Terwijl zijn SUV-offensief volop aan de gang is, met F-Pace, E-Pace en I-Pace, heeft Jaguar toch nog de tijd gevonden voor een leuke breakversie van zijn XF. Naast de handiger koffer blinkt die ook uit in dat andere sterke punt van het merk: dynamiek.
Terwijl de eerste Jaguar XF nog met de strikte budgetcontrole van Ford is gecreëerd, is de nieuwe XF een 100 procent Jaguarproduct. Er is niet op een euro gekeken, en dat voel je ook achter het stuur.
Beetje bij beetje wint Jaguar (opnieuw) aan belang bij de luxewagens. De komst van de 2.2 diesel bracht de verkoopcijfers een welgekomen boost. De XF in breakvorm zal daar vast nog een ruim aandeel aan kunnen toevoegen. We testten het basismodel.
We hadden het er over toen we de XF 2.2D testten: een goede keuze, maar misschien dat de 3.0 zescilinder diesel de betere optie is. Wanneer het budget geen struikelsteen vormt, natuurlijk.
Jaguar blaakt momenteel van gezondheid, en heeft dat voor een deel te danken aan de XF. Diens facelift, en vooral de komst van een kleine 2.2 diesel, beloven alleen maar meer goed nieuws.
De XF krijgt een facelift. Tot zover niets nieuws. Maar onderhuids bereidt Jaguar een heuse revolutie voor. Zo krijgt een 2.2 viercilinder turbodiesel een plaats onder de kap. Wij konden hem al even proefrijden, in prototypevorm.