zijn andere modellen. Een niet onaardig interieur in een stadswagen is één zaak, maar in een monovolume van 20.000 euro mag je meer verwachten. Zoals Volkswagen met de Touran en Citroën met de Picasso aantonen.

Trend

De afwerking van het basismodel Trend is op zich niet slecht, maar scoort onder het niveau van de concurrentie. Tussen de boordplank en de zijpanelen gaapt een gat dat nooit binnen VW’s tolerentiemarges zou passen, en de harde plastics laten geen te beste indruk na. Het is een gemiste kans dat Ford je wel in twee tellen comfortabel achter het stuur kan doen plaatsnemen, maar dat niet kan doen in een omgeving waar je uren in zou willen slijten. Met zijn koffer van 432 liter tot maximaal 1.723 liter, komt de nieuwe C-Max overigens praktischer voor de dag dan zijn voorganger.

Titanium

In Trend kost de 1.6 TDCi 115 pk 21.850 euro. De sprong naar Titanium (23.850 euro) is duur, maar wel een aanrader. Hij ziet er beter uit, en is beter uitgerust, onder meer met een 12Volt-aansluiting achteraan en automatische airco. En hij blijft dan nog onder de prijs van de VW Touran en de Renault Scénic.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ford Focus ST Track Pack (2023) banner

Test: Ford Focus ST Track Pack, de perfecte hot hatch? (2023)

Autotests · Ford
Ford Ranger Raptor (2023) banner

Ford Ranger Raptor: atletische kolos

Autotests · Ford
Ontdek meer