
Eerste contact: Ford Mustang – Welkom in Europa, baby
De eerste reden om eindelijk een Mustang op je shoppinglijst te zetten: je kan gewoon naar de Ford-dealer om de hoek – tussen de Focus’en en de Fiesta’s – op onderhoud, of indien nodig om de garantie te doen naleven.
Redelijk
Dit is een heel redelijk argument, maar lang niet het enige dat deze auto naar voor kan schuiven. De Ford Mustang is in de Verenigde Staten steeds een rationele keuze geweest. Hij wil flink wat paarden voor behoorlijk weinig geld brengen. Bij ons moet je er waanzinnige rijtaksen voor over hebben, om van dit Amerikaans plezier te mogen proeven. Of je moet meteen voor een oldtimer gaan. De V8 is bovendien pas vrij laat in zijn geschiedenis onder de motorkap van de Mustang gekomen. Oorspronkelijk had hij slechts een naar Amerikaanse normen bescheiden zescilinder meegekregen.
De Ford Mustang die we nu te zien krijgen, volgt die filosofie eigenlijk perfect. Zijn prijs blijft heel competitief, en komt met een 2.3 turbomotor… met slechts vier cilinders. Bescheiden zouden we hem niet noemen, hij komt nog steeds aan 317 pk en 430 Nm. Dat is minder dan de V8, maar anderzijds: dit is wel de motor die we in de volgende Focus RS mogen verwachten. Met een 0 naar 100 in 5,8 seconden en een top van 233 km/u is hij voldoende snel om verrassingen te veroorzaken. Je kan, wanneer je voorzichtig bent tenminste, het verbruik onder 8 l/100 houden. Ford geeft zelf 8,0 l/100 km op en 179 gr/km CO2. Onder de indruk? Wij wel hoor.
Je moet er zelfs niet aan twijfelen, deze motor heeft voldoende in huis om je duchtig te amuseren in de nieuwe Mustang. Hij komt met een uitstekende manuele zesbak (automaat in optie) die het beste uit de motor naar voor brengt. Hij schakelt precies, wat stoer en met korte schakelwegen. Ja OK, een viercilinder klinkt niet als een V8. Maar Ford heeft nog op het geluid van de uitlaat gewerkt en een resultaat gecomponeerd dat wel in lijn ligt met het stoere uiterlijk van de pony car. Ford vraagt 35.000 euro (cabrio: +4.000 euro), wat eigenlijk zo goed als cadeau is. Leder, airco enzovoort zit er reeds allemaal in.
The Beast
Moest je de fiscale rekening kunnen uitschakelen, het zou heel moeilijk zijn om te weerstaan aan de V8. Die is slechts 5.000 euro duurder dan de viercilinder. En dank krijg je een 5.0 V8 met 420 pk. Wat klinkt dat toch goed, zo’n Amerikaanse atmosferische V8. Hij vliegt niet vooruit, al is 4,8 seconden voor de 0 naar 100 toch niet min, maar is steeds beschikbaar. Hij drukt je meteen in je stoel, en het duurt lang voor je de volgende versnelling moet opzoeken. Zoals iedereen weet: het is beter wanneer het langer duurt. De manuele zesbak is de standaardkeuze, een automaat kost 2.000 euro extra.
De kers op de taart is de wegligging. Hij helt niet over, het stuur communiceert zoals wij dat verwachten, het koetswerk deint niet, het ESP is discreet en laat zich in de Track-modus zelfs uitschakelen. De ophanging is meer op dynamiek afgesteld, zonder het comfort compleet uit het oog te verliezen. Je zou al bijna denken dat de Mustang voor de Europese markt is geboren. Zelfs de meest veeleisende chauffeurs zullen onder de indruk zijn van de rijkwaliteiten van deze Ford Mustang. Dit is zonder twijfel de beste in de rij, want hij weerlegt tal van vooroordelen over Amerikaanse auto’s. Voor deze prijs heb je bovendien slechts een basismodel bij de Duitsers. Geef toe, u wil wel een simulatie laten maken van wat hij u zou kosten, niet?
Actueel aanbod aanbiedingen

Ford MustangMustang 2.3 Eco Boost
€ 28.495- 04/2017
- 48.940 km
- Benzine
- 8,0 l/100 km (comb.)

Ford Mustang2.3, Cuir Chauff/Ventil, Cruise Adapt
€ 29.990- 07/2019
- 86.837 km
- Benzine
- 9,0 l/100 km (comb.)

Ford Mustang2.3i | Automaat | 1ste eigenaar | Top Occasie
€ 32.999- 12/2017
- 34.500 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Ford Mustang* New Mustang Dark Horse - V8 - Blue Ember *
€ 59.9901- 06/2024
- 11.689 km
- Benzine
- 11,8 l/100 km (comb.)

Ford MustangCabrio * Boîte manu * B&O * Sièges vent/chau
€ 38.000- 05/2019
- 53.906 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Ford Mustang
€ 6.990- 06/2007
- 120.000 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Ford MustangSport
€ 21.990- 05/2016
- 91.000 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Ford MustangMach-E
€ 30.000- 11/2021
- 46.242 km
- Elektrisch
- - (kWh/100 km)

Ford MustangMustang 2.3ESS/ECHAPMENT SPORT/JA19/LIFT MODEL
€ 24.999- 06/2019
- 148.890 km
- Benzine
- 9,0 l/100 km (comb.)

Ford Mustang2.3 ECOBOOST FACELIFT CARBON COCKPIT NAVI CAMERA
€ 29.990- 02/2019
- 105.990 km
- Benzine
- 9,0 l/100 km (comb.)

Ford MustangMustang Convertible 2.3 EcoBoost
€ 25.750- 11/2016
- 101.119 km
- Benzine
- 8,2 l/100 km (comb.)

Ford MustangGT 5.0 V8 CUIR CLIMATISATION GPS CAMERA
€ 34.990- 07/2015
- 19.768 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Ford MustangBLACK EDITION BENZINE AUTOMAAT 35000KM!!!!!
€ 39.990- 07/2019
- 35.434 km
- Benzine
- - (l/100 km)
Nieuw
Ford MustangCoupe 2.3 i 317pk Automaat Sport '17 (37449)
€ 25.400- 03/2017
- 99.985 km
- Benzine
- 9,8 l/100 km (comb.)
Nieuw
Ford Mustang5.0i V8 450CV GT" 06/2023 !! 44.000KM !! RECARO !!
€ 43.900- 06/2023
- 44.176 km
- Benzine
- 11,8 l/100 km (comb.)

Ford MustangMACH ONE 5.0 i V8
€ 49.950- 06/2023
- 8.700 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Ford Mustang2.3i EcoBoost 317Ch Boite Meca 6V/Garantie 12 Mois
€ 25.990- 11/2017
- 93.000 km
- Benzine
- 8,0 l/100 km (comb.)

Ford MustangEcoBoost AUT
€ 28.900- 08/2017
- 45.053 km
- Benzine
- 9,8 l/100 km (comb.)

Ford MustangCOUPE ECOBOOST 85000KM
€ 27.900- 08/2016
- 85.714 km
- Benzine
- - (l/100 km)


