Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Transit Connect Electric – Elektronische postbezorger

Goed een jaar nadat we de eerste berichten van Fords eerste elektrisch aangedreven voertuig mochten vernemen, kunnen we écht met de Ford Transit Connect Electric proefrijden… Wordt dit de postbezorger van morgen?

Het gaat hier om een prototype met een geschatte waarde van 250.000 euro, speciaal overgekomen vanuit het VK. En Gary Whittam, zelf gepensioneerd bij Ford UK, maar vandaag de baas van Azure Dynamics – het bedrijf dat de volledige elektro-ombouw van de Connect verzorgt – verzekert ons een met verstomming geslagen gezicht als we met deze Electric-versie rijden. Dat belooft!

Actieradius

Zonder de Electric-stickers ziet hij er in ieder geval heel ‘normaal’ uit. Qua laadvolume (3,8 m3) verlies je niets in vergelijking met de gewone Connect. De Lithium-ion batterijen bevinden zich immers onder de laadvloer, vlak vóór de achteras. Door hun gewicht zakt het maximale laadvermogen met 120 kg tot 500 kg. Achter het stuur - bij dit prototype nog aan de rechterkant - is de toerenteller vervangen door een klok die de resterende actieradius (max. 130 km) voorspelt. Al naargelang de rijstijl dus en met een nauwkeurigheid tot op 2 à 3 km.

Één versnelling

Het tweede grote verschil is dat de Connect Electric slechts één versnelling heeft. De pook is er eentje van een automaat, maar er zit in feite geen versnellingsbak onder. Je hebt wel de keuze om te rijden in ‘D’ of in eerste of tweede. In stand ‘1’ reageert de Connect Electric het felst. Hij reageert kwieker op het, euh … gaspedaal en vertraagt sneller van zodra je de rechtervoet optilt. Het klinkt gek, maar eigenlijk is dit de meest aangewezen manier om de acculading te sparen. Want remmen doe je in deze ‘versnelling’ op de motor, dus zonder het rempedaal te gebruiken, en op dat moment laadt ook de batterij weer op.

Ook voor bpost?

Wie gewoon is om op de motor af te remmen, zal zijn/haar rijstijl dus eigenlijk niet hoeven aan te passen in deze Connect Electric. De anderen zullen het met kortere ritjes moeten stellen. Zoals gezegd bedraagt de maximumafstand 130 km en daarom zal deze e-versie in eerste instantie vooral gekocht worden door bedrijven die hun (korte) trajecten zeer goed in kaart hebben, zoals postbedrijven bijvoorbeeld. De productie start eind van de maand in het VK en daarvan zijn de eerste 20 exemplaren al weggekaapt door de Noorse post. Of onze eigen bpost volgt, dat zien we deze zomer al, wanneer Fords pilot dealer Cégéac (Meiser) de eerste voertuigen zal uitleveren.

Slechts 1 concurrent

De Connect Electric moet 43.995 euro zonder btw kosten. Zijn meest te duchten concurrent is de Kangoo Express Z.E. (voor slechts 20.000 euro excl. btw), maar die komt pas ten vroegste begin volgend jaar op de markt. O ja, het duurde welgeteld 2 kilometer vooraleer onze mond openviel van verbazing. Fords eerste elektrovoertuig rijdt écht wel zoals een normaal voertuig, maar dan zonder het lawaai van de viercilinder en nul komma niks CO2-uitstoot.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford

Klik hier en zoek uw occasie Ford Transit Connect Electric tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Ford Transit Connect Electric, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ford Focus ST Track Pack (2023) banner

Test: Ford Focus ST Track Pack, de perfecte hot hatch? (2023)

Autotests · Ford
Ford Ranger Raptor (2023) banner

Ford Ranger Raptor: atletische kolos

Autotests · Ford
Ontdek meer