Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster – Miami Vice

Bij 350 km/u open rijden, dan kan je je coiffure wel dag zeggen. En de maag reageert slecht op een 0 tot 100 in nauwelijks 3 seconden. Dat kan hij, maar de Lamborghini Aventador LP 700-4 Roadster kan ook heel anders.

Homestead Miami, waar twee ijsblauwe Aventadors Roadster op ons wachten op het asfalt van de speedway. Miami Vice? Nee, veel cooler dan dat. Lamborghini heeft ons naar de States uitgenodigd, om van dichtbij kennis te maken met het nieuwste model. ‘En om zelf te ondervinden dat wij weigeren om compromissen te maken’, zegt designchef Filippo Perini. Compromissen maken het design kapot, zo vindt hij.

Hoekig

Het designstatement dat Lamborghini met de Aventador maakt is zo uitgesproken, dat je nauwelijks kan geloven dat het merk tot de conservatieve VW-groep behoort. De hoeken en kanten eisen zoveel aandacht op, dat je oorspronkelijk niet eens gezien hebt dat er een roadster voor je neus geparkeerd staat. Hij is massief, maar het is Perini’s grote verdienste dat de Aventador minder omvangrijk voor de dag komt dan zijn voorganger, de Murcielago. In het juiste licht lijkt hij zelfs elegant.

Cruisend langs de Ocean Drive in Miami weet hij alle aandacht naar zich toe te trekken. Waar hij passeert verandert de straat in een tribune. Een catwalk zelfs, te oordelen aan de vele foto’s die gemaakt worden.

Dak in koffer

Dit is een minimalistische cabrio, waarvan het carbon dak in de koffer steekt. Vooraan dus, in dit geval. Je moet dus stoppen om de twee panelen op hun plaats te leggen, maar dat is in een handomdraai gebeurd. Voor lange mensen van meer dan 1,90 meter wordt dat trouwens een claustrofobisch aanvoelende rit. Zelfs met het dak open vinden lange mensen niet makkelijk een goede positie. Kan ook moeilijk in een auto die slechts 1,16 meter hoog is.

Instappen betekent de start van het spektakelstuk. De vleugeldeuren trek je met een ruk dicht. De cockpit is opgebouwd uit een mix van leder en carbon, met enkele uit Ingolstadt bekende onderdelen. De weg naar het hart van de V12 loopt via een druk op een knop, die onder een rood deksel is weggestoken. Alsof je telkens een salvo afvuurt.

Nochtans is vertrekken met de Aventador een makkie. Hij klinkt bij gewone toerentallen niet eens overdreven luid en je kan een gewoon gesprek voeren zonder te moeten roepen. Nu, onder kleine belasting ben je maar met een zescilinder onderweg. Alleen door cilinderuitschakeling en start/stop kan Lambo het verbruik van de 6.5 V12 naar gemiddeld 16 l/100 km brengen.

Open tot 350 km/u

Maar wie 363.000 euro spendeert aan een roadster, ligt natuurlijk niet wakker van een druppel ‘naft’ meer of minder. Het is dan ook ontzettend genieten van de sprint naar 100 in nauwelijks 3 seconden. Een nauwelijks te vatten cijfer. Al even onwaarschijnlijk: in 25 seconden haalt hij 300 km/u. Je kan open rijden tot aan zijn topsnelheid van 350 km/u, maar al bij 300 smeedt de wind zo zijn eigen plannen met je kapsel.

Met 700 pk voor 1.625 kg (slechts 50 meer dan de coupé) heeft de Roadster natuurlijk nog meer dan genoeg onder de plank. Het maximum vermogen komt pas vrij bij 8.250 opm, net voor de begrenzer ingrijpt. Schakelen door de zeven verzetten kan automatisch, maar het lukt beter manueel met de flippers. Wel is het mogelijk de schakeltijden aan te passen. In de Corsa-stand duurt een schakelbeweging 50 milliseconden. In ‘Strada’ modus gaat ook 30 procent van de beschikbare 690 Nm naar de voorwielen. In ‘Corsa’ is dat 20 procent. Achteraan heeft Lamborghini voor een sperdifferentieel gezorgd, waarvan de werking geregeld wordt samen met het ESP. Een goede combinatie, die in de praktijk zelfs amateurs in staat stelt om de achterkant van de Aventador te doen schuiven zonder in moeilijkheden te geraken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Lamborghini Huracan Performante – Gespietst… door Cupido

Autotests · Lamborghini
Ontdek meer