Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hongqi E-HS9, de Chinese Rolls-Royce? (2024)

Er is een nieuw Chinees model op onze markt, maar dat is er niet zomaar eentje. Deze Hongqi E-HS9 ziet er namelijk bijna zo uit als een Rolls-Royce, maar is hij die vergelijking waardig? AutoScout24 zocht het uit!

In het kort

Hongqi maakt zijn intrede in België, en dat doet het voor het eerst. Zo bestaat het merk wel al sinds 1958 in China, waar het aanvankelijk luxelimousines bouwde in ware Sovjet-stijl. Dat erfgoed merk je nog aan de naam want ‘Hóngqí’ betekent in het Chinees zoveel als ‘rode vlag’, maar na een doorstart in de jaren ’90 ging de constructeur zijn zinnen zetten op het bouwen van meer Westers gerichte modellen… En dat brengt ons bij deze E-HS9.

Pro

Voordelen

  • Opvallende looks
  • Boterzacht comfort
  • Chinese charme (echt waar)
Contra

Nadelen

  • Enorme buitenmaten
  • Onverantwoord hoog verbruik
  • Verwarrende bediening

De Hongqi E-HS9 op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

Exterieur

Deze Hongqi ziet er namelijk niet meer uit als een Sovjet-slee, wel integendeel. Knijp je de ogen een beetje dicht, dan zou je jezelf kunnen wijsmaken dat je naar een Rolls-Royce Cullinan aan het kijken bent. Dat is ook geen toeval, want de E-HS9 werd getekend door niemand minder dan Giles Taylor en die was tot voor kort verantwoordelijk voor het design van elke Rolls’ die sinds 2011 van de band rolde. Dat merk je dus ook aan deze Hongqi want die pronkt met een opmerkelijk recht front waarin een enorme grille prominent positie neemt, die voor de gelegenheid geflankeerd wordt door de nodige LED-verlichting.

Test Hongqi EHS9 2024 2

Ook qua formaat moet de Hongqi E-HS9 trouwens amper onderdoen voor zo’n Rolls-Royce Cullinan. Zo meet dit apparaat ruim 2 meter in de breedte en is hij maar liefst 5,2 meter lang. Die lengte wordt nog geaccentueerd door een enorme chroomstrip die ook de C-stijl voor zijn rekening neemt, en daarin zitten nog eens turquoise lampjes verwerkt die de laadtoestand weergeven. Acheraan gaat de LED-praal trouwens onverhinderd verder met een doorlopende balk die beide lichtunits verbindt. Kortom: dit is een auto voor mensen die gezien willen worden; ongeacht of het buiten licht of donker is.

Interieur

Daarnaast is de Hongqi E-HS9 echter ook een auto voor mensen die gereden willen worden, of toch indien je hem in de juiste versie bestelt. Zo vind je in het basismodel wel een driezitsbank op de tweede zitrij maar de ‘President’-versies worden voorzien van twee elektrisch verstelbare, verwarm- en verkoelbare captain chairs. Op de derde zitrij vind je nog eens twee elektrisch bediende klapstoeltjes om het totaal aantal inzittenden op zes te brengen – of zeven met de driezitsbank. Achter die derde zitrij blijft er dan trouwens nog 255 liter bagageruimte over en met de klapstoeltjes neer is de koffer 796 liter groot.

Test Hongqi EHS9 2024 5

Niet alleen qua luxe maar ook qua looks mag dit interieur zich meten met limousines… Of toch limousines van een paar jaartjes terug. Zo voelt alles bijna té stevig gebouwd aan en beschikken de schermen niet over de meest frisse layout. Daarvan vind je er in de topversie trouwens vier op het dasboard: een bestuurdersdisplay, een infotainmentscherm en een passagiersdisplay – allemaal 16,2 inch groot – en een kleiner aanraakscherm boven de middenconsole voor de klimaatregeling. Die laten zich echter niet altijd intuïtief bedienen maar gelukkig kan de virtuele spraakassistent je vaak verder helpen, al moet dat dan wel in het Engels… En afgaande op hoe geforceerd dat soms al klinkt, zijn we eigenlijk blij dat die zich niet aan Nederlands waagt.

Motor

Het belangrijkste stuk techniek moet dan echter nog komen want deze Hongqi is – in tegenstelling tot zo’n Rolls-Royce Cullinan – zuiver elektrisch. Zo kan je de E-HS9 krijgen met de keuze uit een 84 kWh- en een 99 kWh-accu maar ons exemplaar was een ‘Long Range’ met 120 kWh aan batterijen onder de bodem, waarvan 111 kWh bruikbaar. Daar moet je volgens de WLTP-cyclus 515 kilometer ver mee komen op een volle lading stroom wat allesbehalve verkeerd klinkt. Zo’n enorm batterijpakket is echter ook niet zonder zijn nadelen want voeg er al de uitrusting van onze ‘President’-versie aan toe, en je komt uit op een leeggewicht van maar liefst 2.705 kilogram.

