Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe design – bekende functies

Ontdek nu ons nieuw design, die we stap voor stap over de hele website heen gaan implementeren.

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Ford Puma: Gezinsvriendje

Sportief sturend en verbazend praktisch. Zo wil de Ford Puma het verschil maken met alle andere stads-SUV’s zoals de Renault Captur of de Peugeot 2008.

Voor ons is een Ford Puma nog steeds een charmante kleine sportcoupé. Het is dus met enige achterdocht dat we naar de zoveelste SUV in het rijtje kijken. Met zijn lengte van 4,2 meter is hij weliswaar 15 centimeter langer dan de Fiesta, maar hij blijft wel nog lekker handig in de stad. Ook het gewicht is voor een SUV goed onder controle gehouden: 1.280 kilogram.

Puma Titanium X 046

Extra kofferbak

Uiterlijk zijn er weinig verrassingen aan de Ford Puma, maar aan de binnenkant is dat anders. Hij is ruimer dan je zou denken en is duidelijk berekend op een gezin van vier. Dat kan je niet van al zijn concurrenten zeggen. Bovendien heeft Ford voor een erg handige koffer gezorgd. De licht hybride varianten moeten een batterij kwijt in de koffer, waardoor die ‘slechts’ 401 liter groot is, de klassieke benzinemotoren beschikken over 456 liter. Met de achterbank plat kan dat 1.216 liter (1.161 liter voor de hybrides) worden.

Puma Titanium X 066

Door het flexibel rolgordijn volledig aan de kofferklep te bevestigen, wint Ford een beetje ruimte en kan het een laadbreedte van 97 centimeter aanbieden. Nog handig: onder de verstelbare koffervloer vind je een bijkomende opbergbak die tot 80 liter groot kan zijn. Hij beschikt over een ruwe kunststof bekleding en onderaan heeft hij een stop waardoor je de vuile botten niet alleen kan opbergen zonder de koffer helemaal vuil te maken, maar je kan ook meteen die botten schoonmaken in wat Ford de Mega Box noemt.

Puma Titanium X 053

Beperkte hybride

De Ford Puma trekt naar de markt met een al bij al beperkt motorenpallet. Benzine heb je alleen in combinatie met 1-liter driecilinder turbomotor, en in mei volgt er één diesel: de 1,5-liter TDCi met 120 pk. Bij de benzinemotoren heb je de keuze tussen 125 pk of 155 pk. De 155 pk is sowieso een mini-hybride (mHEV), voor de 125 pk-motor is er zowel een mHEV als een gewone benzinevariant. De mHEV is slechts 400 euro duurder. De batterij – een lithium-ion exemplaar in de koffer – kan de Puma niet zelfstandig elektrisch voortbewegen, maar zorgt wel voor een korte boost om zo de benzinemotor te ontlasten. Dat drukt volgens Ford in stadsverkeer het verbruik met 10 procent.

Puma Titanium X 044

De 125 pk mini-hybride verbruikt volgens de WLTP-meting gemiddeld 5,5 l/100 km, zonder hybride systeem is dat 5,7 l/100 km. De hybride zal vooral in Vlaanderen belangrijk zijn, omdat hij de CO2-uitstoot doet zakken van 132 g/km naar 124 g/km. Enerzijds kan hij even een boost van 50 Nm geven om de benzinemotor te vervangen, anderzijds kan hij bij plankgas ook een 20 Nm extra toevoegen in lage toeren om een inhaalmanoeuvre sneller te laten verlopen. In de praktijk lijkt het nut van de mHEV eerder beperkt. Zelfs met een rustige rijstijl zie je het verbruik makkelijk richting 7 l/100 km schuiven, een kwaal van wel meer kleine motoren in een groot koetswerk.

Puma Titanium X 128

Comfort en dynamiek

We reden zowel de 125 pk mini-hybride als de 155 pk-variant. Die laatste was iets sportiever – ST Line – wat zich in stadsverkeer vertaalde in een redelijk droge demping op drempels. Maar bij gewone kruissnelheden is hij heel comfortabel. We hadden het persoonlijk meer voor de 125 pk in de meer luxueuze Titanium-uitvoering. Die stuurt zo snedig en licht als je van een Ford verwacht, terwijl hij net iets comfortabeler blijkt in de stad. Alleen de manuele zesbak kon ons iets minder bekoren, die mist wat precisie in de geleiding. De prestatieverschillen tussen de 125 pk en de 155 pk zijn beperkt. Die laatste haalt 100 in 9 seconden, de 125 pk mini-hybride doet er 0,8 seconden langer over.

Puma Titanium X 003

Ford brengt de Puma voorlopig uitsluitend in meer luxueuze uitvoeringen op de markt. Dat doet je in het begin even schrikken van de prijs, tot je de uitrusting bekijkt. DAB-radio, navigatie, Car Play en Android Auto, cruise control, airco, lendensteun vooraan én massagefunctie. De basisprijs van de Ford Puma bedraagt 23.200 euro.

Puma ST-Line X 019

Ford Puma 1.0i Ecoboost mHEV
Motor driecilinder-in-lijn turbobenzine, 999 cc
Pk 125 pk bij 6.000 opm
Nm 170 Nm bij 1.400 -4500 opm (200 Nm overboost)
0-100 km/u 9,8 sec
Top 191 km/u
Verbruik (WLTP) 5,5 l/100 km
Testverbruik 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot (WLTP) 124 g/km
Prijs 23.600 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Ford Explorer PHEV: Captain America brengt redding

Autotests · Ford

Ford Focus Active 1.5 Ecoboost: Een ander soort crossover

Autotests · Ford

Ford Mondeo Hybrid Clipper: Ha, bestaat dat?

Autotests · Ford
Ontdek meer