Test Hongqi EHS9 2024 3

Niet getreurd echter, want elke Hongqi E-HS9 beschikt over meer dan genoeg vermogen om al die kilo’s in beweging te brengen. Zo haalt de basisversie al 435 pk en 600 Nm koppel uit zijn twee elektromotoren – eentje op elke as – maar de topversies schopppen het tot 551 pk en 750 Nm. Daardoor sprint deze luxesloep naar de 100 km/u in 4,9 seconden en gaat hij door tot een top van 200 km/u, al wil dat niet zeggen dat de Hongqi zich aan zo’n snelheden op z’n best voelt. Zo is deze enorme brok chinoiserie best gevoelig voor zijwind, waardoor de wettelijk toegelaten 120 km/u eigenlijk al vlot genoeg aanvoelt.

Rijgedrag

Het liefste rij je dus op je gemakje met deze SUV en dat loont ook. Vooral met de luchtophanging die bij de topversies inbegrepen zit, is de Hongqi opmerkelijk verfijnd geveerd. Dat maakt er een uiterst comfortabele cruiser van, al is dat niet de enige reden waarom je het soms spontaan wat rustiger aan gaat doen. Zo was het verbruik tijdens onze test ronduit schokkend, met een gemiddelde van maar liefst 34,8 kWh/100 km. Toegegeven: het was best koud maar zelfs dan is het eigenlijk onaanvaardbaar dat je maar een dikke 300 echte kilometers haalt uit zo’n gigantische accu… Niet dat je onderweg wéét hoeveel kilometers je nog kan rijden, want de Hongqi berekent je rijbereik niet echt maar geeft gewoon een puur theoretisch cijfertje weer op basis van het accupercentage en het WLTP-bereik.

Test Hongqi EHS9 2024 4

Maakt dat van deze nieuwkomer dan een auto om te vermijden? Wel, dat nu ook niet. Stiekem zijn wij tijdens onze test zelfs langzaam maar zeker verliefd geworden op deze goedmoedige Chinees net omdat hij niet onder stoelen of banken steekt hoe Chinees hij precies is. Zo word je bij het instappen verwelkomd door een klef deuntje, staat de merknaam overal in Chinees schrift gestempeld en doen de ingebouwde geurtjes van het optionele ‘Aromatherapy Pack’ al helemaal denken dat je in één of andere Oosterse wellness beland bent. Met andere woorden: deze E-HS9 deed ons plots inzien dat het helemaal niet nodig is om als Chinees merk je herkomst te proberen verbergen, zoals andere fabrikanten wel eens doen…

Prijs

Nog een reden om deze Hongqi te overwegen is wat ons betreft zijn prijs. Zo krijg je de basisversie mee vanaf 69.995 euro en begrijp ons niet verkeerd: ook wij vinden dat veel geld. Bekijk je dat bedrag echter binnen het plaatje van hoeveel auto je ervoor krijgt, dan lijkt dat plots wel mee te vallen. Zo beschikt de standaard ‘Business’-versie meteen over zeven zitplaatsen waarvan de voorste twee en de buitenste twee op de tweede zitrij verwarmd zijn, naast een verwarmd stuur, elektrische zetelverstelling voorin, adaptieve cruise control, een resem infotainment en ga zo maar door… O ja, en de koppendraaiende looks krijg je er voor dat geld ook gewoon bij.

Test Hongqi EHS9 2024 6

Mag het toch nog net wat meer zijn, dan kan je bij Hongqi terecht voor een E-HS9 in ‘Executive’-vorm vanaf 79.995 euro. Die voegt de grotere 99 kWh-accu (95 kWh netto) en het sterkere setje elektromotoren al toe, naast bijvoorbeeld LED-matrixkoplampen, sfeerverlichting en ‘soft close’-deuren. Daarboven staat de ‘President’ die je voor 89.995 euro luchtvering, captain chairs op de tweede zitrij, zetelventilatie en het extra passagiersdisplay geeft en de ‘President Long Range’ pakt tot sluit uit met de grootste accu voor 102.995 euro. Die is verder full-option op een paar details na, al vonden we de 495 euro die je extra moet betalen om een ‘frunk’ of voorkoffer te krijgen wel wat vreemd.

Besluit

De Hongqi E-HS9 mag er dan uitzien als een elektrisch Rolls-Royce-alternatief maar dat is hij natuurlijk niet. Daarvoor mist hij verfijning maar wat nog crucialer is, is dat zijn prijskaartje daarvoor te laag is. Dat betekent echter ook dat je flink wat waar voor je geld krijgt, bovenop een auto die je eigenlijk maar moeilijk kan vergelijken met iets anders op de markt… Want vind maar eens een Chinees model dat niét probeert weg te steken wat hij is, maar in de plaats daarvan zijn herkomst schaamteloos in de bloemetjes zet – en waarom eigenlijk ook niet?

Specificaties: Hongqi E-HS9 President Long Range (2024)

  • Motor: 2 elektromotoren
  • Vermogen: 551 pk
  • Koppel: 750 Nm
  • Batterij: 120 kWh (111 kWh netto)
  • Laden: 140 kW (DC)
  • 0-100 km/u: 4,9 sec
  • Topsnelheid: 200 km/u
  • Bagageruimte: 255 – 796 – 1.747 liter
  • Verbruik: 34,8 kWh/100 km (gemeten)
  • Prijs: vanaf 69.995 euro

Klaar voor de volgende stap?